فغانی قضاوت فینال جام جهانی را به عهده بگیرد

زری فتحی، یکی از افتخارات داوری فوتسال ایران معتقد است احتمال سوت زدن فغانی در فینال قهرمانی جهان بسیار بالاست.
فغانی قضاوت فینال جام جهانی را به عهده بگیرد
کد خبر : ۵۲۵۰

ریحانه اسکندری: در سالیان اخیر، بانوان داور ایرانی در رشته فوتسال با تلاش ها و عبور از محدودیت ها خوش درخشیدند. اوج این درخشش در رقابت های جام ملت های فوتسال آسیا ۲۰۲۲ بود. ایران در این تورنومنت یک تیم داوری متشکل از ابراهیم مهرابی افشار، گلاره ناظمی و زری فتحی داشت.

ناظمی و فتحی تنها داوران زن جام ملت‌های فوتسال آسیا بودند که با قضاوت رقابت های مهم و حساس باعث افتخار فوتسال ایران شدند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در سالیان اخیر سعی به استفاده از داوران زن در مسابقات مختلف داشته، ناظمی و فتحی پیش از جام ملت های آسیا در مسابقات مقدماتی آسیا سوت زدند و نخستین‌بار در تاریخ، جام ملت‌های فوتسال آسیا با حضور داوران زن برگزار شد که ۲ داور بین‌المللی و سرشناس ایران عملکردی موفق و جالب‌توجه از خود به جای گذاشته‌اند.

نکته جالب این بود که گلاره ناظمی پیش از اعزام به این رقابت ها از ناحیه مچ پا مصدومیت داشت و خیلی ها فکر می کردند او به قضاوت مسابقان نمی رسد، اما گلاره ناظمی به شکل عجیبی خود را به مسابقات رساند. این داور باتجربه و خوش نام سابقه قضاوت در فینال جام ملت‌های اروپا و مسابقه رده‌بندی جام جهانی فوتسال را در کارنامه اش دارد. ناظمی پس از این که از مسابقات جام ملت های آسیا بازگشت در خصوص داوری در این رقابت ها گفت: «نکته مهم تصمیم (AFC) بود که برای اولین‌بار از داوران زن در این مسابقات استفاده کرد اتفاق بسیار مثبتی بود. فیفا و سایر کنفدراسیون‌ها سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهند اما در کنفدراسیون فوتبال آسیا، ما در پلی‌آف قبل از جام جهانی یک دیدار را قضاوت کردیم و بعد از آن‌هم در مسابقات مقدماتی جام ملت‌ها. خوشحالم که حالا در بزرگ‌ترین رویداد فوتسالی آسیا که جام ملت‌هاست هم توانستیم قضاوت کنیم».

او در ادام گفت: «فکر می‌کنم برای شروع همین‌که کنفدراسیون فوتبال آسیا به ۲ داور زن ایرانی اعتماد کرده می‌تواند روند رو به رشدی برای (AFC) در این حوزه باشد».

ناظمی در مورد مصدومیت خود توضیح داد: «من پیش از آغاز رقابت‌ها و زمانی‌که دچار مصدومیت شدم، آن را به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا رساندم. در حال حاضر هم آن‌ها با توجه به شرایطی که دارم و اولویت داشتن مسئله سلامتی برای (AFC) و البته صعود تیم ملی ایران به جمع ۴ تیم برتر آسیا، الزامی به حضور همه داوران نیست و به همین دلیل هم ماموریت من در جام ملت‌ها به پایان رسید و از جمع دوستان جدا شدم که برای آن‌ها و البته تیم ملی فوتسال ایران در ادامه مسیر آرزوی موفقیت می‌کنم».

فغانی می‌تواند فینال جام‌جهانی را قضاوت کند

به غیر از گلاره ناظمی، زری فتحی با قضاوت های درخشان خود در سطح بین المللی نام خود را برای فوتسال جهان آشنا کرده است. در جام ملت های آسیا پس از قضاوت در چند دیدار مهم و با توجه به حضور تیم ملی ایران در فینال این ‌رقابت‌ها، سرانجام AFC ابراهیم محرابی افشار را به عنوان داور اول و زری فتحی را به عنوان داور دوم برای قضاوت در دیدار مهم رده‌بندی میان ازبکستان و تایلند انتخاب کرد.

زری فتحی که از ۲۲ سالگی وارد عرصه فوتبال شد . پس از چد سال بازی، رو به داوری آورد، نخستین زن داور ایران است که مسابقات مردان را نیز قضاوت کرده است. سهم زیادی از شهرت او به واسطهٔ قضاوت بین‌المللی به‌ویژه در جام ملت‌های اروپا در پرتغال است. او اولین قضاوت لیگ برتر را در سال ۱۳۹۱ تجربه کرده‌است و همچنین اولین قضاوت بین‌المللی خود را در سال ۲۰۱۷ به انجام رساند.

به بهانه قرار داشتن در آستانه جام جهانی گفتگویی در مورد شرایط داوران زن، لیگ برتر فوتسال و جام جهانی و احتمالات حضور علیرضا فغانی در فینال انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

شرایط حضور بانوان داور در رقابت های جام جهانی ۲۰۲۴ را چه طور می بینید؟

با این روند داوری که پیش می رود و با توجه به این که سال گذشته نیز ۲ کاندید داوری در این رقابت ها داشتیم، فکر می کنم سال ۲۰۲۴ سال بهتری برای بانوان ایرانی باشد و بتوانند حضور بهتر و بیشتری داشته باشند.

شرایط لیگ برتر بانوان در فوتسال را از نظر داوری چه طور می بینید؟ سطح خود رقابت ها، تیم ها و داوری چه طور است؟

کاری که امسال انجام شد این بود که بازی های بانوان را به دو بخش سوپرلیگ و لیگ برتر تقسیم کردند و ۸ تیم در سوپر لیگ حضور دارند. سطح رقابت های سوپر لیگ بسیار بالاست و همه تیم ها مدعی قهرمانی هستند و ما بقی در لیگ برتر هستند. فکر می کنم ایران جز اولین کشورهایی هست که لیگ بسیار منظم و با تعداد تیم بالا برگزار می شود. سطح رقابت ها و تیم ها بسیار بسیار بالاست و یک جورهایی قابل مقایسه با رقابت های لیگ ملت هاست. تیم ها عالی هستند.

سطح و شرایط داوران لیگ را چه طور دیدید؟

در لیگ بانوان، هم لیگ دسته یک، دسته دو و لیگ برتر داوران خوبی داریم. سطح داوری در ایران، اگر بخواهیم با انصاف صحبت کنیم، سطح بسیار بالایی دارد و قضاوت های بسیار خوبی از سوی داوران به نمایش گذاشته می شود. البته باید بگویم که هر داوری اشتباهاتی دارد چون انسان هست و ربات نیست. اما در کل، من خودم همیشه گفتم اگر من به موفقیتی رسیدم همه مرحون زحمات داورانی هست که در ایران داوری کردند و من در کنارشان درس یاد گرفتم. ما در ایران بهترین داور ها را داریم.

درآمد داوری در ایران برای زنان چه طور هست؟ راضی کننده هست؟

راستش من خیلی در مورد درآمد ها صحبت نمی کنم، چون نمی دانم اشل داوری ام چه قدر هست و برای هر بازی که می روم چه قدر دریافت می کنم. چون ما یک کارت بانکی داریم که مختص فدراسیون است و حقوق ما به آن جا واریز می شود و شاید من سالی یکبار چک کنم که چه قدر دریافت کردم. من واقعا چیزی نمی دانم و برای همین ترجیح می دهم زیاد در این باره صحبت نکنم.

در مورد حضور مهدی تاج در راس فدراسیون فوتبال و حواشی انتخابات فدراسیون چه نظری دارید؟

خیلی دوست ندارم درباره حواشی حرف بزنم. فقط امیدوارم با حضور آقای تاج اتفاقات خوبی برای بانوان ایرانی رخ بدهد. هنوز نائب رئیس بانوان مععرفی نشده ولی امدواریم با معرفی نائب رئیس بانوان حمایت ها از ورزش بانوان صورت بگیرد و بانوان به حق خود در فوتسال و فوتبال برسند.

آینده و دورنمای داوری بانوان ایرانی را چه طور می بینید؟ مسیر رو به رشد هست؟

من فکر می کنم این مسیر رو به رشد است، داوران ایرانی به سطح بین المللی رفته اند و راه را برای جوانان باز کردند. واقعا اگر هر کسی در این زمینه علاقه مند باشد حتما می تواند به هدف خود دست پیدا کند.

گمانه زنی هایی مبنی بر قضاوت علیرضا فغانی در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ وجود دارد، این احتمالات را تا چه اندازه نزدیک به واقعیت می بینید؟

آقای فغانی مرد بزرگی در داوری ایران هستند، هم در ایران و هم در جهان. این که در این دوره از جام جهانی قضاوت فینال را رده بندی به ایشان برسد بسیار زیاد است. البته که اگر ایشان بازی فینال را هم قضاوت نکنند، هیچچ چیزی از شایستگی و بزرگیشان کم نمی شود.

چه پیش بینی از جام جهانی فوتبال و نتایج تیم ملی فوتبال کشور دارید؟

راستش خیلی نمی توانم پیش بینی خوبی داشته باشم، چون بازی های تدارکاتی کمی داشتند و همین علت ترجیح می دهم نظر تخصصی ندهم. امیدوارم بهترین نتیجه را بگیرند و دل مردم ایران را شاد کنند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر