افراد همیشه خسته کدام ویتامین‌ها را کم دارند ؟

حتما شما هم افرادی که همیشه از خستگی نالان هستند را در اطرافتان دیده‌اید. یا شاید هم خودتان از این دسته افراد هستید !
افراد همیشه خسته کدام ویتامین‌ها را کم دارند ؟
کد خبر : ۹۰۴۸

باید بدانید علاوه بر اینکه عده زیادی خستگی همیشگی را ناشی از تنبلی یا نداشتن فعالیت و تحرک بدنی می‌دانند اما ویتامین‌هایی هم هستند که انرژی بدن را برای تحرک فراهم می‌کنند و اگر کم شوند می‌توانند دردسر زیادی برای فرد ایجاد کنند.

اگر شما هم به دلیل خستگی یا خستگی مداوم در انجام کارهای روزمره خود با مشکل روبرو هستید در اینجا برخی از کمبودهای ویتامین وجود دارد که باید برطرف شوند.

کمبود ویتامین بی ۱۲

ویتامین بی ۱۲ برای تولید سلول های قرمز خون و دی ان ای گزینه ضروری است، همچنین برای عملکرد سیستم عصبی نیز نقش بسزایی ایفا می کند. هنگامی که بدن به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نمی‌کند، همیشه احساس خستگی می کند، همچنین منجر به بروز ضعف می شود. کمبود ویتامین بی ۱۲ بر تولید گلبول های قرمز خون که بر انتقال اکسیژن به بدن تاثیر می گذارد اثرگذار است. منابع غذایی ویتامین بی ۱۲ ماهی، گوشت و تخم مرغ هستند.

ویتامین دی

ویتامین دی این روزها به خصوص در ایام بروز بیماری کرونا اهمیت ویژه‌ای در درمان و پیشگیری از بیماری‌ داشت. پایین بودن سطح ویتامین دی می‌تواند می‌تواند بر روی میزان انرژی تاثیر منفی گذاشته و فرد در بیشتر ساعات روز با وجود فعالیت کم احساس خستگی می کند. نور خورشید یک از منابع مهم ویتامین دی است که البته در فصل زمستان کمتر می‌توان از آن برخوردار شد. منابع غذایی ویتامین دی شامل سالمون، جگر، زرده تخم مرغ، قارچ ها و غذاهای غنی شده هستند.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

 

ویتامین سی

خواص این ویتامین می تواند با تقویت سیستم ایمنی خوب شناخته شده است و همچنین بر سلامتی پوست و مو نیز اثر دارد. یکی از ابتدایی ترین علائم کمبود ویتامین سی است. مواد غذایی حاوی ویتامین سی میوه های حاوی سیترات مانند کیوی، آناناس، پاپایا، توت فرنگی ها، طالبی و مانگو هستند.

آهن

بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد. هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را از ریه‌ها به اندام‌ها منتقل می‌کند. بدون وجود سطوح کافی آهن، گلبول‌های قرمز نمی‌توانند اکسیژن را به تمام اندام‌های بدن منتقل کنند. این امر منجر به ایجاد کم خونی کمبود آهن می­شود که ممکن است باعث ایجاد احساس خستگی و ضعف در شما شود. غنی ­ترین منابع آهن در رژیم غذایی شامل گوشت و غذاهای دریایی است.

کم آبی

توصیه می‌شود در طول روز هشت لیوان آب بنوشید؛ اما اگر در محیط گرم هستید یا فعالیت ورزشی دارید باید آب بیشتری مصرف کنید.هنگامی که احساس تشنگی می‌کنید باید آب بنوشید زیرا آب کافئین، شکرو کالری ندارد بنابراین بهترین منبع تامین انرژی مورد نیاز بدن است.

­درمان‌های گیاهی رفع خستگی

برای رفع خستگی می‌توانید از لیموترش که حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است استفاده کنید. همچنین دمنوش‌های زیادی هم هستند که در رفع خستگی موثرند. از جمله این دمنوش‌ها می‌توان به دمنوش رزماری و دمنوش دارچین اشاره کرد. همچنین مصرف عرق بهارنارنج، عرق طارونه، عرق گل‌گاوزبان و عرق نسترن می‌تواند در کمتر شدن حس خستگی به شما کمک کند. عرق بید مشک نیز دارای عطر و طعم فوق العاده‌ای است و در درمان خستگی موثر است.

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر