لوازم خانگی را تعمیر کنیم یا نو بخریم؟ کدام باصرفه‌تر است؟!

یک مغازه تعمیر لوازم خانگی را در نظر بگیرید. مغازه‌ای که تا چند ماه پیش مشتری چندانی نداشت و بیشتر وقت صاحب مغازه صرف این می‌شد که تعمیرات جزئی بعضی مشتریان قدیمی را انجام دهد.
لوازم خانگی را تعمیر کنیم یا نو بخریم؟ کدام باصرفه‌تر است؟!
کد خبر : ۵۰۲۰

 اما حالا با وجود افزایش قیمت ارز و تحریم‌های ریز و درشتی که از هر سو بازار را احاطه کرده‌اند و از طرف دیگر کاهش قدرت خرید مردم، همان مغازه خلوت قدیمی دیگر جای سوزن انداختن هم نیست!

با این حال شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که چه وقت بهتر است لوازم خانگی خود را برای تعمیر ببریم و چه وقت لازم است به فکر خریدن جنس نو باشیم. تجربه نشان داده است که در اکثر مواقع تعمیر لوازم خانگی به صرفه‌تر از تعویض آن‌ها است؛ اما باز هم خواندن این نکات می‌تواند راهگشای خوبی برای انتخابتان باشد!

گارانتی

کاملا واضح است که اگر وسیله‌ای داشته باشید که هنوز از مدت گارانتی آن باقی مانده باشد، بدون درنگ به سراغ نمایندگی‌اش می‌رویم تا از خدمات پس از فروش وسیله مورد نظر استفاده کنیم. پس داشتن گارانتی در هنگام خرید یک وسیله به اندازه زیادی دارای اهمیت است.

ویژگی‌های ایمنی

ممکن است وسیله‌ای در منزل داشته باشید که سال‌ها از خرید آن می‌گذرد و حالا نیاز به تعمیر دارد. باید به این نکته توجه کرد که عموما وسایل برقی قدیمی امروزه تا چه حد دارای ایمنی لازم هستند. مثلا اگر اتوی شما خراب شده باید ببینید با تعمیر آن، ایمنی که لازم است داشته باشد هم تامین می‌شود یا خیر! برای تصمیم‌گیری در این خصوص بهتر است با یک تعمیرکار مشورت کنید. اگر حتی با درست شدن اتو یا وسیله مورد نظر دیگر ایمنی آن صد در صد تامین نشود، شرط عقل این است که آن را کنار بگذارید و برای خرید مدل جدید و ایمن دست به کار شوید.

برچسب انرژی

وسایل برقی در زمان‌های قدیم بیشتر به عنوان راه انداختن کار ساخته می‌شد و بحث صرف انرژی در حد استاندارد و یا کم‌مصرف بودن تنها چند سالی است که برای تولیدکنندگان و البته مصرف‌کنندگان به یک اصل تبدیل شده است. بنابراین اگر وسیله برقی‌تان خراب شده و برچسب انرژی هم ندارد، بهتر است از میزان انرژی که صرف می‌کند، آگاه شوید و بعد تصمیم بگیرید که یک دستگاه نو بخرید یا همان قبلی را برای تعمیر ببرید.

ارزیابی و مقایسه هزینه

بسته به اینکه کدام وسیله در منزلتان دچار مشکل شده این موضوع دارای اهمیت است که تعمیر آن به صرفه‌تر است یا خریدنش. برای مثال اگر جاروبرقی از کار افتاده بهتر است ابتدا هزینه تعمیر آن را بپرسید. اگر هزینه تعمیر از خریدن یک جاروبرقی نو کمتر است خوب به صرفه است که آن را بتوانید تعمیر کنید.

محاسبه عمر مفید

دانستن عمر مفید یک دستگاه و یا یک وسیله برقی، خودش اطلاع مهمی است. می‌پرسید چرا؟ چون اگر زمانی دستگاهتان خراب شده که از عمر مفید آن مدتی است، گذشته شاید بهتر باشد اصلا فکر تعمیر آن را از سر بیرون کنید؛ چراکه ممکن است حتی با تعمیر آن مدتی بعد مجبور شوید کلا آن را کنار بگذارید. این مساله مخصوصا زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که قطعه‌ای که باید برای دستگاهتان بخرید، گران باشد. در این حالت باید از قانون ۵۰ درصد پیروی کنیم. اگر دستگاه شما بیش از ۵۰ درصد عمر مفیدش را گذرانده باشد و اگر هزینه تعمیرش بیش از ۵۰ درصد هزینه خرید یک دستگاه جدید باشد٬ در این صورت شما باید آن را به جای تعمیر، جایگزین کنید.

بهترین توصیه‌ها

در حالی که هنوز وسیله قابل تعمیر و خرابی در منزل ندارید، بهتر است درباره شیوه نگهداری هرکدام از وسایل بیشتر مطالعه کنید. چون آگاهی از طرز نگهداری وسایل برقی در منزل باعث می‌شود عمر مفید دستگاه افزایش یافته و در آینده هزینه کمتری روی دستتان بماند. نکته دیگر این است که اگر تصمیم به تعمیر دستگاهتان گرفتید، به قول معروف کار را به دست کاردان بسپارید و دستگاه و وسیله برقی‌تان را پیش هر کسی که از آن سردرنمی‌آورد، نبرید. نکته دیگری که شاید کمتر امکانش باشد بتوان روی آن دقیق بود، این است که بیشتر شرکت‌های تعمیر لوازم خانگی برای سهولت کار و کسب سود بیشتر، به سرعت اقدام به تعویض قطعه مشکل‌دار می‌کنند. در صورتی که هستند متخصصانی که اولویت کار خود را در تعمیر قطعات مشکل‌دار قرار می‌دهند و تنها در صورتی که قطعه قابل تعمیر نباشد، اقدام به تعویض آن می‌کنند. شناسایی چنین افراد و یا مکان‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه بسیار قابل تامل است.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر