راهکارهایی برای خلاصی از زردی دندان‌ها

همه ما از داشتن دندان‌های سفید و صدفی لذت می‌بریم اما باید بدانیم که داشتن دندان‌های زرد لزوما به معنای خرابی آن‌ها نیست.
راهکارهایی برای خلاصی از زردی دندان‌ها
کد خبر : ۹۷۰۸

 بلکه زرد بودن دندان‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به جنس دندان، خوردن مداوم غذاهای رنگی و استفاده مکرر از قهوه و چای و حتی سیگار کشیدن اشاره کرد.

با توجه به نقش دندان‌های سفید در داشتن ظاهر زیبا و اعتماد به نفس، بسیاری به دنبال درمان قطعی زردی دندان و به خصوص درمان زردی دندان در منزل هستند.

مهم‌ترین علل زردی دندان

افزایش سن: در بسیاری از افراد موجب زردی دندان ها می شود. در واقع با افزایش سن لایه بیرونی مینای دندان ها در اثر عوامل مختلف ساییده شده و رنگ زرد طبیعی عاج دندان که زیر مینا قرار دارد، مشخص می‌شود.

مصرف برخی داروها: داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین و دوکسی سایکلین در کودکان زیر ۸ سال که دندان آنها هنوز درحال رشد است، آنتی هیستامین‌ها، داروهای اعصاب و روان، و داروهای فشار خون بالا نیز می‌تواند باعث زردی دندان شود.

استفاده از دخانیات: مصرف سیگار، قلیان و دخانیات حاوی توتون و تنباکو در مدت طولانی موجب زردی دندان خواهد شد.

عفونت دندان: اگر عفونت دندان ها به موقع درمان نشود ممکن است دچار تغییر رنگ و تیرگی شوند.

بیماری‌های مادرزادی یا ارثی: برخی از افراد نیز به دلیل بیماری‌های مادرزادی یا ارثی ممکن است دندان های زرد و تیره ای داشته باشند و این به دلیل نقص مینا و عاج دندان‌ها است.

راهکارهای طبیعی که به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند:

۱- مسواک زدن

اولین کار مسواک زدن و درست مسواک زدن است. روزی دو بار و هر بار به ‌مدت ۲ تا ۳ دقیقه مسواک بزنید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های دندان‌ها و شکاف‌های موجود را به‌خوبی تمیز می‌کنید. درضمن برای حفاظت از لثه‌ها، بهتر است که به‌صورت دورانی مسواک بزنید. بخش‌های بیرونی، داخلی و روی دندان‌هایتان را نیز تمیز کنید.

۲- مصرف میوه و سبزیجات آبدار

پس از مصرف هر وعده غذا، مصرف میوه‌های ترد می‌تواند مقدار بزاق دهان را افزایش دهد. بزاق دهان ذرات به‌جامانده از غذا را که به دندان‌هایتان چسبیده‌اند، پاک می‌کند.

ویتامین سی اثر زیادی بر سفیدی دندان دارد چراکه می‌تواند از تولید جرم‌هایی که موجب زردی می‌شوند، پیشگیری کند. همچنین برای داشتن دندان‌های سالم باید میزان کلسیم در بدن به اندازه کافی باشد.

۳- زغال فعال

شما می‌توانید برای برطرف کردن لکه‌های زردی دندان‌هایتان، از زغال فعال استفاده کنید. این ماده قدرت جذب بسیار بالایی دارد و گفته می‌شود که می‌تواند باکتری‌ها و مواد سمی دهان را از بین ببرد.

یکی از کپسول‌های زغال فعال را باز کنید و محتویات آن را روی مسواک‌تان بریزید. سپس با ملایمت دندان‌هایتان را به‌صورت مدور به‌مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. مراقب باشید که این ماده به لثه‌‌هایتان برخورد نکند، زیرا بسیار تحلیل‌برنده است. پس از تمیز کردن دندان‌هایتان با زغال، دهان‌تان را آبکشی کنید.

۴- پوست لیموترش، پرتقال و موز

پوست میوه را به‌مدت ۲ دقیقه به‌آرامی روی دندان‌هایتان بمالید. سپس دهان‌تان را آب بکشید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید. در سال ۲۰۱۷، تحقیقی مشخص کرد که اسیدسیتریک گرفته‌شده از پوست ۴ نوع پرتقال، به‌طور بالقوه می‌تواند در سفید کردن دندان‌ها مؤثر باشد. در این بررسی مشخص شد که عصارهٔ گرفته شده از پوست نارنگی نیز در سفید کردن دندان‌ها، بهترین نتیجه را به‌دست می‌دهد.

۵- سرکه سیب

با سرکه سیب هم می‌توان دندان‌ها را سفید کرد. دو قاشق چای‌خوری سرکهٔ سیب را با تقریبا سه‌چهارم یک فنجان استاندارد آب (چیزی حدود ۱۷۷ میلی‌لیتر) ترکیب کنید. سپس محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید. پس از آن، دهان‌تان را بشویید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

۶- روغن نارگیل

۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری از روغن مایع نارگیل را در دهان بریزید و ۱۰ تا ۳۰ دقیقه آن را در دهان‌تان بچرخانید. مراقب باشید روغن به انتهای گلویتان نرسد و آن را قورت ندهید، چرا که با باکتری‌ها و سمومی دهان‌تان ترکیب شده و بهداشتی نیست. پس از گذشت زمان لازم، روغن را از دهان خارج کنید. دهان‌تان را با آب بشویید و سپس یک لیوان آب بنوشید. در آخر دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر