همه چیز درباره واردات خودرو؛ آغاز عملیات اجرایی ازاول مهر

آنطور که وزیر اقتصاد اعلام کرده، قرار است تا پایان سال یک‌میلیارد دلار خودروی خارجی وارد کشور شود. وزارت صنعت نیز دیروز تأکید کرد عملیات اجرایی این کار از اول مهر آغاز می‌شود.
همه چیز درباره واردات خودرو؛ آغاز عملیات اجرایی ازاول مهر
کد خبر : ۲۰۵۴

رئیس‌کل گمرک نیز پیش‌بینی کرد بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار دستگاه خودرو بعد از ثبت سفارش وارد کشور شود.

آیین‌نامه واردات خودرو بالاخره اواخر هفته قبل ابلاغ شد. طبق مفاد آیین‌نامه واردات خودرو که در ۹بند منتشر شده، فقط واردات خودروهایی که قیمت کمتر از ۲۰هزار یورو دارند، مجاز است و اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰هزار یورو است.

همچنین با توجه به میزان ارز تخصیص‌یافته از محل صادرات برای واردات احتمالا هدف‌گذاری دولت برای واردات خودرو ۱۰۰هزار دستگاه خودرو است. این موضوعی است که دیروز رئیس‌کل گمرک نیز تلویحا آن را تأیید کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار دستگاه خودرو بعد از ثبت سفارش وارد کشور شود.

علیرضا مقدسی همچنین از آمادگی گمرک برای شروع فرایند ترخیص خودرو خبر داد.

ارز مورد نیاز برای واردات خودرو نیز قرار است از ۲محل یعنی منابع حاصل از صادرات و سرمایه‌گذاران خارجی تامین شود. ضمن اینکه فروش این خودروها فقط از طریق بورس کالا ممکن است. به موازات مشخص‌شدن مفاد آیین‌نامه واردات خودرو روز گذشته وزارت اقتصاد و وزارت صنعت جزئیات تازه‌تری از این طرح ارائه کردند.

واردات یک میلیارد دلاری

دیروز وزیر اقتصاد اعلام کرد تا پایان سال یک ‌میلیارد دلار خودروی خارجی وارد خواهد شد.

احسان خاندوزی گفت: با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری قرار است در ۷ماه باقیمانده امسال خودروهایی با قیمت پایین که مصرف‌کننده‌های طبقه متوسط به آن دسترسی دارند، وارد شود.

به‌گفته او، میزان واردات خودرو بیش از یک میلیارد دلار نخواهد بود تا این موضوع برای بانک مرکزی بار ارزی ایجاد نکند.

اشاره وزیر اقتصاد به آن بخش از مفاد آیین‌نامه واردات خودرو است که براساس آن قرار است بخشی از منابع ارزی واردات خودرو از محل ارز حاصل از صادرات تامین شود. این به‌معنای آن است که اگر سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای واردات خودرو ابراز تمایل کنند، احتمالا این سقف افزایش خواهد یافت اما منابع بیشتری از بانک مرکزی اختصاص نخواهد یافت.

واردات از ۲۵روز دیگر

همزمان با اظهارات وزیر اقتصاد، سخنگوی وزارت صنعت نیز دیروز جزئیات بیشتری از طرح واردات خودرو ارائه کرد و گفت: مرحله اجرایی واردات خودرو عملا از اول مهرماه آغاز می‌شود و واجدان شرایط واردات خودرو تا ۱۹شهریور فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.

امید قالیباف با بیان اینکه پس از ارسال درخواست اسامی شرکت‌های منتخب اعلام می‌شود، افزود: پس از تأیید و اعلام شرکت‌هایی که الزامات آیین‌نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند، واردات خودرو انجام می‌شود.

قالیباف با اشاره به اولویت داشتن واردات خودروهای زیر ۱۰‌هزار یورو، گفت: شرایط واردات سایر خودروها نیز بیستم شهریورماه اعلام می‌شود.

واردکننده‌ها چه کسانی هستند؟

سخنگوی وزارت صنعت با بیان اینکه آیین‌نامه واردات خودرو ۳گروه را شامل می‌شود، اضافه کرد: واردکنندگان خودروی اقتصادی، سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد گروه‌هایی هستند که اولویت نخست را برای واردات دارند.

او اما واردات خودروهای اقتصادی را دارای شروطی دانست و توضیح داد: شرط لازم برای این دسته، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است ولی اگر علاوه بر این موارد برنامه داخلی‌سازی داشته باشند، امتیاز مضاعف محسوب می‌شود.

قالیباف ادامه داد: درخصوص متقاضیان سرمایه‌گذاری برای ایجاد خط تولید خودرو نیز مشوقی درنظر گرفته شده ‌که بتوانند هزینه‌های ریالی خود را بابت خرید کارخانه و راه‌اندازی خط تولید از طریق واردات خودرو و فروش آن تامین کنند. استفاده از این مشوق، مازاد بر سقف یک میلیارد یورویی واردات خودرو خواهد بود.

او درخصوص واردات خودرو در مناطق آزاد نیز گفت: در مناطق آزاد صرفا خودروی برقی مجوز واردات دارد و شرایط متقاضیان مشابه واردکنندگان خودروی اقتصادی است؛ با این توضیح که فعلا داخلی‌سازی مورد نظر نیست و به جای آن باید واردکننده نسبت به ایجاد زیرساخت و ایستگاه شارژ خودرو تعهد دهد.

خدمات پس از فروش

سخنگوی وزارت صنعت همچنین درباره تعمیرات و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت: واردکننده خودرو باید به ازای هر یک‌هزار دستگاه خودروی وارداتی یک نمایندگی برای خدمات پس از فروش ایجاد کند.

به‌گفته او، شرکت‌های متقاضی واردات باید نحوه تامین قطعات یدکی ضروری و تامین تجهیزات را مشخص و فهرست فناوری‌های انتقال‌یافته در خدمات پس از فروش را اعلام کنند.

او داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول برای تضمین ارائه خدمات پس از فروش، داشتن تجربه واردات خودرو و مشخص‌کردن سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور را از دیگر الزامات واردکنندگان خودرو دانست.

خودروهای شاسی‌بلند وارد نمی‌شوند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به سقف یک میلیارد دلار واردات، گفت: اگر فرض کنیم تمام خودروهایی که قرار است وارد شوند ۱۰هزار دلار باشند، عملا بیش از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو وارد نخواهد شد.

مهدی دادفر در پاسخ به این پرسش که چه نوع خودروهایی وارد خواهند شد، گفت: بنده اطلاعی درباره انواع خودروهای وارداتی ندارم اما خودروهای شاسی‌بلند به هیچ عنوان وارد نخواهند شد. خودروهای وارداتی احتمالا از خودروهای ۱۰برند اول دنیا نیست و اگر هم باشد، احتمالا از ییکانتو یا کیچر یا رنو است که قیمت آنها هم ۹۰۰-۸۰۰میلیون تومان خواهد بود.

او افزود: باید ببینیم آیا واردکنندگان خودروهای ۲۰هزار دلاری چه مدل‌هایی را پیدا می‌کنند که با استانداردهای ایران سازگار باشد. ضمن اینکه باید توجه کرد هزینه حمل این خودروها ۳ تا ۴هزار دلار است و این یعنی اینکه هزینه تمام‌شده یک خودروی ۲۰هزار دلاری رقمی در حدود ۲۳ تا ۲۴هزار دلار است.

دادفر درباره بازار خودروهای چینی درصورت واردات خودرو گفت: آیین‌نامه واردات خودرو آسیبی به تولید خودروهای چینی نخواهد زد؛ کمااینکه تلاش شده فرایند، بازار و قیمت خودروهای وارداتی با خودروهای چینی دقیقا حفظ شود و چرایی آن معلوم نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره عوارض واردات خودرو، گفت: تعرفه‌های واردات نامعلوم و مشخص نیست عوارض و تعرفه‌های گمرکی چقدر است. قرار است کارگروهی تفاوت قیمت اولیه خودرو با میزان و ارزش عرضه آن در بورس کالا را درنظر بگیرد و عوارض شناور اعمال کند؛ یعنی تا زمانی که واردکننده خودرو را نفروخته است، نمی‌داند تعرفه یا عوارض گمرکی چقدر است. به‌گفته او، این موضوع بازار را سردرگم می‌کند چراکه ممکن است یک خودرو در ماه ۱۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه عرضه شود و در ماه بعد اصلا عرضه نشود.

 

مجله زندگی
ارسال نظر