دلیل کمببود دارو پیدا شد

رئیس سازمان غذا و دارو به مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه آنتی بیوتیک تجویز اشتباه صورت می‌گیرد.
دلیل کمببود دارو پیدا شد
کد خبر : ۶۴۲۹

سیدحیدر محمدی، در اولین سمینار «تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد، بررسی چالش‌های دارویی در اقتصاد سلامت و ارائه راهکار‌ها برای آن» که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: مردم باید از نحوه و میزان مصرف دارو‌ها آگاه باشند که این موضوع هم بیانگر اهمیت آموزش سلامت است.

وی با اشاره به اینکه تجویز و مصرف آنتی بیوتیک‌ها تبدیل به یک چالش شده است، ادامه داد: خیلی از مردم نمی‌دانند تجویز دارو درست بوده یا خیر و برخی هم به دلیل تب کمبود دارو در حال دپوی آنتی بیوتیک هستند و نمی‌دانند این کار چه تبعاتی ممکن است ایجاد کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ما در حوزه آموزش، بنر‌های تبلیغاتی با محوریت تجویز و مصرف منطقی دارو را تولید و عرضه کرده‌ایم. در عین حال دوره‌هایی در مدارس برای آموزش داشته‌ایم. یکی از مشکلات ما این است که قیمت تبلیغات در صدا و سیما خیلی بالا است و باید این نگاه مادی اصلاح شود تا آموزش سلامت از این طریق تسهیل شود.

 

 

وی با اشاره به اصلاح الگوی مصرف فرآورده‌های سلامت، گفت: این موضوع در مراکز درمانی پیگیری شد که این مهم در برخی اقلام دارویی مانند آنتی بیوتیک‌ها و آلبومین با همکاری بیمه‌ها امکان پذیر شد.

محمدی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که نه تنها مردم، بلکه پزشکان هم در ثبت و گزارش عوارض دارویی اطلاعات کافی ندارند؛ در حالی که در سامانه تی‌تک می‌توانند این عوارض را ثبت کنند. سال ۹۹ و به دنبال تجمع خانواده مبتلایان به CF در مقابل سازمان غذا و دارو و شکایتی که در خصوص عوارض دارویی خود داشتند این عوارض به ثبت رسید و مشخص شد داروی مصرفی آن‌ها باید تغییر کند تا عوارض از بین برود. باید آگاهی پزشکان از گزارش عوارض دارویی افزایش یابد.

 

 

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف دارو بر حسب محاسبه همکاران ما در خصوص نسخ آنتی بیوتیک به ۳۶ درصد رسیده است؛ در حالی که این عدد در سال ۱۳۹۰ مقدار ۴۵ درصد بوده است. متأسفانه در زمینه آنتی بیوتیک تجویز اشتباه صورت می‌گیرد. به عنوان مثال این دارو را برای درمان آنفلوانزا تجویز می‌کنند که صحیح نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مداخلات همکاران بالینی ما در زمینه تجویز منطقی آنتی بیوتیک اثرگذار است. در سال ۱۳۹۸ مصرف آلبومین و فاکتور ۸ به یکباره کاهش یافت که دیدیم ناشی از رعایت پروتکل‌های تجویز توسط پزشکان و رصد بیمه‌ها بود تا تجویز منطقی صورت گیرد.

 

 

محمدی با اشاره به افزایش مصرف دارو‌های قلب و عروق و افسردگی، تاکید کرد: بخشی از افزایش مصرف دارو‌های روانپزشکی این است که تابوی مصرف این دارو‌ها شکسته شده و افراد نسبت به درمان مشکل خود اقدام می‌کنند. اما الان تقریباً در هر خانه‌ای دارو‌های قلب و عروق وجود دارد. از طرفی برخی هم اقدام به دپوی انسولین می‌کردند که این موضوع با تغییر قیمت انسولین تا حدی اصلاح شد. قیمت انسولین آزاد حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان بود که اکنون به حدود ۱۴۰ هزار تومان رسیده و این کمک کرد تا مصرف آزاد و قاچاق معکوس برطرف شود؛ ولی قیمت تجویز انسولین با نسخه هنوز همان ۳ هزار تومان است.

وی، اصلاح سیاست ارزی دارو را راهکاری برای تجویز و مصرف منطقی دارو دانست و گفت: اثرات مثبت دارویاری سال آینده کاملاً مشهود خواهد شد. نمی‌گذاریم داروی تجویزی گران شود و اگر فرد از مسیر درست تجویز پزشک بخواهد دارو دریافت کند، افزایش پرداختی از جیب نخواهد داشت، اما کسی که خودسرانه اقدام به مصرف دارو می‌کند دیگر به سهولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ هرچند که هنوز هم قیمت داروی آزاد در ایران از سایر کشور‌ها کمتر است.

 

 

محمدی افزود: نسخه الکترونیک هم در زمینه کاهش اشتباهات دارویی بسیار کمک کننده بود. در زمینه دارو‌های آنزیمی از معاونت درمان خواستیم مراکز درمانی بتوانند دارو را دریافت و به بیمار تزریق کنند که مشکلات تزریق و خروج از زنجیره برطرف شود.

 

مجله زندگی
ارسال نظر