کی روش یک مربی اصولگرا

کارلوس کی‌روش در سال‌هایی که سرمربی تیم ملی بوده علاقه شدید خود به سبک بازی سردار آزمون را نشان داده است. سرمربی پرتغالی تیم ملی پس از خط زدن سردار برای جام جهانی ۲۰۱۴ دیگر نتوانست از نام او بگذرد.طوری که از جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ تا امروز آزمون پای ثابت اردوها و ترکیب اصلی تیم ملی بوده است.
کی روش یک مربی اصولگرا
کد خبر : ۶۱۱۵

کارلوس کی روش را می توان یک فرد اصلولگرا نامید. فردی که تا پای جان به اصولی که دارد پایبند است و یک قدم از آن کوتاه نمی آید. همین اصولگرایی‌اش را می توان در لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی دید. او همیشه ۳۰ بازیکن را به اردوهای آماده سازی دعوت می کرد و به غیر از ۵-۶ بازیکن، سایر بازیکنان همان هایی بودند که در لیست ۱۸ نفره قرار داشتند. همین موضوع را هم می توان از لیست تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فهمید.

کی روش پس از ۴ سال دوباره به ایران برگشت و هدایت یوزها در جام جهانی را برعهده گرفت و در وهله اول بازیکنانی را دعوت کرد که به آنها اعتقاد داشت و پای ثابت اردوها او بودند. بازیکنانی که حتی در زمان اسکوچیچ رنگ پیراهن تیم ملی را نمی دیدند. از مرتضی پورعلی گنجی و رامین رضاییان گرفته تا میلاد محمدی و احسان حاج صفی.

حتی در این روزهای منتهی به جام جهانی بسیاری معتقد بودند سردار آزمونِ مصدوم نمی تواند به این مسابقات برسد و از آمادگی بالایی برخوردار نخواهد بود اما کی روش که اعتقاد ویژه ای به او دارد، پسر بندر ترکمنی را در لیست ۲۵ نفره قرار داد تا نشان دهد همچنان به اصولش پایبند است.

استوری جنجالی سردار و بازگشت به تیم ملی

همه خوب یادمان است که مهدی رحمتی پس از شکست تیم ملی مقابل لبنان و ازبکستان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ با انتشار بیانیه ای از تیم ملی خداحافظی و کارلوس کی روش دیگر هیچوقت او را به تیم ملی دعوت نکرد تا رحمان احمدی گلر ایران در ادامه مسابقات باشد. همین موضوع حتی برای هادی عقیلی پیش آمد و این بازیکن مجبور شد شبانه اردوی تیم ملی را ترک کند. کی روش درهای تیم ملی را روی هر بازیکنی که از تیم ملی خداحافظی می کرد می بست و روی آن خط قرمز می کشید. این موضوع حتی درباره علی کریمی و فرهاد مجیدی هم عملی شد و مرد پرتغالی دیگر این دو اسطوره سرخابی ها را به تیم ملی دعوت نکرد. اما تنها بازیکنی که کی روش بداخلاق حاضر شد او را دوباره به تیم ملی برگرداند، سردار آزمون بود.

پس از جام جهانی ۲۰۱۸ انتقادها نسبت به سردار زیاد و حضور بیش از حد او در فصای مجازی جنجال آفرین شد، که همین مساله باعث شد تا سردار با انتشار بیانیه ای در اینستاگرام و در ۲۳ سالگی از تیم ملی خداحافظی کند. همه با شناختی که از کی روش داشتند معتقد بودند او دیگر سردار را به تیم ملی دعوت نمی کند و مهاجم گلزن زنیت سنت پترزبورگ دیگر در تفکرات مرد پرتغالی جایی نخواهد داشت اما کی روش پای بازیکن مورد علاقه اش ایستاد و با صحبت هایی که با آزمون انجام داد، او را متقاعد کرد که به تیم ملی برگردد و سردار در جام ملتهای ۲۰۱۹ دوباره لباس تیم ملی را پوشید و در آن بازی ها حسابی درخشان ظاهر شد.

کی‌روش و اصولی که زیرپا نگذاشت

کی روش در سالهایی که در ایران مربیگری کرد نشان داد زیر بار بازیکن تحمیلی نمی رود و افرادی را به تیم ملی دعوت می کند که در تفکرات تاکتیکی او جایی داشته باشند. او در سال ۲۰۱۵ به خاطر سروش رفیعی و حضور این بازیکن در جام ملتهای استرالیا، تا سازمان نظام وظیفه رفت و شخصا مجوز خروج این بازیکن - سرباز را گرفت تا او را به قاره اقیانوسیه ببرد. اما همین کی روش وقتی دید سبک بازی سروش رفیعی و حرکاتش در زمین مسابقه با چیزهایی که او از بازیکنان می خواهد متفاوت است، به راحتی روی نام این بازیکن قلم قرمز کشید و او را خط زد.

وقتی دیروز کارلوس کی روش نشست خبری خودش برای اعلام لیست تیم ملی را لغو کرد، در شبکه های اجتماعی شایعه شد که از او خواسته شده تا سردار آزمون را خط بزند و سرمربی اسبق رئال مادرید زیر بار این اتفاق نرفته است. گرچه خودش در مصاحبه ای امروز اعلام کرد چنین چیزی صحت نداشته است.

در روزهای منتهی به جام جهانی ۲۰۱۸ بسیاری معتقد بودند مسعود شجاعی به خاطر واکنش‌های اجتماعی که نشان می دهد، نباید در تیم ملی حضور داشته باشد اما کی روش با دعوت کردن این بازیکن نشان داد روی اصولش محکم ایستاده است و حتی سیدجلال حسینی که در آن روزها آماده ترین مدافع ایران بود را خط زد.

پروین و حجازی علیه قلیج خانی

پیش از این و در سالهای خیلی دور هم لیست تیم ملی شایعه رنگ و بوی سیاسی به خودش گرفته بود. پیش از جام جهانی ۱۹۷۸ وقتی حشمت مهاجرانی سرمربی وقت تیم ملی تصمیم داشت پرویز قلیچ خانی را برای جام جهانی دعوت کند، بازیکنان بزرگ تیم ملی مقابل خواسته او ایستادند و معتقد بودند آنها تیم ملی را به آرژانتین رساندند و قلیچ خانی نباید جایی در تیم ملی داشته باشد. مهاجرانی در مصاحبه با ورزش سه در این باره می گوید:« در اینکه قلیچ‌خانی بازیکن بزرگی بوده شکی نیست و همه می‌دانند به جز دروازه‌بانی، در همه پست‌ها می‌توانست بازی کند و مثمرثمر هم بود. او به تیم ارث‌کوئکز سن خوزه رفت و در اخبار آمده بود که خیلی خوب بازی می‌کند. برادر من هم آنجا زندگی می‌کرد و می‌گفت این بازیکن خیلی خوب بازی می‌کند. این مصادف با مسافرت ما به رئال مادرید و پاری‌سن‌ژرمن و فرانسه و ... بود و من اعلام کردم که آقای قلیچ‌خانی اگر در یکی از این بازی‌های تدارکاتی حاضر شود و از نزدیک ببینم جزو تیم خواهد شد. بعدها بعضی از بازیکنان ازجمله پروین و حجازی گفتند اگر قلیچ بیاید ما نیستیم. آنها می گفتند ما سه ماه سه ماه در اردو هستیم و ایشان در خارج پول می‌گیرد و بازی می‌کند و فلانی دعوتش می‌کند. من بعدها گفتم تیم ملی باید جایگاه بهترین‌های مملکت باشد و قلیچ‌خانی می‌تواند در جام جهانی بازی کند اما خودش در هیچکدام از بازی‌های تدارکاتی ما در اروپا شرکت نکرد.»

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر