حقایق کلیدی درباره خشونت علیه زنان

کافی است چشم‌هایتان را ببندید و خود را جای زنی قرار دهید که مورد خشونت قرار گرفته است. تحقیر، درد، نفس‌های به شماره افتاده یا چشم و صورتی زخمی و آسیب دیده می‌تواند نمادی از این زنان زجر کشیده باشد. این نه تنها درد یک زن بلکه درد هزاران زنی است که مدت‌ها است به هر دلیلی سکوت کرده‌اند.
حقایق کلیدی درباره خشونت علیه زنان
کد خبر : ۵۵۹۵

خشونت علیه زنان نوعی از نقض حقوق بشر است که بر اساس آمار WHO هر 3 دقیقه یک زن در سراسر جهان مورد خشونت قرار می‌گیرد. حال این خشونت می‌تواند خشونت فیزیکی، روحی، جنسی، کلامی، تجاوز، تن فروشی اجباری، بارداری اجباری، خشونت علیه زنان کارمند و خدمتکاران زن، خشونت‌های ناشی از جنگ، خشونت نگاهی و رفتاری و... باشد. خشونتی که حد و مرز و طبقه اجتماعی را نمی‌شناسد و در حقیقت مشکلی فراگیر و نهادینه است که به دلیل نبود منبع رسمی و گاه شکایت در این مورد آمار دقیقی از این نوع خشونت به صورت دقیق منتشر نمی‌شود.

 
خشونت علیه زنان از دید سازمان ملل
 
سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را این گونه تعریف می‌کند: «هر گونه عمل خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت که منجر به آسیب یا رنج جسمی، جنسی یا روانی و عدم آزادی زنان شود یا احتمالاً منجر به آن شود، خشونت علیه زنان خوانده می‌شود.» خشونت‌هایی که با وجود رشد تمدن و فرهنگ و پیشرفت‌های روزافزون علمی و صنعتی در جهان، مانند: پرخاشگری فیزیکی، اجبار جنسی، آزار روانی و رفتارهای کنترل کننده همچنان چالشی است که در کنج چهاردیواری خانه‌ها یا فضاهای اجتماعی در کمین زنان بی پناه نشسته و سلامت جسم و روان آنان را به خطر انداخته است.
 
بیشترین آمار خشونت ثبت شده

طبق آمار جهانی خشونت علیه زنان به شرطی قابل پیشگیری است که توسط یک نهاد دولتی یا بهداشتی از این زنان دفاع شود. داشتن مکانی امن برای ارجاع به آن بعد از خشونت می‌تواند عاملی مهم در پیشگیری از موارد بعدی خشونت شود.

خشونت خانگی

خشونت خانگی، که گاهی سوءاستفاده خانگی یا خشونت از سوی شریک زندگی نیز خوانده می‌شود، به هر گونه الگوی رفتاری اطلاق می‌شود که برای به دست آوردن یا حفظ قدرت و تسلط علیه شریک زندگی اعمال می‌شود. این تعریف، شامل کلیه اعمال جسمی، جنسی، احساسی، اقتصادی، روانی و یا تهدید به انجام آن اعمال است که شخص دیگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خشونت خانگی، یکی از رایج‌ترین انواع خشونت است که زنان در سطح جهان آن را تجربه می‌کنند.

خشونت جنسی

خشونت جنسی "هر گونه عمل جنسی، تلاش برای به دست آوردن یک عمل جنسی یا سایر اعمالی است که علیه تمایلات جنسی یک فرد با استفاده از اجبار، توسط هر فرد بدون توجه به رابطه آنها با قربانی، در هر شرایطی انجام شود. این تعریف شامل تجاوز جنسی است که به عنوان اجبار فیزیکی تعریف می‌شود."

خشونت روانی

خشونت روانی شاید به اندازه خشونت جسمی مهم به نظر نرسد، اما باید بگوییم بار منفی آن بسیار زیادتر است. خشونت روانی شامل ایجاد ترس از طریق ارعاب، تهدید به صدمه جسمی به خود، شریک زندگی یا دیگران، آسیب زدن به زن، به بازی گرفتن ذهنی، یا اجبار به دوری از دوستان، خانواده، دانشگاه یا کار می‌شود.

گزارش جهانی در مورد خشونت و سلامت

خشونت نه تنها با متمدن شدن انسان ها و شهر نشینی کمتر نشده بلکه در برخی از کشورها این آمار سر به فلک کشیده و هر روز به تعداد این زنان اضافه می‌شود. بر اساس؛ برآوردهای جهانی و منطقه‌ای خشونت علیه زنان در بیش از یک چهارم زنان 15 تا 49 ساله که در یک رابطه بوده‌اند حداقل یک بار در طول زندگی خود (از سن 15 سالگی) مورد خشونت فیزیکی و یا جنسی توسط شریک زندگی (همسر) خود قرار گرفته‌اند. تخمین شیوع خشونت همسر در خاورمیانه و مدیترانه شرقی 33 درصد در منطقه جنوب شرقی آسیا 29 درصد گزارش شده است. جالب است که بدانید 38 درصد از قتل زنان در جهان زیر این خشونت‌های خانگی انجام می‌شود.

قرنطینه‌های طولانی مدت

همه ما انسان‌ها 3 سال سخت را از پدیدار شدن ویروس کرونا تا کنون گذراندیم و شاید این 3 سال برای بیشتر ما بدون خشونتی گذشته باشد اما باید بدانیم آمار جهانی از یک سال سخت قرنطینه کرونا چیز دیگری را بیان می‌کند. قرنطینه‌ها در طول همه‌گیری کووید-19 و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی آن، قرار گرفتن زنان در معرض شرکای بدسرپرست و عوامل خطر را افزایش داده و در عین حال دسترسی آن‌ها به خدمات را محدود کرده است. متاسفانه؛ موقعیت‌های بحران‌های بشردوستانه و آوارگی ممکن است خشونت موجود را تشدید کند، مانند خشونت‌های جنسی توسط همسر و همچنین ممکن است منجر به اشکال جدیدی از خشونت علیه زنان شود.

عوامل خطر برای شریک جنسی و خشونت جنسی عبارتند از:

در آخر باید بگوییم که نوشتن درباره خشونت علیه زنان نمی‌تواند تنها به چند جمله یا پاراگراف ختم شود و این داستان خشونت سر دراز دارد. پس با ما در مطالب بعدی همراه باشید تا بیشتر به این موضوع جهانی بپردازیم.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
محیا
مجله زندگی
ارسال نظر