پلیس‌های قلابی مشهد دستگیر شدند

طی یک ماه گذشته، دومین باند پلیس های قلابی که از اتباع خارجی اخاذی می کردند، با تلاش نیروهای انتظامی مشهد در جاده کرمان – سیرجان به چنگ قانون افتادند.
پلیس‌های قلابی مشهد دستگیر شدند
کد خبر : ۵۷۶۶

 به دنبال افزایش شکایت های متعدد اتباع خارجی از افرادی که با عنوان افسر نیروی انتظامی، به حساب بانکی آنان دستبرد زده اند، بلافاصله دستورات ویژه ای از سوی فرمانده انتظامی مشهد برای پیگیری سریع این ماجرا صادر شد. با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، گروهی تخصصی از کارآگاهان پلیس آگاهی وارد عمل شدند و تحقیقات گسترده ای را آغاز کردند. آنان در اولین مرحله از اقدامات پلیس به بازخوانی شکایت های اتباع خارجی در پرونده های اخاذی تشکیل شده در کلانتری ها پرداختند و به سرنخ هایی دست یافتند که نشان می داد افسران قلابی از یک دستگاه سمند مشکی برای ارتکاب جرم استفاده کرده و همه اخاذی ها را در مناطق حاشیه ای شهر انجام داده اند که اتباع خارجی غیرمجاز بیشتری در آن اماکن تردد دارند. به همین دلیل پلیس در دو شاخه اطلاعاتی و عملیاتی در حالی ردزنی متهمان را ادامه داد که طبق اظهارات شاکیان، افسران قلابی سه نفر بودند. از سوی دیگر تحقیقات درباره شگرد مامورنماها بیانگر آن بود که سرنشینان سمند مشکی رنگ از فاصله دور با توجه به چهره و لهجه عابران، آن ها را شناسایی می کردند و به سوی خود فرا می‌خواندند. سپس به بهانه بررسی مدارک اقامتی و شناسایی، مدعی می شدند که قاچاقچیان موادمخدر وجوه کلانی را به حساب شما (طعمه) واریز کرده اند و باید حساب بانکی شما مورد بررسی کارشناسی پلیس قرار گیرد. اتباع خارجی غیرمجاز هم با شنیدن این جمله دست و پای خود را گم می کردند و برای رفع اتهام و این که هیچ پولی به حساب بانکی آن ها واریز نشده است، سعی می کردند با پلیس های قلابی همکاری کنند تا در مخمصه قاچاق مواد مخدر و پول شویی قرار نگیرند.

در همین حال مامورنماها که متوجه وضعیت آشفته ظاهری طعمه های خود می شدند بدون آن که از خودرو پیاده شوند، کارت بانکی و رمز آن را از اتباع خارجی دریافت می کردند و سپس با این ادعا که «چند روز دیگر به کلانتری محل بروید!» از محل می گریختند.

 با جمع آوری این اطلاعات، بی درنگ گروه عملیاتی با هدایت و نظارت مستقیم سرهنگ احمد نگهبان (رئیس پلیس مشهد) دومین مرحله از اقدامات پلیسی را با بررسی دوربین های ترافیکی آغاز کردند اما پس از شناسایی سمند مشکی رنگ، مشخص شد که پلیس های قلابی از پلاک مخدوش برای ارتکاب جرم استفاده کرده اند اما بررسی های دقیق تر نشان داد که هنگام اخاذی از اتباع خارجی، سرنشین یک دستگاه پژو ۴۰۵ نیز در این ماجرا نقش دارد بنابراین روند تحقیقات تغییر کرد و افسران ورزیده پلیس آگاهی مشهد با گستردن چتر اطلاعاتی، موفق شدند به شماره پلاک اصلی خودروها دست یابند. این گونه بود که بی درنگ مشخصات خودروها و سرنشینان آن ها به مراکز انتظامی در شهرهای مختلف کشور گزارش شد و عملیات های ردیابی به جاده های کشور کشید چرا که بررسی های کارآگاهان نشان داد آن ها پس از اخاذی های سریالی در مناطق حاشیه ای شهر، از مشهد خارج شده اند. تمرکز پلیس در مراکز کنترلی جاده ها حکایت از آن داشت که سرنشینان سمند و پژو وارد بزرگراه کرمان – سیرجان شده اند. با به نتیجه رسیدن تحقیقات، بی درنگ مراتب به نیروهای استان کرمان گزارش شد و سپس گروه عملیاتی با دستور قضایی و در دو عملیات جداگانه موفق شدند سه عضو باند پلیس های قلابی را با همکاری صمیمانه نیروهای انتظامی کرمان دستگیر و به مشهد منتقل کنند. بر اساس گزارش روزنامه خراسان، سه متهم این پرونده در بازجویی های تخصصی به ۱۴ فقره سرقت و اخاذی کارت های عابربانک و برداشت از حساب های اتباع خارجی غیرمجاز اعتراف کردند.

رئیس پلیس مشهد با تایید این خبر روز گذشته به خراسان گفت: چندی قبل یک باند دیگر از پلیس های قلابی که با همین شیوه از اتباع خارجی در مشهد سرقت و اخاذی می کردند با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی و با شلیک ۱۱ گلوله در شهر جدید پرند (استان تهران) دستگیر شدند و این دومین باند از مامورنماهایی است که در مسیر جاده کرمان – سیرجان متلاشی شد. سرهنگ احمد نگهبان افزود: با اعترافات متهمان، تحقیقات بیشتر برای کشف دیگر جرایم احتمالی با صدور دستورات خاص قضایی همچنان ادامه دارد. وی در عین حال با تاکید بر این که مامورنماها با وارد کردن اتهامات سنگین مانند موادمخدر یا اتهاماتی مانند تخلفات صنفی و ساختمانی تلاش می کنند تا از آشفتگی و هراس طعمه خود برای ارتکاب جرم استفاده کنند، به شهروندان و به ویژه اتباع خارجی توصیه کرد: به محض برخورد با چنین مواردی، در اولین اقدام با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا از نوع ماموریت یا هویت نیروهای انتظامی مطمئن شوید. فرمانده انتظامی مشهد همچنین توصیه کرد: شهروندان باید از طریق هشدارهای پلیسی به حقوق شهروندی خود آگاه شوند و در هر مراجعه نیروهای انتظامی کارت شناسایی معتبر از آنان درخواست کنند و پس از اطمینان از هویت واقعی افراد به همکاری با پلیس بپردازند تا در چنین مخمصه هایی گرفتار نشوند.

 

 

مجله زندگی
ارسال نظر