علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

نوعی از بیماری که سیستم عصبی فرد را درگیر خود می‌کند به گونه‌ای که فرد را گاه از حرکت و انجام کارهای روزمره بازمی‌دارد بیماری با نام ام اس است.
علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن
کد خبر : ۶۴۷۹

بیماری که در سال‌های اخیر اتفاقا افراد زیادی را دچار کرده و زندگی اجتماعی و فردی شخص را به طرز بسیار زیادی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به زبان علمی ام اس بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. غلاف میلین یک لایه پروتئینی روی رشته‌های عصبی است که این امر باعث افزایش سرعت هدایت پیام‌های الکتریکی در طول تار عصبی می‌شود. میلین افزون بر افزایش سرعت انتقال پیام‌های عصبی، وظیفه نگهداری از سلول‌های عصبی را نیز به عهده دارد. این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های زیادِ جسمی شود.

علائم ام اس:

کاهش حافظه، ناتوانی در تمرکز، صحبت کردن و مشکلات زبانی از اختلالات رایج در است. اختلالات جنسی، سرگیجه، دوبینی که یا همان اختلالات بینایی به دلیل حمله بیماری ام اس به سیستم عصبی و تاثیر بر روی عصب بینایی به وجود می‌آید و به طور شایع در مبتلایان به بیماری ام اس دیده می شود.

مورمور شدن و بی‌حسی انگشتان که معمولا صورت و دست ها و پاها را درگیر می کند.

 ضعف و گرفتگی عضلات یکی از علائم آزاردهنده ام اس است که حملات اسپاسمی معمولا دردناک هستند اما پس از چند دقیقه برطرف می‌شوند.

بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع در بیماری ام اس دور از انتظار نیست. مشکل آزاردهنده دیگر در این افراد، اسهال مداوم و اختلال کنترل تخلیه روده است.

بی حالی و  افسردگی، عدم هماهنگی بین کلمات در سخن گفتن، سنگینی سر و بدن، دفع بیش از حد ادرار نسبت به دیگران، دیر هضم شدن غذا، حساس و زود رنج شدن، یبوست مزاج، دیدن کابوس در بعضی افراد، علاقه به خوردن غذاهای سردی بخش (اسیدی) مانند لبنیات مخصوصا ماست و بستنی ، یاری نکردن ماهیچه‌های پا هنگام راه رفتن، سرما سرما شدن استخوان‌های بدن خصوصا پاها.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

 

 چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند؟

به طور کلی دو گروه اشخاص با رفتارهای غلط خود را در معرض ابتلا به بیماری ام اس قرار می دهند که شامل: افراد حساس و زودرنج ، افراد با طبع سرد.

راه‌های درمان

با وجود پیشرفت علم متاسفانه در حال حاضر هیچ روش درمان قطعی برای ازبین بردن بیماری ام.اس وجود ندارد؛ اما می‌توان با دارودرمانی و برخی از تکنیک‌های درمانی دیگر، علائم این بیماری را کنترل یا برطرف کرد.

روش درمان بیماری ام‌اس به نوع علائم بیمار و شدت آنها و میزان ناتوانی او بستگی دارد. برای مثال استراتژی درمان می‌تواند به یکی از شکل‌های زیر باشد:

  • برطرف کردن دوره‌های عود کردن علائم ام‌اس (با تزریق استروئید)
  • برطرف کردن علائم خاص ناشی از ام اس
  • درمان برای کاهش تعداد دفعات عود بیماری (درمان با داروهای تعدیل‌کننده‌ی بیماری)
  • این را هم باید بدانید که داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به شما کمک کند که برخی از علائم بیماری ام‌اس مانند خستگی مفرط و یبوست را بهبود دهید.
  • داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش کردن به صورت منظم هم برای سلامتی و هم برای حفظ چابکی و توان فیزیکی بدن شما مفید است. همچنین اگر اهل مصرف دخانیات هستید آن را کنار بگذارید.

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر