لوکادیا چرا از پرسپولیس رفت ؟

یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی و حالا سابق باشگاه پرسپولیس، برای هواداران این تیم و البته دنبال‌کنندگان لیگ برتر فوتبال ایران تبدیل به یک خاطره شده است.
لوکادیا چرا از پرسپولیس رفت ؟
کد خبر : ۱۱۰۶۳

یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی و حالا سابق باشگاه پرسپولیس، برای هواداران این تیم و البته دنبال‌کنندگان لیگ برتر فوتبال ایران تبدیل به یک خاطره شده است. او که با سابقه حضور در لیگ برتر انگلیس و گل‌زنی برای باشگاهی مانند برایتون به‌عنوان یک ستاره نام‌آشنا به پرسپولیس پیوست، خیلی زود و حتی قبل از نیم‌فصل، ایران را ترک کرد و دیگر برنگشت. درباره دلایل خروج ناگهانی یورگن لوکادیا حرف و حدیث زیاد بود و هست ولی نکته جالب اینکه هنوز هم مسئولان باشگاه پرسپولیس از یک سو و مسئولان فدراسیون فوتبال در سطحی بالاتر، از بیان علت دقیق خروج این بازیکن خودداری می‌کنند. یورگن لوکادیا که با بدنی ناآماده به فوتبال ایران رسید، شم بالای گل‌زنی‌اش را خیلی زود به رخ کشید و توانست با شش گل زده، خیلی زود بهترین گل‌زن لیگ فوتبال ایران شود. اتفاق عجیب ولی پیش از هفته دوازدهم و تقابل بزرگ پرسپولیس با استقلال رقم خورد.

درحالی‌که به گفته یحیی گل‌محمدی لوکادیا برای حضور و درخشش در دربی انگیزه زیادی داشت، بیماری همسر و مشکلات خانوادگی را بیان و به‌طور غیرمنتظره‌ای ایران را به مقصد هلند ترک کرد. کمی پیش از آن از میان صحبت بازیکنان پرسپولیس می‌شد پی برد که مشکلات خانوادگی لوکادیا بهانه است و او به دلیلی دیگر در حال ترک ایران است. دلیلی که تا زمان انتشار پست‌ اینستاگرامی این بازیکن فقط در حد گمانه‌زنی بود. البته باشگاه پرسپولیس درست از همان روزی که لوکادیا رفت و به ایران برنگشت وعده پیگیری و شکایت‌کردن از این بازیکن در فیفا را داد، ولی بعید است نتیجه این پرونده به سود باشگاه شود. حالا و با وجود آنکه یکی، دو روزی می‌شود که لوکادیا اشاره‌ای به خروجش از ایران کرده، ولی مدیرعامل این باشگاه روز گذشته اشاره‌ای غیرمستقیم به این دلایل کرد. رضا درویش در صحبت‌هایی درباره روند رسیدگی به پرونده جدایی یورگن لوکادیا از این تیم، گفت: «همه واقف هستند لوکادیا نه بحث مالی و نه بحث ورزشی داشت. او به دلایل دیگری رفت. روز اول نامه زد و درخواست ۴۸ ساعت مجوز خروج اورژانسی بابت مشکلات خانوادگی داشت که جزء قوانین فیفاست. سپس وکیلش اعلام کرد لوکادیا برمی‌گردد ولی وقتی رفت عکسش را عمل کردند و مواردی را عنوان کردند که فوتبالی نبود. یقین دارم اگر بحث سیاسی نشود به حقوق خودمان می‌رسیم».

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس یکی، دو کد مشخص می‌دهد که می‌توان دلایل خروج لوکادیا را ذیل آن بررسی کرد. لوکادیا قبل از دربی درخواست مرخصی ۴۸ساعته می‌کند و از ایران می‌رود. این درخواست دقیقا زمانی مطرح شد که چند کشور اروپایی از جمله هلند و بلژیک خواسته بودند شهروندان این کشورها ایران را ترک کنند. او با استناد به همین موضوع و با دستاویز به بهانه‌ای به اسم مشکل خانوادگی تهران را ترک کرد و دیگر هرگز به ایران برنگشت. یورگن اندکی بعد و زمانی که هنوز پرسپولیسی‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، یکی، دو پست در اینستاگرام گذاشت و نوشت که نزدیکانش می‌دانند او چرا تصمیم به ترک تهران گرفته است. سرانجام دو، سه روز قبل بود که با انتشار یک پست اینستاگرامی مشخص، دلیل واقعی خروجش از ایران را مطرح کرد. لوکادیا با اشاره ضمنی به اتفاقات اخیر در ایران نوشت که « قضاوت کنید! همه پیام‌های توهین‌آمیز را به من بفرستید. من را میمون صدا کنید! من وقتی آنجا بودم تمام تلاشم را کردم. دیوانه‌کننده است که رسانه‌ها من را طوری نشان می‌دهند که بی‌دلیل از آنجا رفتم».

بیان چنین دلایلی از سوی لوکادیا در حالی صورت گرفته که پیش‌تر و در ساعات اولیه خروج او از ایران ادعا شده بود لوکادیا به دلیل فیلتربودن شبکه‌های مجازی شاکی شده و یکی از دلایلش هم همین مورد بوده است. موضوعی که البته بعید است صحت داشته باشد. به هر روی فارغ از درستی یا نادرستی ادعای لوکادیا، اینجا موضوع باشگاه پرسپولیس در میان است و آنها با شکایت‌کردن از این بازیکن در پی گرفتن غرامت هستند، ولی همان‌طورکه مدیرعامل باشگاه گفته مسئله اینجاست که باشگاه هم نمی‌داند مورد خروج او با مسائل سیاسی در هم آمیخته می‌شود یا نه. اگر چنین شود بخت پرسپولیس برای گرفتن غرامت بسیار اندک است چون پروژه خروج لوکادیا از ایران شامل بند «فورس ماژور» می‌شود و شکایت‌بردن هم دردی را دوا نمی‌کند. گو اینکه فیفا نیز در چنین مسائلی غالبا طرف بازیکنان را می‌گیرد و کمتر رأی به سود باشگاه صادر می‌شود. تمامی این اتفاقات در شرایطی رقم خورده و یکی از بازیکنان دسته چندم اروپایی در حالی تصمیم به ترک تهران گرفته که چند هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر، کریستیانو رونالدو یکی از ابرستاره‌های فوتبال دنیا به همراه خانواده وارد ریاض شده و این روزها به تنهایی بار تبلیغاتی برای دولت عربستان را در خاورمیانه و دنیا به دوش می‌کشد؛ مدیریتی بی‌نظیر برای نشان‌دادن میل به تغییرات و اصلاح ساختاری در این کشور.

 

مجله زندگی
ارسال نظر