اسماعیل شنگله بازیگر پیش‌کسوت تئاتر و سینما درگذشت

اسماعیل شنگله کارگردان و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشت.
اسماعیل شنگله بازیگر پیش‌کسوت تئاتر و سینما درگذشت
کد خبر : ۱۰۸۳

 اسماعیل شنگله، کارگردان، بازیگر، مترجم و از اساتید برجسته بازیگری در دانشکده هنر‌های دراماتیک، ساعتی پیش بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. فرزند این بازیگر دقایقی قبل با انتشار پستی درگذشت این بازیگر را تایید کرد.

چکیده‌ای از بیوگرافی اسماعیل شنگله

نام اصلی: اسماعیل شنگله

تاریخ دقیق تولد: ۱۳ خرداد ۱۳۱۵

محل تولد: تهران

فعالیت: سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۴۸

همسر: لاله پور غدیری

فرزندان: لیلا-نعنا-رامین

بیوگرافی اسماعیل شنگله

اسماعیل شنگله در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. متاسفانه در همان دوران خردسالی پدرش را از دست داد و برای تحصیل در دوران ابتدایی به دبستان اقبال رفت. در ادامه تحصیل و دوران متوسطه خود را در دبیرستان‌های ناصر خسرو، داروالفنون، رشیدیه و اقبال گذراند.

وی فعالیت خود را در تئاتر از سال ۱۳۳۲ و با عضویت در جامعه باربد آغاز کرد و در ادامه در سال ۱۳۳۵ وارد هنرستان هنر پیشگی شد و به تحصیل آکادمیک هنر در کنار بازیگری تجربی پرداخت.

بعد‌ها شنگله به قصد ادامه تحصیل شروع به یادگیری زبان آلمانی کرد و در ادامه با مهاجرت به آلمان، لیسانس کارگردانی خود را از آکادمی هنر‌های نمایشی وین دریافت کرد.

شروع فعالیت حرفه‌ای اسماعیل شنگله

اولین فیلم سینمایی اسماعیل شنگله در سال ۱۳۵۲ تولید و پخش شد.

اسماعیل شنگله در سال ۱۳۴۸ پس از فارغ التحصیلی در اتریش، به ایران بازگشت و به تدریس بازیگری در دانشکده هنر‌های دراماتیک پرداخت.

در ادامه شنگله در رادیو تلویزیون ملی شروع به کار کرد و حتی پس از انقلاب اسلامی نیز به فعالیت‌های هنری خویش مانند سینما، تلویزیون و تئاتر ادامه داد و تا کنون توانسته کارنامه هنری بسیار بزرگی برای خود ایجاد کند.

وی در رابطه با عوامل ایجاد علاقه و اشتیاقش در مورد بازیگری چنین می‌گوید:باید اعتراف کنم که زمانی که ما کار را شروع کردیم هیچ مطلب و یا آموزشی در زمینه تئاتر و یا تلویزیون وجود نداشت. تلویزیون معنایی نداشت. اما در سال ۱۳۳۸ اداره‌ی هنر‌های دراماتیک تشکیل شد و ما به عنوان کارمند در آن جا استخدام شدیم.

هنوز هم در آن دوران اطلاعات و دانش کافی در مورد این حرفه نداشتیم، اما رفته رفته حمید سمندریان، داود رشیدی، محمد علی کشاورز و عزت الله انتظامی مرا علاقه‌مند و مشتاق به تحصیل در این رشته کردند و من هم در ادامه برای تحصیل به آلمان و اتریش سفر کردم.

زندگی شخصی اسماعیل شنگله

در اوایل وقوع انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۷ شنگله با لیلا پور غدیری ازدواج کرد. وی دو دختر به نام لیلا و نعنا و یک پسر به نام رامین دارد.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر