علائم بیماری ایدز و راه‌های درمان

کمتر کسی است که نام بیماری ایدز را بشنود و لرزه بر اندامش نیفتد. ایدز نوعی بیماری است که معنی آن به فارسی «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» است.
علائم بیماری ایدز و راه‌های درمان
کد خبر : ۷۶۴۹

این بیماری توسط ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می‌شود و می‌تواند فرد مبتلا به این بیماری را به مرور زمان و با توجه به شدت بیماری به کام مرگ بفرستد.

بیماری ایدز، سیستم ایمنی بدن که وظیفه مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگر را دارد در بدن فرد  آهسته از بین می‌برد، در نتیجه بدن در برابر نفوذ ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها، مواد آلاینده، مواد سرطان‌زا، سموم و قارچ‌ها مقاومت خود را از دست می‌دهد.

ایدز چگونه منتقل می‌شود ؟

اچ آی وی در واقع یک عفونت ویروسی است که می‌تواند از طریق رابطه جنسی، خون و یا از طریق مادر به فرزند در طول بارداری، بدو تولد و یا در دوره شیردهی منتقل شود. ویروس در هوا یا آب یا از طریق تماس اتفاقی منتقل نمی‌شود.

بدون مصرف دارو، سال‌ها طول می‌کشد تا ویروس اچ آی وی سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را ضعیف کند و به نقطه ای برسد که فرد را مبتلا به بیماری ایدز دانست. متاسفانه هیچ درمانی برای ایدز وجود ندارد، اما داروهایی هستند که می‌توانند به طور چشم‌گیری رشد این بیماری رو کند می‌کنند. این داروها در بیشتر کشورهای توسعه یافته میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ایدز را کاهش داده‌اند، اما در آفریقا، هائیتی و بخش‌هایی از آسیا، ایدز تلفات زیادی داشته است.

علائم اچ آی وی و ایدز در دوران نهفتگی

    در چند هفته اول ابتلا فرد علامت خاصی ندارد. به همین دلیل ممکن است به ویروس اچ آی وی شک نکند. اما بعدتر علایم بیشتر خود را نشان می‌دهند از جمله تب، احساس سردی، غده­‌های چرکی و ورم کرده، دردهای عمومی و کلی، جوش یا ضایعه پوستی راش، گلودرد، سردرد ، حالت تهوع و دل درد.

حال اگر ویروس کنترل نشود و پیشرفت کند، تبدیل به ایدز می­‌شود. علائم ایدز شامل:

    تب

    غدد تورمی و چرکی به خصوص در زیر بغل، گردن و کشاله ران

    خستگی

    عرق کردن

    جوش و ضایعات پوستی

    درد و لکه یا زخم در دهان، زبان، آلت­ تناسلی

    کاهش وزن شدید

    نگرانی و افسردگی

    علائم ایدز در خانم‌ها و آقایان

    علائم این ویروس بین خانم‌ها و آقایان مشترک است ولی دردهای مربوط به آلت تناسلی در مردان رایج‌تر از خانم‌هاست. اگر چه خانم‌ها مراقبت‌های دارویی را بیشتر جدی می‌گیرند.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

 

    راه‌های درمان ایدز

    متاسفانه تا کنون هیچ راه درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده اما تعداد زیادی از داروها می توانند به صورت ترکیبی برای کنترل ویروس استفاده شوند. هر دسته از داروهای ضد اچ آی وی با روش متفاوتی با این ویروس مقابله می‌کنند. بهتر است داروها به صرت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرند.

    نکته مهم اینکه باید بار ویروسی بیمار را تا نقطه‌ای کاهش داد که قابل ردیابی نباشد. این به معنای از بین رفتن بیماری در بدن نیست بلکه بیماری در بدن به مرحله‌ای می‌رسد که با آزمایش قابل ردیابی نیست. اما باید دانست که حتی در این مرحله هم بیمار همچنان قادر است دیگران را مبتلا کند پس باید مراقبت‌هی بهداشتی رعایت شود.

 

    ‌­

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر