مقایسه دو خودروی شاهین و تارا برای خریداران | کدام بهترند ؟

سایپا با شاهین و ایران‌خودرو با تارا به رقابت با یکدیگر در کشاندن مشتریان به سمت خود پرداختند. در حقیقت می‌توان گفت این دو خودرو مقایسه‌پذیرترین محصولات از این خودروسازان است.
مقایسه دو خودروی شاهین و تارا برای خریداران | کدام بهترند ؟
کد خبر : ۱۰۸۲۵

سایپا با شاهین و ایران‌خودرو با تارا به رقابت با یکدیگر در کشاندن مشتریان به سمت خود پرداختند. در حقیقت می‌توان گفت این دو خودرو مقایسه‌پذیرترین محصولات از این خودروسازان است. اخیراً نیز تارا و شاهین در بورس کالا عرضه شدند و اگر بخواهید این دو محصول را باقیمت کارخانه بخرید باید سراغ بورس کالا بروید. اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو رادارید در ادامه به مقایسه و بررسی پرداخته‌ایم.

طراحی ظاهری

با نگاه به‌ظاهر تارا و شاهین متوجه خواهید شد که محصول سایپا پختگی بیشتری در طراحی دارد. این مورد نیز به دلیل آن است که مدت‌زمان به تولید رسیدن شاهین و طراحی آن بیشتر از تارا بود. تارا در حقیقت یک فیس لیفت از روی پژو ۳۰۱ است اما شاهین به‌صورت کاملاً مستقل طراحی‌شده است. معمولاً وقتی محصولات شرکت‌های چینی یا حتی برخی از خودروسازان داخلی را می‌بینید امکان پیدا کردن شباهت‌هایی با خودروسازان کشورهای دیگر پیدا می‌کنید اما درباره شاهین تقریباً می‌توان گفت که شباهتی با خودروی خاصی ندارد. شاهین ازنظر طراحی به‌خصوص در بخش جلو شباهت بسیار زیادی به پژو ۳۰۱ دارد. اما کاپوت، جلوپنجره، درهای جلو و عقب و همچنین صندوق بازطراحی شدند.

اگر بخواهیم به‌طورکلی طراحی شاهین و تارا در بخش بیرونی را موردنقد و بررسی قرار دهیم می‌توان گفت همخوانی خوبی بین بخش‌های مختلف در شاهین وجود دارد. اما در خصوص تارا وضعیت متفاوت است و به‌خصوص ظاهر چراغ‌های عقب این خودرو منتقدان زیادی دارد. شاید هنگامی‌که در روز به آن‌ها نگاه می‌کنید نظرتان را جلب نکند اما زمانی که در شب چراغ‌های شاهین را مشاهده می‌کنید قسمت پیوسته آن‌ها تا حدودی با بی‌سلیقگی طراحی‌شده است.

مشخصات فنی

 

پیش‌ازاین‌که شاهین متولد شود قرار بود این خودرو بانام رهام به بازار برسد. با توجه به همکاری برلیانس با ایران، پیشرانه و گیربکس مشترک با محصول h۳۰۰ این کمپانی برای رهام در نظر گرفته‌شده بود. اما پس از وضع تحریم‌ها و قطع همکاری این خودروساز چینی با ایران به نوعی یک شوک اساسی به سایپا وارد شد. این خودرو سپس با پیشرانه تیبا که به توربو مجهز شده بود عرضه شد. شاید بتوان گفت یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این خودرو نیز همان پیشرانه باشد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ توانایی تولید حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن. متر را دارد. معمولاً استفاده از پیشرانه‌های مجهز به توربو در ایران با دردسرهایی همراه است. با توجه به این‌که برای این پیشرانه‌ها بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود و این نوع بنزین نیز همیشه در دسترس نیست احتمال بروز مشکلاتی برای پیشرانه شاهین در آینده وجود خواهد داشت.

 

در نقطه مقابل شاهین از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن. متر بهره می‌برد. پیشرانه تارا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. هر دو خودرو از یک گیربکس ۵ سرعت دستی بهره می‌برند البته نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک تارا هم به تولید رسیده است. با توجه به استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی همراه با سامانه esp و همچنین توان بیشتر می‌توان برنده بخش پیشرانه را تارا دانست.

این نکته را باید گفت که هر دو خودرو برای رسیدن به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت حدود ۱۳.۵ ثانیه زمان نیاز دارند. باوجود این‌که شاهین از پیشرانه توربو بهره می‌برد اما یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن لگ داشتن به‌خصوص در هنگام شتاب‌گیری است. گیربکس هیچ‌یک از این دو خودرو نیز ایده‌آل نیست اما در مورد گیربکس شاهین ایراد خاصی گزارش نشده است. این در حالی است که مشکلاتی در هنگام تعویض دنده از ۱ به ۲ در شاهین وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در خصوص خودروهای سدان به دلیل استفاده بیشتر توسط خانواده‌ها بحث سواری و هندلینگ است. هر دو خودرو کیفیت سواری نسبتاً خوب و نرمی را ارائه می‌دهند. هندلینگ این دو خودرو نیز تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد اما در تارا به دلیل استفاده از سیستم esp تا حدودی وضعیت بهتر است.

شاهین و تارا هر دو به نوعی به‌عنوان پرچمداران ایران‌خودرو و سایپا عرضه شدند. بنابراین شاید تصور کنید با ورود به این خودروها شاهد یک کابین لوکس و جذاب باشید اما شرایط این‌گونه نیست. کابین شاهین طراحی کاملاً ساده‌ای دارد و مواد به‌کاررفته به‌خصوص برای داشبورد چنگی به دل نمی‌زند. شاید بتوان گفت کیفیت طراحی داخلی این خودرو یک مرحله بالاتر از تیبا و کوییک باشد. شاهین اما در بخش امکانات رفاهی وضعیت بدی ندارد. این خودرو از آپشن‌هایی نظیر کیلس استارتر، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، دوربین دید عقب و صفحه‌نمایش لمسی بهره می‌برد.

در نقطه مقابل باید گفت که طراحی داخلی و مواد به‌کاررفته در کابین تارا در وضعیت بهتری نسبت به شاهین قرار دارد. این مورد هم تا حدودی به لطف کپی‌برداری از پژو ۳۰۱ است. اما در بخش امکانات رفاهی شاهین شرایط بهتری نسبت به تارا دارد. این خودرو با آپشن‌هایی ازجمله فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی، دو ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک عرضه می‌شود.

سخن پایانی

انتخاب میان دو خودروی شاهین و تارا به‌شدت سخت است و علت مقایسه این دو محصول نیز به همین موضوع برمی‌گیردد. اگر به دنبال خودرویی اقتصادی‌تر و البته با ظاهر بیرونی جذاب‌تر هستید شاهین می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته که امکانات رفاهی شاهین هم بهتر است اما در نقطه مقابل این خودرو از پیشرانه توربو بهره می‌برد که ممکن است در آینده دردسرساز باشد. در نقطه مقابل تارا قیمت بالاتری دارد و پیشرانه آن به دلیل تنفس طبیعی بودن شرایط بهتری دارد. در حال حاضر شاهین و تارا در نسخه دستی به ترتیب در بازار باقیمت‌های ۵۱۷ و ۶۳۵ میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند. لازم به ذکر است که روز گذشته تارا دستی با قیمت ۳۵۱ میلیون تومان در بورس به فروش رفت این یعنی ۵۴ میلیون تومان ارزان‌تر از عرضه قبلی. همچنین شاهین با وجود اینکه ۴۰۰۰ عدد عرضه شده بود تنها ۱۵۴۵ دستگاه از آن با قیمت کف(۳۰۴ میلیون تومان) به فروش رفت این یعنی ۴۲ میلیون تومان ارزان‌تر از عرضه قبلی.

 

 

مجله زندگی
ارسال نظر