رنگ پوست چه تاثیری در ایجاد بیماری ریه دارد ؟

پوست تاثیر زیادی بر ایجاد بیماری های ریوی دارد.
رنگ پوست چه تاثیری در ایجاد بیماری ریه دارد ؟
کد خبر : ۹۱۶۱

حتما تا کنون دیده اید که چطور محیط بیرون بر رنگ پوست شما تاثیر می‌گذارد. گاهی نیز توسط پوست می‌توانید به بیماری‌های داخلی پی ببرید. در این مطلب ما می‌خواهیم در مورد ارتباط پوست و بیماری ریوی صحبت کنیم که تاثیر زیادی بر سلامت شما دارد.

۱. تغییر رنگ پوست به آبی یا بنفش

تغییر رنگ پوست آبی یا بنفش نشانه اولیه بیماری ریوی یا بیماری تنفسی است، که در اصطلاح پزشکی به نام سیانوز شناخته می‌شود. بسته به عدم اشباع هموگلوبین، سیانوز را به ۴ نوع سیانوز محیطی، مرکزی، مختلط و آکروسیانوز طبقه بندی می‌شود. اگر خون شما دچار کمبود اکسیژن شود شما به سیانوز مبتلا می‌شود.

۲. ارتباط پوست و بیماری ریوی؛ انگشتان بقراطی

تغییر شکل در انگشتان دست و پا، معمولا در بیماری‌های مرتبط با ریه مانند سرطان ریه، سل، آبسه ریه، برونشکتازی، فیبروز کیستیک، فیبروز ریوی ایدیوپاتیک دیده می‌شود. این بیماری پس از این که توسط بقراط برای اولین بار کشف شد به نام انگشتان بقراطی نیز معروف است. این وضعیت در انواع مختلف اختلالات عروقی نیز دیده می‌شود.

۳. برجستگی‌های مایل به قرمز

به دلیل بیماری به نام سارکوئیدوز، پس از ابتلا می‌توانید برجستگی‌های قرمز رنگ روی پوست خود را مشاهده کنید. این برجستگی‌ها معمولا در مچ پا و ساق پا‌ها دیده می‌شوند. همچنین می‌توانید این قرمزی‌ها را روی گونه و گوش‌های خود نیز ببینید.

۴. عرق کردن صورت

تعریق بیش از حد صورت، سر و پوست سر یکی از ویژگی‌های سرطان ریه است. از نظر پزشکی نیز به عنوان هایپرهیدروزیس کرانیوفاسیال شناخته می‌شود. این وضعیت اغلب به عنوان شاخصی برای سرطان ریه بدخیم مرتبط است.

۵. ارتباط پوست و بیماری ریوی، افتادگی پلک، مردمک کوچک

این علائم معمولا با سرطان ریه، به ویژه تومور‌های پانکواست یا سرطان‌های قسمت بالایی ریه مرتبط هستند. در این وضعیت اعصاب چشم و صورت بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

۶. سایر علائم مرتبط با عوارض ریوی عبارتند از:

افراد مبتلا به مشکلات ریوی ممکن است پوست زرد داشته باشند. همچنین شاید خارش پوست، کبودی و تورم را نیز تجربه کنند. اغلب اوقات تغییرات روی پوست و رنگ آن نادیده گرفته می‌شوند و تصور می‌شود که خود به خود از بین می‌روند، اما هیچ‌وقت نمی‌دانیم که این تغییرات چه نوع عوارض بیولوژیکی را نشان می‌دهد؛ بنابراین کار عاقلانه این است که به موقع به پزشک مراجعه کنید و از آزمایشات غافل نشوید. با این کار می‌توانید پیشرفت بیماری احتمالی را در مراحل اولیه از بین ببرید. از طرفی همیشه به تمیزی خانه و محیط زندگی خود توجه کنید. کووید ۱۹ باشد یا نه تمیز نگه داشتن وسایل خانگی می‌تواند خطرات مختلف عفونت را کاهش دهد.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
پارسینه
مجله زندگی
ارسال نظر