چرا عرضه دناپلاس در بورس لغو شد ؟

مدیرعامل ایران خودرو در نامه‌ای درخواست کرده است عرضه ۵۰۰۰ دستگاه خودروی دنا پلاس دستی در بورس لغو شود.
چرا عرضه دناپلاس در بورس لغو شد ؟
کد خبر : ۱۱۰۶۱

مدیرعامل ایران خودرو در نامه‌ای درخواست کرده است عرضه ۵۰۰۰ دستگاه خودروی دنا پلاس دستی در بورس لغو شود.

نامه عجیب مدیرعامل ایران خودرو به بورس کالا؛ عرضه دنا پلاس در بورس را لغو کنید!مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در نامه ای به بورس کالا اعلام کرد عرضه ۵۰۰۰ دستگاه خودروی دنا پلاس دستی در بورس را لغو کنید.

denaplas

متن این نامه به شرح زیر است؛

جناب آقای سلطانی نژاد

مدیر عامل محترم بورس کالای ایران

موضوع: درخواست لغو اطلاعیه عرضه دنا پلاس دستی

باسلام

احتراماً با عنایت به نظر وزارت محترم صمت خواهشمند است مقرر فرمایید اطلاعیه عرضه ۵۰۰۰ دستگاه خودروی دنا پلاس دستی که قبلاً برای عرضه در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ در سامانه آن شرکت منتشر گردیده است لغو و اطلاع رسانی مناسب صورت پذیرد.

شرایط خرید دنا پلاس در بورس کالا

بورس کالا در اطلاعیه‌ای شرایط خرید خودرو دنا پلاس دستی را که قرار است ۲۵ دی ماه در این بازار عرضه شود، اعلام کرد.

در جدیدترین نامه مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است مهلت ثبت سفارش این خودرو ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۴ دی بوده و میزان پیش دریافت خرید ۱۰۰ درصد است.

اشخاصی که در عرضه‌های قبلی در بورس کالا خودرو سواری خریداری کرده‌اند و همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

هر کد بورسی صرفاً امکان یک ثبت سفارش را دارد و ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست.

ایران خودرو قرار است دنا پلاس دستی را ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس عرضه کند و آن را ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ به مشتریان تحویل دهد.

چگونه باید در بورس کالا خودرو خریداری کنیم؟

متقاضیان چه کارهایی باید انجام دهند که بتوانند به راحتی در بورس کالا خودرو خریداری کنند.

متقاضیان برای خرید این خودروها در بورس کالا ابتدا باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس کالا اقدام کنند. نحوه اخذ کد بورس کالا نیز به این شکل است که متقاضیان به یکی از کارگزاری‌های مجاز مراجعه و به صورت آنلاین یا حضوری کد بورس کالا را دریافت می‌کنند. البته پیش‌تر باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشند.

متقاضیان پس از اخذ کد بورس کالا، باید نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می‌دهد که پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرده و کالا را خریداری کرد بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای خرید خودرو، باید ۳۰ درصد قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد این مبلغ تا زمان انجام فرآیند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود.

در حال حاضر هر کد ملی صرفاً مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و صرفاً هم امکان خرید یک دستگاه خودرو را دارند. همچنین صدور سند و شماره‌گذاری نیز تنها به اسم خریدار خواهد بود.

پس از نهایی شدن ثبت سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرآیند حراج صورت می‌گیرد، خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرایند حراج شرکت و در صورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد در رقابت شرکت خواهند کرد و همچنین مالیات بر ارزش افزوده‌ای که پرداخت خواهد شد بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده است.

پس از انجام فرآیند حراج و نهایی شدن خریدار، یکسری هزینه‌های عوارض، شماره‌گذاری و هوشمندسازی کارت خودرو که در اطلاعیه عرضه به آن اشاره شده لحاظ می‌شود

 

منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر