برای گرفتن معاینه فنی خودرو چه مراحلی را باید طی کنیم ؟

معاینه فنی خودرو شامل همه کارهایی می‌شود که باید برای سلامت خودرو مدنظر قرار داد. به عبارت دیگر داشتن گواهی معتبر برای سلامت خودرو یکی از مدارکی است که برای فروش خودرو هم مورد نیاز است و نشان می‌دهد خودرو بدون ایراد فنی قابل توجه می‌تواند معامله شود.
برای گرفتن معاینه فنی خودرو چه مراحلی را باید طی کنیم ؟
کد خبر : ۵۸۵۴

پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد الزام به دریافت معاینه فنی برای خودروها، اعلام کرده که تمام خودروهای سواری داخلی و خارجی که سن آنها از ۴ سال بیشتر باشد باید نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند و در صورت نداشتن این گواهی مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد.

شرایط اخذ گواهی معاینه فنی

زمانی که ماشین خود را برای معاینه فنی به مراکز مربوطه می برید، حتما باید مدارکی که مورد نیاز است را با خود به همراه داشته باشید. مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو شامل موارد زیر هستند:

  1. ۱- فرم تشخیص عیب های ظاهری خودرو؛
  2. ۲- سند یا اصل کارت خودرو

روند تکمیل معاینه فنی در مراکز نیز به شرح زیر است:

  • ارائه مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی خودرو؛
  • ثبت اطلاعات در سیستم مرکزی؛
  • دریافت بارکد؛
  • پرداخت هزینه معاینه فنی

 

بیشتر بخوانید:

۶ راه موثر برای جلوگیری از سرقت خودرو

 

برای معاینه فنی چه مراحلی انجام می شود؟

پس از آماده سازی مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو، باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید. با ورود به مرکز معاینه فنی با دوربین مخصوص پلاک خودرو خوانده شده و اطلاعات ثبت می‌شود. بعد از ثبت اطلاعات، خودرو پذیرش می‌شود و حالا دیگر مراحل معاینه فنی آغاز می‌شود.

مرحله اول: بازرسی چشمی

  • در اولین مرحله معاینه فنی خودرو، ابتدا بازرسی چشمی خودرو صورت می گیرد. در این بازرسی مواردی چون شیشه‌ها، برف‌پاک‌کن‌ها، آینه‌ها، بوق، کمربند ایمنی، بدنه، لاستیک ها و ... بررسی می‌شوند.

مرحله دوم: آزمون آلایندگی خودرو

در مرحله دوم با استفاده از دستگاه خاصی که برای این کار وجود دارد، مقدار آلایندگی گازهای خروجی اگزوز خودرو بررسی می‌شود که از حد مجاز بیشتر نباشد.

مرحله سوم: آزمون کمک فنرها

در این مرحله، به آزمایش کمک فنرها با استفاده از دستگاه مخصوص می‌پردازند و نتیجه آن را به صورت عددی و گرافیکی ثبت می‌کنند.

مرحله چهارم: آزمون ترمز گیری

بررسی ترمزها، میزان ترمزگیری خودرو در حداکثر شتاب را نشان می‌دهد. علاوه بر بررسی سیستم ترمز، در این مرحله عملکرد ترمز دستی نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

مرحله پنجم: تنظیم چرخ‌ها با فرمان

در این مرحله، برای هم‌راستایی چرخ خودرو، میزان انحراف جانبی خودرو در هر 1000 متر اندازه گیری می‌شود. این انحراف نباید بیش از 7 متر باشد..

مرحله ششم: آزمون سلامت چراغ‌های خودرو

در این مرحله، سلامت چراغ‌ها از نظر میزان نوردهی، زاویه نوردهی و شدت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، جهت چراغ های جلو برای نور بالا و پایین و میزان مسافتی که با نور چراغ روشن می شود نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مرحله هفتم: آزمون سامانه تعلیق خودرو

آخرین مرحله آزمون سامانه تعلیق خودرو است که برای بررسی عملکرد خودرو آن را تحت فشار قرار می‌دهند. به عبارتی، تمام اتصالات و قطعات سیستم تعلیق را بررسی می‌کنند که محکم باشد.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
پیوند درخت گردو