دلیل فوت اکثر زنان 35 ساله

زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه تضمین‌ کننده سلامت کودکان، خانواده و جامعه هستند،بنابراین سلامت زنان از محور های مهم برنامه‌های سلامت در کشور است.
دلیل فوت اکثر زنان 35 ساله
کد خبر : ۶۷۳۰

 کارشناس ارشد مامایی و مدیرگروه مامایی در دانشکده پرستاری مامایی گفت: سرطان سینه شایع‌ترین علت مرگ زنان در محدوده سنی ۳۵تا۵۵ سالگی را تشکیل می‌دهد. در هر سال یک تا دو مورد سرطان سینه در هر۱۰۰۰ زن به طور جدید تشخیص داده می‌شود.

مژگان خلیلی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه با بیان اینکه امروزه بیماری های زیادی منجر به تهدید سلامت زنان می گردد گفت: این بیماری ها در برخی موارد بسیار خطرناک و تهدید کننده جان بانوان هستندکه خوشبختانه بسیاری از آنها قابل پیشگیری است. 

وی اظهار داشت: بیماری های زنان دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام با نشانه هایی همراه می باشد،به همین‌ دلیل با داشتن اطلاعات کافی درمورد بیماری‌های شایع زنان می توان از ابتلا به آن‌ها جلوگیری کرد یا آمادگی مقابله با ‌آن‌ها را یافت.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه شایع‌ترین علامت و شکایت‌های بیماری پستان را احساس توده درپستان، ترشح با خونریزی ازنوک پستان و درد پستان دانست و گفت: در صورت مشاهده این علائم و تغییرات باید به پزشک مراجعه نمود اگر چه خیلی از این موارد سرطانی نخواهد بود.

 

وی با تاکید بر اهمیت انجام غربالگری در تشخیص و شروع هرچه سریعتر درمان این بیماری عنوان کرد: غربالگری به این معنی است که درجمعیت زنان سالم، حتی قبل از آن که هرنوع علائمی درپستان تظاهر کند بتوان با انجام آزمایشات و معاینه، تغییرات غیر طبیعی را کشف نمود و تصمیمات لازم را جهت درمان بکار گرفت.

این کارشناس ارشد مامایی با اشاره به روش‌های غربالگری سرطان پستان گفت: تشویق و ترغیب برای انجام خودآزمائی ماهانه پستان و انجام معاینه بالینی سالانه از سن ۲۰ تا ۶۹ سالگی برای کلیه زنان از روشهای غربالگری این بیماری است.

به گفته وی معاینه توسط پزشک زن یا ماما، هر سال از سن۲۰ سالگی شروع و ضمن انجام آن، بایستی خودآزمائی پستان به فرد آموزش داده شود.

 

خلیلی با بیان اینکه از سن ۴۰ سالگی بایستی زنان برای انجام ماموگرافی پیگیری و ارجاع گردند گفت: در سن ۴۰ سالگی یک ماموگرافی پایه انجام و در صورت نبود مشکل، به فاصله هر دو سال تکرار می شود. در صورت وجود خطر، ماموگرافی سالانه بایستی تکرار شود.

وی تاکید کرد: در صورت ابتلای یکی از نزدیکان درجه یک خانواده به سرطان پستان، انجام ماموگرافی از ۵ سال زودتر توصیه می شود خصوصاً درصورتی که ابتلا در اقوام، پایین تر از سن ۴۰ بوده باشد بایستی شروع شود.

 به گفته وی پس از ۶۹ سالگی نیازی به غربالگری نیست زیرا در سنین بالا رشد تومور بسیار کند است و تفاوتی در بقایای عمر بین توده هایی که باخودآزمائی پستان تشخیص داده می شود و توده هائی که با ماموگرافی تشخیص داده می شود وجود ندارد.

 

منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر