چه خوراکی را جایگزین قند پهلوی چای کنیم ؟

برای ما ایرانی‌ها که یک نوشیدنی سنتی داریم با نام چای که در دنیا هم معروف است، قند به مثابه عضوی جدایی‌ناپذیر از این نوشیدنی شناخته می‌شود.
چه خوراکی را جایگزین قند پهلوی چای کنیم ؟
کد خبر : ۸۷۱۵

از زمان‌های قدیم مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با چای قندپهلو از مهمانانشان پذیرایی می‌کردند و حتی زمان‌هایی را برای شکستن قند در منزل اختصاص می‌دادند. با گذشت زمان و با شناخته شدن بیماری‌هایی چون دیابت، استفاده از قند در کنار چای کم‌کم اهمیتش را از دست داده و حالا بسیاری از مردم با نگرانی از افزایش قند خونشان، چای را با قند نمی‌نوشند!

طبق تحقیقات محققان، ارتباط مستقیمی بین شکر و اضافه وزن و برخی از بیماری‌ها وجود دارد. به عبارتی ساده‌تر کسانی که میزان مصرف شکر بالایی دارند در مقایسه با دیگر افراد بیشتر در معرض خطر چاقی و ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و سرطان هستند.

علاوه بر این مصرف شکر باعث ترشح دوپامین در قسمت مرکزی مغز شده و باعث افزایش اشتها می‌شود.

با این تفاسیر باید چه کار کنیم که هم از یک چاشنی شیرین برای دلپذیر کردن چای بهره‌مند شویم و هم دچار خطرات و مشکلات ناشی از مصرف قند نشویم ؟

خرما

خرما میوه‌ای پرخاصیت، سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین‌ها است. خرما، علاوه بر قند طبیعی، حاوی مواد مغذی و با ارزشی همچون آهن و منیزیم است. همچنین خرما دارای قند زیادی است که در واقع حدود ۷۰ درصد آن را کربوهیدرات، ۲۵ درصد آن ساکاروز و ۵۰ درصد گلوکز است. خرما را به راحتی می‌توان جایگزین قند، شکر و مربا کرد.

توت

توت‌ها، جزو دیگر شیرین‌کننده‌های طبیعی هستند که به‌صورت میوه تازه، خشک یا شیره توت در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را به‌ جای قند و شکر در برنامه غذایی جای داد. مهمترین خواص این میوه خاصیت ضد سرطانی بودن آن است. توت خشک قند خون را کاهش داده و کم خونی ناشی از کمبود آهن را درمان می‌کند. برای درمان سرفه و آسم و روماتیسم نیز بسیار مفید است.

انجیر

انجیر میوه شیرین و نرمی است که خمیر آن معمولا جایگزین شکر می‌شود.

خواص انجیر مربوط می‌شود به مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر موجود در این میوه که می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند کنار چای باشد.

کشمش و مویز

قند موجود در مویز، قند طبیعی به نام فروکتوز است که برای جذب شدن به بدن نیاز به انسولین ندارد. مویز در پیشگیری و درمان دیابت بسیار مفید بوده به همین خاطر به خصوص به افراد مسن توصیه می‌شود که همراه چای از مویز به جای قند استفاده کنند.

 عسل 

عسل طبیعی با طعم بسیار شیرین و دلپذیرش دارای درصد بسیار ناچیزی از قندهای مضر است. عسل یک غذای کامل و یک داروی طبیعی و موثر برای بسیاری از بیماری‌هاست.

عسل حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان‌ها متشکل از اسیدهای فنولیک و فلانوئیدها است. همین خاصیت آنتی اکسیدانی عسل باعث جلوگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان و.. می‌شود. میزان قند در هر صدگرم عسل ۸۰ گرم است. بنابراین عسل طبیعی حتی در مواردی سبب درمان و بهبود بیماری‌های ناشی از مصرف قند و شکر شده است. اما توجه داشته باشید که هنگام تهیه عسل از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر