علائم رماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

مانند بسیاری از بیماری‌های خودایمنی، روماتیسم مفصلی همان‌طور که از نامش پیداست، مفصل‌ها را هدف قرار می‌دهد.
علائم رماتیسم مفصلی و راه‌های درمان
کد خبر : ۶۱۳۵

روماتیسم مفصلی موجب التهاب مفاصل، درد و تورم در مفاصل بدن می‌شود. روماتیسم مفصلی معمولا مزمن بوده و در درازمدت می‌تواند موجب تخریب مفصل شود. از هر ۱۰۰ نفر یک نفر در طول عمرش به نوعی به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شود.

علائم روماتیسم مفصلی

بیماری روماتیسم مفصلی  شروع آهسته یا ناگهانی دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، محدودیت حرکت و خشکی صبحگاهی مفاصل همراه است. درد مفاصل با استراحت و بی‌حرکتی تشدید شده و به مرور زمان در طی روز و با کار کردن و فعالیت آرام تسکین پیدا می‌کند. التهاب مفصل به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و به دنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود.

علائم روماتیسم مفصلی به سه دسته تقسیم می شوند: علائم عمومی، علائم مفصلی و علائم غیر مفصلی.

علائم عمومی روماتیسم مفصلی

در ۷۰ درصد موارد شروع روماتیسم مفصلی با علائم عمومی مانند ضعف، کاهش اشتها، درد مبهم عضلات و احساس خستگی همراه است. بیمار ممکن است ماه‌ها قبل از اینکه دچار درد و تورم مفصل شود، این علائم را داشته باشد.

علائم مفصلی روماتیسم مفصلی

در ۳۰ درصد موارد شروع روماتیسم مفصلی با علائم مفصلی است که عبارتند از: بروز درد در مفاصل که با حرکت آن یا فشار بر آن بیشتر می‌شود، تورم مفاصل، در مواردی که مفاصل اندام تحتانی درگیر می شوند بیمار مبتلا به روماتیسم مفصلی در حین راه رفتن دچار لنگش می‌شود. احساس خشکی مفصل که در صبح بیشتر است و بعد از گذشت چند ساعت بهتر می‌شود، قرینه بودن مفاصل درگیر.

علائم غیر مفصلی روماتیسم مفصلی

درگیر شدن بافت ریه و پرده های اطراف آن که می تواند موجب تنگی نفس شود. درگیر شدن و آسیب چشم که در یک درصد از بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی ایجاد می‌شود. سفیدی چشم ملتهب و قرمز شده و چشم خشک می‌شود. التهاب در اطراف تاندون‌ها و کم‌خونی و تب از دیگر علائم غیرمفصلی بیماری است.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

 

عوامل‌ افزایش دهنده‌ احتمال ابتلا به رماتیسم مفصلی

عوامل‌ افزایش دهنده‌ احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی عبارتند از:

  1. جنسیت: روماتیسم مفصلی در زنان شایع تر از مردان است.
  2. سن: روماتیسم مفصلی در همه سنین می‌تواند رخ دهد، اما عموماً در سنین ۳۵ تا ۶۰ سالگی بروز می‌کند.
  3. سابقه خانوادگی: در صورت ابتلای یکی از افراد خانواده به آرتریت روماتوئید، احتمال ابتلای دیگر اعضای خانواده هم افزایش می‌یابد.

روش‌های درمانی

روماتیسم مفصلی یا روماتوئید با اختلال در سیستم ایمنی بدن مشکلاتی مانند التهاب و تورم مفاصل مخصوصاً در نواحی پا و دست ایجاد می‌کند. می‌توان گفت که ۹۰ درصد بیماران از وجود این بیماری در مفاصل پا رنج می‌برند. اگرچه امروزه روش‌های درمانی متفاوتی برای روماتیسم مفصلی وجود دارد، ولی هنوز پزشکان درمان قطعی برای این بیماری پیدا نکرده‌اند. مراجعه مداوم به پزشک برای تکمیل دوره درمان، دارودرمانی، انجام حرکات ورزشی مناسب این بیماری در کنار رژیم غذایی مناسب، می‌تواند روند بیماری را کاهش داده و درد حاصل از آن را تسکین دهد. برای مثال ورزش ایروبیک، شنا، پیاده‌روی، تمرین‌های استقامتی با سفت کردن مفاصل میزان درد را کاهش می‌دهند. برای درمان این بیماری، فیزیوتراپی هم نقش مهمی در تسکین درد دارد. ماساژ درمانی نیز توسط پزشک طب فیزیکی انجام می‌شود و در کاهش درد مؤثر است. در این روش پزشک با ماساژ عضلات به شکل مخصوص، میزان حرکت و عملکرد مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تغذیه بیماران درگیر با روماتیسم مفصلی

توصیه می‌شود فرد مبتلا به روماتوئید، میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کند. در ترکیب سبزی‌ها، ریحان با بوی معطری که دارد در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش درد موثر است. استفاده از چربی‌های سالم مانند روغن‌زیتون، کانولا و آواکادو در بهبود این بیماری تاثیر زیادی دارد. همچنین بهتر است بیمار بادام، گردو، پسته، سیر، انگور و کلم بروکلی بخورد و از مصرف قند و شکر و غذاهای سرخ‌شده خودداری کند.

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر