بخشش در ظهر عاشورا؛ خانواده مقتول از خون فرزندشان گذشتند!

وقتی عزاداران حسینی در روز عاشورا به خانه مقتول رفتند تا برای بخشش قاتل پادرمیانی کنند، خانواده مقتول تصمیم بزرگی گرفتند و از قصاص قاتل عزیزشان گذشتند.
بخشش در ظهر عاشورا؛ خانواده مقتول از خون فرزندشان گذشتند!
کد خبر : ۱۶۴۹

این اتفاق ظهر روز عاشورا در شهر ازندریان ملایر در استان همدان رخ داد. آن روز عزاداران حسینی تصمیم گرفتند برای پادرمیانی و وساطت به همراه امام‌جمعه شهر، راهی خانه جوانی شوند که ۵سال پیش در جریان یک درگیری پیش‌پا افتاده به قتل رسیده بود و قاتل که ناخواسته مرتکب قتل شده و از ارتکاب این جنایت به‌شدت پشیمان بود، در انتظار اجرای حکم قصاصش‌ بود.

اهالی شهر خوب به‌خاطر داشتند که روز حادثه چطور دعوای جوان ۳۰ساله که پدر ۲فرزند بود با جوانی ۲۰ساله ناگهان به زد و خورد کشیده شد و در این میان جوان ۲۰ساله ناگهان روی زمین افتاد و پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد. در آن زمان قاتل بلافاصله از سوی پلیس دستگیر شد و در همان بازجویی‌های اولیه به درگیری مرگبار اعتراف کرد و مدعی شد که هرگز قصد قتل جوان ۲۰ساله را نداشته و ناخواسته مرتکب جنایت شده است. او پس از آن صحنه قتل را بازسازی کرد و وقتی پای میز محاکمه قرار گرفت، به جرمی که مرتکب شده بود اقرار و از خانواده مقتول طلب بخشش کرد اما خانواده مقتول که در این حادثه جگرگوشه‌شان را از دست داده بودند، حاضر به گذشت نشدند و به این ترتیب حکم قصاص قاتل صادر شد.

جوان ۳۰ساله به زندان افتاد و در این میان تنها امیدش گذشت خانواده مقتول بود. اما وقتی حکم قصاص در دیوانعالی کشور تأیید و برای اجرا به شعبه اجرای احکام فرستاده شده، امیدهایش به یکباره رنگ باخت. در این میان اما تلاش خانواده قاتل برای گرفتن رضایت اولیای دم ادامه داشت. آنها همه تلاششان را به‌کار بسته بودند تا نگذارند با اجرای حکم، فرزندان خردسال قاتل یتیم شوند و حتی بزرگان و ریش‌سفیدان شهر نیز به کمک‌شان آمده بودند تا شاید بتوانند رضایت خانواده مقتول را جلب کنند اما داغی که آنها دیده بودند بیشتر از آن بود که دلشان نرم شود و حاضر به گذشت شوند.

ظهر عاشورا

۵ سال از زمانی که پسر ۲۰ساله به قتل رسیده بود می‌گذشت و شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شده بود. ظهر عاشورا اما امام‌جمعه شهر و عزادارانی که در دسته‌های سینه‌زنی حضور داشتند تصمیم گرفتند بار دیگر برای پادرمیانی راهی خانه مقتول شوند. جمعیت سیاهپوش به سمت این خانه حرکت کردند و وقتی به آنجا رسیدند درخواستشان را مطرح کردند و از خانواده مقتول خواستند به احترام روز شهادت امام حسین(ع) از قصاص بگذرند.

بخشش قاتل در روز عاشورا | دسته عزاداران به خانه مقتول رفتند

 

خانواده مقتول با دیدن عزاداران و شنیدن صحبت‌های آنها و از طرفی با توجه به اینکه عامل جنایت پدر ۲ فرزند بود و در زندان توبه کرده و به گواه مسئولان زندان از کرده خود به‌شدت پشیمان بود، دلشان به رحم آمد و در نهایت اعلام کردند که از خونخواهی گذشته‌اند و قاتل پسرشان را می‌بخشند. به این ترتیب، عاشورای امسال در شهر ازندریان ملایر تبدیل به روز گذشت و بخشش شد و با اعلام گذشت رسمی خانواده مقتول، فرصت زندگی دوباره به مردی بخشیده شد که دوباره در آغوش گرفتن فرزندانش، بزرگ‌ترین آرزویش بود.

حجت‌الاسلام روح‌الله نجفی، مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملایر با اشاره به این اتفاق ارزشمند در محرم امسال در شهرستان ملایر، گفت: خانواده مقتول با اقدام انسان‌دوستانه علاوه بر عفو قاتل، زمینه ترویج فرهنگ گذشت و ایثار را در جامعه فراهم کردند. امیدواریم این امر خیر فتح بابی باشد که مجددا شاهد این قبیل موارد باشیم.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر