۶ راه موثر برای جلوگیری از سرقت خودرو

یکی از بزرگترین دغدغه‌ها برای هر دارنده خودرو نگرانی از دزدیده شدن ماشینش است. با همه توصیه‌هایی که به دارندگان خودرو شده اما هنوز هم عده‌ای بدون رعایت نکات ایمنی اقدام به پارک خودرو در خیابان می‌کنند.
۶ راه موثر برای جلوگیری از سرقت خودرو
کد خبر : ۵۴۵۵

طبق آخرین آمار رسمی فقط در سال نودوچهار، ۷۶ هزار ماشین به سرقت رفته، آمار تکان‌دهنده‌تر اینکه ۲۳۳ هزار لوازم ماشین هم به سرقت رفته. اما چه راه‌کارهایی برای کاهش سرقت ماشین وجود دارد؟

پارک خودرو در جای مناسب

شما به عنوان دارنده خودرو باید برای پارک خودرو در محل مناسب از استانداردهای نسبی جای پارک اطلاع داشته باشید. گرچه گاهی به خاطر عجله نکات ایمنی ممکن است نادیده گرفته شوند اما در حالت عادی رعایت نکاتی ضروری است. از جمله اینکه حواستان باشد خودرو را در کوچه پس کوچه‌های خلوت و کم رفت‌و‌آمد پارک نکنید. سعی کنید زیر نور چراغ خیابان‌ها و یا جاهای شلوغ‌تر و روشن‌تر پارک کنید.  زیر دوربین فروشگاه‌ها و جای سارقان رغبت زیادی برای دزدی در مکان‌های شلوغ و روشن را ندارند. بیشترین آمار سرقت خودرو‌، شامل اتومبیل‌هایی می‌شود که در جای نامناسب و دور از دید عموم پارک پس اگر به پارکینگ دسترسی ندارید، حتماً ماشین‌تان را درجاهای شلوغ و پر رفت‌وآمد پارک کنید.

استفاده از تجهیزات ایمنی خودرو

شاید کمی هزینه‌بر باشد اما یکی از عاقلانه‌ترین کارها، خریدن تجهیزات ایمنی خودرو است که تا حد زیادی احتمال سرقت را کاهش می‌دهد. با این حال متاسفانه بسیاری از راننده‌ها به خرید این تجهیزات توجهی نمی‌کنند.

قفل فرمان

با داشتن قفل فرمان می‌توانید حسابی سارقان را دردسر بیندازید، این قفل باعث می‌شود فرمان حرکت نکند. البته بهتر است همراه با آن از قفل پدال هم استفاده کنید، چرا که سارقان حرفه‌ای این قفل را به‌راحتی باز می‌کنند.

قفل پدال

قفل پدال به دلیل دسترسی سخت، ریسک دزدی را برای سارق بالا می‌برد؛ چراکه سارق باید برای باز کردن این قفل به زیر برود برای همین دید بالا و اطراف را از دست می‌دهد و همین باعث می‌شود خیلی از سارقان قفل پدال را که می‌بینند از سرقت منصرف شوند.

قفل چرخ

قفل چرخ هم یکی از تجهیزات مؤثر ایمنی خودرو به شمار می‌رود که باعث می‌شود ماشین‌تان حرکت نکند.

آژیر دزدگیر

 سیستم امنیتی پرطرفدار دیگر دزدگیر است. این وسیله زمانی که درها، کاپوت و صندوق‌عقب باز می‌شود با صدای بلند آژیر می‌کشد. مدلی هست که روی ریموتش یک نمایشگر کوچک طراحی‌شده و به‌غیراز به صدا درآمدن دزدگیر، آژیر و ویبره ریموت هم فعال می‌شود و حتی بر روی همین نمایشگر باز بودن درها هم نشان داده می‌شود که امنیت خودرو را بالاتر می‌برد.

 ردیاب GPRS

این دستگاه باعث می‌شود بتوانید موقعیت خودروی خود را روی نقشه ردیابی کنید. برای همین در صورت سرقت می‌توانید به‌راحتی مسیر حرکت را دنبال کنید و ماشین‌تان را سریع پیدا کنید. این سیستم بیشتر روی ماشین‌های گران‌قیمت نصب می‌شود.

استفاده از بیمه سرقت

برای اینکه کمی خیالتان راحت‌تر باشد می‌توانید علاوه بر بیمه شخص ثالث خودرو، به سراغ شرکت‌بیمه‌ای بروید که کار بیمه سرقت کلی و جزئی خودرو را هم انجام می‌دهد. با داشتن بیمه بدنه با پوشش سرقت کلی اگر ماشین‌تان به سرقت رفت در صورت پیدا نشدن، شرکت بیمه به‌اندازه ارزش خودروی‌تان به شما خسارت پرداخت می‌کند.

در صورت داشتن پوشش سرقت جزئی، اگر لوازم ماشین‌تان مانند ضبط، لاستیک و… به سرقت رفت؛ خسارت آن قطعه توسط شرکت بیمه به شما پرداخت می‌شود. پس داشتن بیمه بدنه می‌تواند خیال‌تان را بابت سرقت راحت کند.

 بعد از سرقت خودرو چه کنیم؟

همه ایمنی‌ها را رعایت کردید و باز دزد به سراغ ماشینتان آمد! خوب اگر خودرو به هر دلیل به سرقت رفت اولین کار تماس با پلیس ۱۱۰ و اعلام به سرقت رفتن ماشین است. پس از تماس اطلاعات دقیق از زمان، مکان و مشخصات خودروی خود را بدهید و با پلیس همکاری کنید تا خودرو پیدا شود.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
به. خدا. باور. کنید. نون. شب. ندارم. در. صورتی. که. یک. رزمند. بسیجی. بودم. وهیچ. امتییازی. به. من. داده. نشوده
ارسالی در
با. حقوق. 4.میلیونی.زندگی.میکنم.