۸ نکته برای داشتن خواب راحت شبانه

برای بسیاری از افراد خوابیدن در شب چندان راحت نیست. زیاد شنیده‌ایم که فرد پس از رفتن به رختخواب درگیر افکار مختلف می‌شود و گاه تا نیمه‌شب با چشم باز به سقف خیره می‌ماند.
۸ نکته برای داشتن خواب راحت شبانه
کد خبر : ۶۲۴۰

 قبل از هرچیز باید علت بی‌خوابی را پیدا کرد و سپس به دنبال راهکارهایی برای درمان این موضوع بود.  

نکاتی برای داشتن خواب راحت

۱- مشخص کردن ساعت خواب: سعی کنید برای زمان خواب خود ساعت مشخصی را در نظر بگیرید کنید و طبق آن ساعت هر شب به رختخواب بروید و صبح ها نیز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. زمانی که این کار را به مرور زمان انجام دهید باعث می شود چرخه خواب شما منظم شود.

۲- قبل از خواب ذهن خود را آرام کنید: آرام کردن ذهن قبل از خوابیدن برای داشتن خواب راحت در شب بسیار مهم و ضروری است. اگر مشغله‌های فکری زیادی داشته و استرس و نگرانی های زیادی دارید سعی کنید دو یا سه ساعت قبل از خواب به آن‌ها فکر کنید و به دنبال راه‌حلی برایشان باشید. اما زمانی که به رختخواب رفتید سکوت کنید و ذهن خود را از همه افکار منفی پاک کنید و بگذارید که ذهنتان آرامش داشته باشد.

۳- از مصرف مواد محرک قبل از خواب بپرهیزید: برای خواب راحت سعی کنید از مصرف مواد محرک از جمله نوشابه‌های گازدار، قهوه یا شکلات‌هایی که حاوی کافئین هستند، خودداری کنید. زیرا کافئین یک محرک بسیار قوی است که باعث بیدار نگه داشتن شما می‌شود و همین باعث می‌شود که نتوانید در طول شب بخوابید.

۴- قبل از خواب غذاهای سبک مصرف کنید: سعی کنید شب‌ها و قبل از خوابیدن به هیچ عنوان از غذاهای سنگین و پرچرب و شیرین استفاده نکنید. مصرف این غذاها باعث می‌شوند که شما نتوانید به خوبی بخوابید و در خوابیدن دچار مشکل می‌شوید؛ بنابراین تا جایی که می توانید از غذاهای سبک و همچنین میوه یا یک لیوان شیر قبل از خواب استفاده کنید تا احساس سنگینی نداشته باشید و بتوانید به آرامی بخوابید.

۵- با آب گرم حمام کنید: سعی کنید حدود دو یا سه ساعت قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. حمام رفتن قبل از خواب باعث می‌شود دمای بدن کاهش یابد و شما احساس خستگی کنید در نتیجه خواب به سراغتان می آید.

 

بیشتر بخوانید:

 

۶- محیط خواب راحتی ایجاد کنید: محیط هایی که در آنجا سر و صدا باشد اصلا فضای مناسبی برای خوابیدن نیست. بنابراین سعی کنید محیط خواب خود را طوری طراحی کنید که در آن احساس آرامش داشته باشید. رنگ اتاق و انتخاب سرویس خواب مناسب نیز از مواردی هستند که بر روی محیط خواب شما اثر گذاشته و می‌توانند به خوابیدن راحت در شب به شما کمک کند. برای مثال سعی کنید از تخت‌خوابی استفاده کنید که نرم و راحت باشد و هنگام تکان خوردن صدا ندهد و شما را اذیت نکند.

۷- مصرف دمنوش‌های گیاهی و آرام‌بخش: برای اینکه بتوانید قبل از خواب آرامش داشته باشید و به راحتی بخوابید می‌توانید از بسیاری از دمنوش‌هایی که باعث آرامش می‌‌شوند استفاده کنید از جمله بابونه، بهار نارنج، گل سرخ، مرزنجوش. 

۸- استفاده از مکمل تنظیم‌کننده خواب: یکی از شناخته‌شده ترین مکمل‌های خواب ملاتونین است. این مکمل می‌تواند تاثیر زیادی بر روی خواب شما بگذارد. همچنین

منیزیم یک ماده معدنی بسیار خوب برای خواب است که باعث کاهش استرس و اضطراب در بدن فرد می‌شود. 

 

 

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
توپول موپول
ارسالی در
مطالب تکراری
ناشناس
ارسالی در
سلام اوضاع خوبی نیست عقلانیت جایش را به احساسات و دیکتاتوری داده و افراد دلسوز را با متملقین و رانت خواران عوض شده جوانان خشن و عصبی میدان انتقاد را گرفته است
روح الله
ارسالی در
مگه میشه ۲ساعت قبل از خواب تمام فکرهای منفی گذاشت کنار ویا راه حلی پیدا کرد من هروز و هرشب به خاطر مخارج خوردوخوراک بچه هام دارم شرمنده میشم پسربزرگم که الان سرباز هستش اصلاامیدبه زندگی نداره میشه به اینها فکرنکرد ویا راه حل پیدا کرد
محمد
ارسالی در
تاسطح زندگی مردم بامسئولین همترازنباشدوپدرومادربه آینده فرزندخودخوشبین نباشدتاجوانان دغدغه کار خانه ماشین ازدواج داشته باشندهیچیک از اعضای خانواده نمی توانند خواب راحت و بدون استرس داشته باشند
ناشناس
ارسالی در
با نظر ات َشما کاملا موافقم