آیا عربستان دنبال تواق با ایران است ؟

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل ضمن ادعاهای تکراری علیه تهران، در عین حال گفت که این کشور به دنبال توافق با ایران است.
آیا عربستان  دنبال  تواق با ایران است ؟
کد خبر : ۵۳۴۹

عبد الرحمن الجمعة نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل امروز شنبه، ادعاهای جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران و سوریه و روابط دوجانبه بین این دو کشور مطرح کرد.

الجمعه در مصاحبه با شبکه سعودی «الشرق» باز هم ضمن تکرار ادعای مداخله ایران در امور داخلی سوریه، گفت که این اقدامات، مانع از بازگشت سوریه به میان کشورهای عربی است.

این در حالی است که کشورهای بسیاری روابط خود را با سوریه از سر گرفته‌اند. هر چند چنین درخواستهایی از سوی ریاض، بارها از سوی دمشق رد شده است (+)، ولی ظاهرا سعودیها باز هم بر طبل توخالی ادعاهای خود می‌کوبند.

وی در عین حال که از این مداخلات ادعایی سخن گفت، اذعان کرد که دست عربستان به سوی تهران دراز است تا به توافق دست پیدا کنند تا بر اساس آن، آنچه بی‌ثبات‌سازی کشورهای عربی نامیده می‌شود، متوقف شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، به دنبال عدم موفقیت عربستان در دستیابی به هدف تسلط هژمونیک بر منطقه نفت‌خیز خلیج‌فارس و دریای عمان، آل سعود عامل این شکست‌ها را ایران می‌داند، لذا جنگ پنهان و آشکاری را علیه ایران به راه انداخته است. لذا ریاض وظیفه جنگ دیپلماتیک نیابتی از طرف آمریکا علیه عمق راهبردی  ایران را به عهده دارد.

بی‌ثبات‌سازی کشورهای عربی در حالی از سوری نماینده سعودی مطرح شده است که این کشور از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. کما اینکه این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

 

منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر