علائم کمبود کلسیم در کودکان

کمبود هریک از ویتامین‌ها برای رشد بدن ضروری هستند و برای کودکان که در سنین رشد خود به سر می‌برند کمبود هر کدام از ویتامین‌ها به احتمال زیاد در رشد آنان اختلال ایجاد می‌کند.
علائم کمبود کلسیم در کودکان
کد خبر : ۹۵۱۲

کلسیم یکی از آن ویتامین‌هاست که اگر به میزان لازم به بدن نرسد می‌تواند به کوتاه قدی و کم تحرکی و گاه حتی به پرخاشگری منجر شود.

چرا بدن به کلسیم نیاز دارد ؟

بدن انسان برای عملکرد طبیعی ارگان هایی نظیر استخوان‌ها، عضلات و دندان‌ها به کلسیم نیاز دارد. اگر کلسیم درسنین  کودکی به حد کافی در بدن وجود نداشته باشد، آثاربد و جبران‌ناپذیری در بدن به جا گذاشته خواهد شد. از دلایل بروز کمبود کلسیم در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم مصرف غذاهای حاوی کلسیم به حد کافی
  • کمبود کلسیم یا ویتامین دی مادر در دوران بارداری
  • استفاده بیش از حد از شیرخشک در زمان نوزادی
  • مشکلات مربوط به  جذب کلسیم در بدن
  • مصرف برخی از داروها
  • اختلالات هورمونی
  • کمبود ویتامین دی 
  • بیماری دیابت

حل کردن مشکل کمبود کلسیم در کودکی می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در بزرگسالی جلوگیری کند.

علائم کمبود کلسیم در کودکان

گرفتگی عضلات: درواقع  می‌توان گفت که گرفتگی عضلات اولین علامت کمبود کلسیم است که می‌تواند از نشانه‌های کمبود کلسیم در اطفال باشد. اگر کودک به هنگام حرکت یا پیاده‌روی از درد عضلات خود به خصوص در ناحیه ران و بازو گلایه می‌کند، این مسئله را بسیار مهم بدانید و با پزشک مشورت کنید.

بی‌خوابی: اگر کودک شما کمبود خواب دارد، شاید به کمبود کلسیم دچار شده است. در برخی کودکانی که با مشکل کمبود کلسیم مواجه هستند، خواب عمیق و رضایت‌بخش وجود ندارد و در طول شب، کودک چندین بار از خواب بیدار می‌شوند.

پوسیدگی دندان‌ها: کمبود کلسیم در کودکان  می‌تواند موجب خرابی و پوسیدگی دندان‌ها ‌شود. اگر کودک خود را با فاصله‌های اندک به دندان‌پزشکی می‌برید، شاید با کمبود کلسیم مواجه باشد. کمبود کلسیم به مینای دندان نیز آسیب می‌زند.

ناخن‌های شکننده: برای داشتن ناخن‌های محکم عنصر کلسیم باید به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشد. بنابراین می‌توان ناخن‌های ضعیف و شکننده را نیز از علائم کمبود کلسیم در کودکان دانست. ‌

بلوغ دیرهنگام: بلوغ دیرهنگام که بیشتر در دختران دیده می‌شود می‌تواند ناشی از کمبود کلسیم در بدن باشد.

تشنج: تشنج در کودکان نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری کمبود کلسیم یا هیپوکلسمی به شمار آید. هنگامی که نورون‌های مغز کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند، ممکن است تشنج اتفاق بیفتد. زمانی که بدن کودک با کمبود شدید کلسیم مواجه است، در عملکرد مغز نیز اختلالاتی به وجود می‌آید که تشنج یکی از آنها است.

میزان نیاز روزانه کودکان به کلسیم چقدر است ؟

هرچه سن کودکان افزایش می‌یابد، به مقدار کلسیم بیشتری نیاز دارند تا از استخوان‌های آنها محافظت کند.

  • کودکان ۱ تا ۳ سال: ۷۰۰ میلی گرم کلسیم در روز
  • کودکان ۴ تا ۸ سال: ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز
  • کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۴ سال: ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز

راه‌های درمانی کمبود کلسیم 

به منظور درمان کمبود کلسیم باید از منابع غذایی غنی از کلسیم در رژیم غذایی کودک خود استفاده کرد. لبنیات، بادام و میوه‌هایی مثل انجیر از مهم‌ترین منابع حاوی کلسیم هستند. کودک به منظور جذب بهتر کلسیم باید به مقدار کافی در زیر نور آفتاب قرار بگیرد تا ویتامین دی مورد نیاز بدن وی تامین شود. در صورتی که نیاز بدن به کلسیم و ویتامین دی به طور طبیعی و با مصرف شیر و لبنیات و مواد غذایی باز هم تامین نشود، مناسب‌ترین راه استفاده از مکمل‌های کلسیم است که البته دراین زمینه باید با پزشک مشورت کرد.

 

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر