علائم شایع کم خونی کدامند؟

یکی از بیماری‌های شایع در کشور ما کم خونی است. کم‌خونی که بیشتر در زنان خودش را نشان می‌دهد ناشی از فقر پروتئین و آهن است و زمانی اتفاق می‌افتد که هموگلوبین در خون کم شود.
علائم شایع کم خونی کدامند؟
کد خبر : ۵۰۸۰

نقش هموگلوبین این است که در انتقال اکسیژن از ریه به تمام اندام های بدن به گلبول‌های قرمز کمک می کند. رنگ قرمزی که خون دارد به دلیل وجود هموگلوبین‌ها است و کم‌خونی را فقط می توان با آزمایش خون تشخیص داد. کم خونی علت های مختلفی دارد که مهمترین آنها کمبود آهن در بدن است اما همیشه کم خونی به معنای فقر آهن نیست و می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. بیشترین دلیل کم خونی می‌تواند زایمان در زنان یا جراحات و آسیب‌های وارده به بدن باشد.

۱۰ علامت شایع کم خونی کدام است؟

  1.  خستگی و ضعف: اولین علامت کم خونی خستگی است. چون اکسیژن کافی در بدن رد و بدل نمی ‌شود می تواند منجر به خستگی و ضعف در افراد شود.
  2.  تمایل به خوردن چیز های عجیب: افرادی که دچار کم خونی هستند، به دلیل سندروم پیکا تمایل پیدا می ‌کنند که چیزهای عجیب مانند یخ، چسب کاغذ و خاک را بخورند.
  3. سردرد و سرگیجه: سردرد و سرگیجه یکی دیگر از علامت های کم خونی می باشد. که این علامت هم به دلیل کمبود اکسیژن در مغز است.
  4.  ضربان قلب نامنظم: این علامت می تواند به دلیل عدم وجود اکسیژن باشد. بدن شما در تلاش است تا اکسیژن بیشتری را دریافت کند. این می ‌تواند باعث شود تا ضربان قلب شما سریعتر و تند تر بزند.
  5.  تنگی نفس: وقتی اکسیژن کافی در اندام های بدن مخصوصاً در ریه وجود نداشته باشد ریه برای دریافت اکسیژن بیشتر فعالیت می کند. به همین دلیل در هنگام بالا رفتن از پله و انجام تمرینات ورزشی افراد مبتلا به کم خونی ممکن است دچار تنگی نفس شوند.
  6.  درد در قفسه سینه: این درد به دلیل عدم وجود اکسیژن کافی و هموگلوبین است
  7. سرد بودن دستها و پاها: زمانی که گردش خون در اعضای بدن کم باشد احساس سردی در دست و پاها اتفاق می افتد.
  8.  شکنندگی ناخن ها:  هر سلول زنده مخصوصاً سلول های ناخن برای رشد و بقا نیاز به اکسیژن کافی دارند. در صورتی که این اکسیژن به آنها نرسد باعث می‌ شود که شکننده شوند و از این رو باعث تضعیف آنها نیز می شود.
  9.  رنگ پریدگی: زمانی که اکسیژن کافی در کل بدن در جریان نباشد، به پوست اکسیژن کمتری می رسد و می تواند رنگ پوست شما را زرد کند
  10.  سوزن سوزن شدن پاها: هنوز هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که آیا سندرم پای بیقرار با کمبود آهن ارتباط دارد یا نه. اما افراد مبتلا در حرکت پای خود گاهی احساس ناخوشایند پیدا می‌ کنند و حتی ممکن است در خواب آنها نیز اختلال ایجاد کند.

راه های درمان کم خونی

 کم خونی انواع مختلفی دارد و بر اساس نوع و علت آن درمان آن نیز متفاوت است. افرادی که علت کم خونی آنها فقر آهن است باید با خوردن مکمل های آهن، کم‌خونی خود را درمان کنند. خانم هایی که در دوران عادت ماهانه دچار خونریزی های شدید هستند باید حتما از قرص آهن استفاده کنند و در صورتی که بیماری ‌های زمینه‌ای دارند باید به پزشک مراجعه کرده و تحت کنترل باشند. گاهی ممکن است برای کم خونی های بسیار شدید پیوند مغز استخوان و یا تزریق خون انجام شود.

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

 

 باید بدانید که علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی می توان با تغذیه کم خونی را کنترل و درمان کرد. این روش های تغذیه ای عبارتند از:

  •  مصرف غذاهای حاوی آهن مثل گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی، عدس، لوبیا و سبزیجات مانند اسفناج و کلم
  •  مصرف خوراکی هایی که جذب آهن را افزایش می دهند: مانند آب پرتقال، آب توت، و یا سایر میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین c
  •  دوری از نوشیدن قهوه و چای
  •  نوشیدنی های خون ساز زیاد مصرف کنید. آب انار و آب چغندر تازه به عنوان یک تصفیه کننده ی خون می باشد و سرشار از اسید فولیک هستند.
  •  ماست با زردچوبه مصرف کنید.
  •  کشمش و خرما به درمان کم خونی کمک می کند.
  •  آب مس بنوشید. آب را در ظرف مسی بریزید و در آن نگهداری کنید. سپس آن را بنوشید..
  •  دانه کنجد نیز به درمان کم خونی کمک می کند. بیشتر از دانه کنجد سیاه استفاده کنید.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر