ببینید: پیروز ۳ بار تا دم مرگ رفت/ توله یوزپلنگ ایران به زیستگاه طبیعی برنمی‌گردد!

یازدهم اردیبهشت امسال بود که ایران، یوزپلنگ ماده ایرانی سه توله خود را در پارک ملی توران به دنیا آورد. دو توله اول در روزهای اول تلف شدند، اما توله سوم با تلاش متخصصین زنده ماند و پیروز نام گرفت.
ببینید: پیروز ۳ بار تا دم مرگ رفت  توله یوزپلنگ ایران به زیستگاه طبیعی برنمی‌گردد!
کد خبر : ۲۲۰۰

پیروز حالا با کمک و پرستاری تیمارگر و امدادگر حیات وحش «علیرضا شهرداری» چهارماهگی را پشت سر گذاشته و به نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده است. منبع: همشهری

علیرضا شهرداری درباره اوضاع و احوال این روزهای پیروز می‌گوید: افراد زیادی کنار ما کار کردند و این کار به صورت تیمی تا الان پیش رفته است، اما پرستاری پیروز در تمام این مدت بر عهده من بوده است، پیروز در ماه‌های اول به خاطر اینکه شیر مادر نخورده بود، آنتی‌بادی‌های لازم در بدنش تولید نشده بود. این مساله برای پیروز دچار مشکلات بسیاری کرد تا حدی که سه بار تا مرز مرگ پیش رفت، در آن مدت ما لوازم احیا را در اتاق او آوردیم تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانیم عملیات احیا را برای او اجرا کنیم.

او گفت: خیلی از افراد فکر می‌کنند که پیروز قرار است به طبیعت بازگردد و نسل یوزپلنگ آسیایی را احیا کند، اما اینگونه نیست، پیروز اگر به صورت طبیعی و غیرسزارین نیز از مادر متولد می‌شد قرار نبود که به زیستگاه طبیعی برگردد، پیروز یک توله یوزپلنگ است که برای تکثیر در اسارت متولد شده، در تمام دنیا پروژه‌هایی از این دست که برای نگهداری از یک حیوان جهت تکثیر در اسارت انجام می‌شود نیز همین وضعیت را دارد. نسل سوم و چهارم از حیوانات تکثیر شده در اسارت با شرایط و تمهیدات بسیار خاص، به صورت مرحله به مرحله در طبیعت رهاسازی می‌شوند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر