دستگیری سارق معتاد که با تردستی کیسه‌های جو را با زعفران جابجا می‌کرد !

مرد معتادی که از حدود ۱۸ ماه قبل با سرقت های سریالی از زعفران فروشی های مشهد، کسبه هسته مرکزی شهر را عاصی کرده بود، با تلاش نیروهای تجسس کلانتری نجفی به دام افتاد.
دستگیری سارق معتاد که با تردستی کیسه‌های جو را با زعفران جابجا می‌کرد !
کد خبر : ۸۹۰۶

ساعت 9 صبح سه شنبه گذشته (22 آذر) متصدی یکی از زعفران فروشی های معتبر در هسته مرکزی مشهد با مراجعه به کلانتری نجفی پرده از سرقت های سریالی زعفران در بولوار امام رضا(ع) (خیابان تهران) برداشت. این مغازه دار که با هوشیاری موفق شده بود سرنخی از تاجر قلابی زعفران به دست بیاورد، درباره چگونگی سرقت های مرموز به افسران دایره تجسس گفت: اول صبح در حالی که مشغول فروش بودم مرد میان سالی که حدود 60 ساله بود وارد فروشگاه شد! او خیلی خونسرد کیسه ای را روی میز گذاشت و تقاضای خرید نیم کیلو زعفران اعلا با نام تجاری معتبر کرد.

من هم زعفران ها را وزن کردم ولی او که خود را بازرگان خرمشهری معرفی می کرد با اصرار از من خواست تا زعفران ها را با وزن های یکسان درون پلاستیک هایی بریزم که داخل کیسه برنج گذاشته بود!

من هم که او را مشتری خوبی می دیدم به تقاضایش عمل کردم و زعفران ها را داخل پلاستیک ها ریختم و همه را  درون کیسه برنج قرار دادم. در همین حال مرد بازرگان اجناس سوغاتی دیگری مانند نبات، زرشک و ... را درخواست کرد که باید همه آن ها بسته بندی می شد. او سپس با بیان این که کالاهای دیگری نیز درون خودرو دارد که باید در کنار زعفران و زرشک ها بسته بندی کند از فروشگاه خارج شد تا کالاهای مورد ادعایش را بیاورد! اما هرچه منتظر ماندم خبری از آن تاجر نشد. در این هنگام بود که تصمیم گرفتم زعفران ها را از کیسه خالی کنم! ولی در کمال تعجب، خیره به برگ های خشک و «جوپرک» هایی می نگریستم که به شیوه شعبده بازی و تردستانه روی میز ویترینی فروشگاه بود!

نمی دانستم او چگونه زعفران ها را با شگردی عجیب سرقت کرده است! خلاصه در اولین اقدام به بازبینی دوربین مدار بسته مغازه پرداختم و تازه فهمیدم که او دو کیسه مشابه در دست داشته که در فرصتی مناسب آن ها را با یکدیگر جابه جا کرده است.

در همین اثنا بود که متوجه تکه کاغذی شدم که از جیب تاجر قلابی به کف فروشگاه افتاد. وقتی به آن سوی پاچال رفتم تکه کاغذ را  دیدم که رسید خرید غذا بود و رستوران مذکور در منطقه رضاشهر قرار داشت. به همین دلیل به کلانتری آمدم تا شاید بتوانم به اموالم برسم! ولی تازه فهمیدم که تعداد زیادی از کسبه اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) با چنین شگردی طعمه تاجر قلابی شده اند و ...

با توجه به اهمیت موضوع و گزارش سرقت هایی که با این شگرد از 18 ماه قبل در مشهد ادامه داشت، بی درنگ گروه ویژه ای از افسران کارآزموده تجسس با هدایت مستقیم سرهنگ مهدی کسروی (رئیس کلانتری نجفی) در حالی به بررسی دقیق و پیگیری ماجرای سرقت های سریالی زعفران پرداختند که از تجارب ارزشمند سرهنگ احمد نگهبان (فرمانده انتظامی مشهد) نیز بهره می گرفتند. طولی نکشید که «رسید غذا» زیر ذره بین تحقیقات رفت و نشانی محل سکونت تاجر قلابی با همکاری متصدی فروشگاه زعفران به دست آمد. در کمتر از 24 ساعت نیروهای انتظامی به پاتوقی رسیدند که محل استعمال مواد مخدر بود! آن ها با نشان دادن تصاویر تاجر قلابی به اهالی محل و به صورت نامحسوس تحقیقات را ادامه دادند تا این که مشخص شد مردی که خود را از اهالی خوزستان معرفی می کند به پاتوق مذکور رفت و آمد دارد. خیلی زود و با دستورات ویژه قضایی، افسران دایره تجسس وارد پاتوق خلافکاران شدند و متهم را در حالی دستگیر کردند که به همراه دو زن دیگر مشغول مصرف مواد مخدر بودند! در بازرسی از مخفیگاه تاجر قلابی، کیف حاوی مقادیری زعفران نیز کشف شد که از فروشگاه شاکی سرقت کرده بود. با انتقال سه متهم به مقر انتظامی، بازجویی های فنی زیر نظر رئیس کلانتری آغاز و راز سرقت های سریالی زعفران در هسته مرکزی شهر فاش شد. متهم که زن و فرزندانش را در استان خوزستان رها کرده و پنهانی به مشهد آمده بود ضمن اعتراف به سرقت زعفران ها گفت: مدت ها قبل در مشهد زن دیگری گرفتم و برای تامین مخارج اعتیاد و زندگی به سرقت زعفران روی آوردم به طوری که قبلا برگ های خشک و جوپرک ها را در کیسه های پلاستیکی می ریختم و آن ها را درون کیسه برنج می گذاشتم سپس کیسه های مشابه دیگری هم با خودم برمی داشتم و به فروشگاه های معتبر می رفتم. بعد چند فهرست طولانی از اسامی به اصطلاح مشتریانم را می نوشتم که سفارش خرید داده بودند! وقتی زعفران ها را می خریدم از فروشنده می خواستم تا آن ها را برای خریداران (مشتریان) به طور جداگانه درون کیسه های پلاستیکی بریزد! سپس با تقاضای کالاهای دیگر حواس فروشنده را پرت می کردم و در یک لحظه جای کیسه برنج حاوی زعفران را با کیسه برنج مشابه حاوی برگ خشک  و جوپرک عوض می کردم و بعد هم به بهانه بسته بندی کالاهای خریداری شده دیگر که درون خودرو دارم سوار خودرویی می شدم که صاحب پاتوق مصرف مواد مخدر از قبل در اختیارم گذاشته بود و از آن محل می گریختم! سپس زعفران ها را با بهایی ارزان به مالخران می فروختم و ...

این مرد که 57 سال دارد تاکنون به هفت فقره سرقت از زعفران فروشی های خیابان امام رضا (ع) ، سه راه دانش، خیابان خسروی و اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) اعتراف کرده است، اما بررسی های بیشتر پلیس با دستورات قضایی برای کشف سرقت های احتمالی دیگر وی در طول 18 ماه گذشته همچنان ادامه دارد تا مال باختگان دیگر نیز شناسایی شوند. از سوی دیگر هم با تاکید فرمانده انتظامی مشهد، عملیات شناسایی و دستگیری مالخران و دیگر افراد مرتبط با سرقت های مذکور در حالی وارد مرحله جدیدی شده است که دو زن دستگیر شده در پاتوق خلافکاران نیز به مراکز ترک اعتیاد معرفی شده اند.

 

منبع :
رکنا
مجله زندگی
ارسال نظر