همه چیز درباره وام ضروری بازنشستگان

متقاضی بالای ۷۰ سال سن باید ضامن قابل وثوقی را به بانک معرفی کند تا بتواند وام ضروری خود را دریافت کند.
همه چیز درباره وام ضروری بازنشستگان
کد خبر : ۲۲۵۳

درحالتی که سن بازنشسته متقاضی کمتر از ۷۰ سال باشد نیازی به معرفی ضامن نیست و بانک رفاه به اعتبار مستمری که قرار است ماهانه واریز شود، وام را پرداخت می‌کند.

صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان در قالب وام ضروری قرض الحسنه به بازنشستگان تحت پوشش بدون ضامن و فرآیند‌های معمول بانکی پرداخت می‌کند که ثبت نام آن هم به صورت اینترنتی انجام می‌شود و کارمزد آن هم ۴ درصد است.

همچنین وام حمایتی برای ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری هم در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان است. ضمن اینکه وام ۴ و ۶ میلیون تومانی نیز برای حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی با کمترین تشریفات اداری پرداخت خواهد شد.

تیرماه امسال نیز در نشست مشترک مدیرعامل و مدیران صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات ایران موافقت شد تا وام ضروری بازنشستگان تحت پوشش این صندوق از ۱۲ میلیون تومان به ۱۵میلیون تومان افزایش یابد. این مبلغ برای بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲ میلیون تومان است.

تا کنون در دولت سیزدهم بیش از ۲۳۲ هزار نفر از بازنشستگان کشوری وام ضروری دریافت کردند و پرداخت هفتمین نوبت وام ضروری ۱۵میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری به ۲۳ هزار و ۳۵۷ نفر از بازنشستگان این دوره از وام پایان یافت و با ثبت وام ضروری در دوره جدید در اردیبهشت ماه امسال دوره آینده وام ضروری با رقم ۱۵ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۳۶ ماهه به بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر امکان خرید‌های تخفیفی و تقسیطی دوباره و گسترده‌تر از قبل برای بازنشستگان فراهم شده است و این افراد می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان خرید داشته باشند که البته میزان دقیق آن بستگی به میزان حقوق دریافتی آن‌ها دارد. نرخ کارمزد طرح نیز پایین آمده و به ۶ درصد رسیده است.

نحوه دریافت وام ضروری بازنشستگان چگونه است؟

پرداخت وام ضروری از سوی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مدتی است که آغاز شده و براساس اعتباراتی که جداگانه هرکدام از این دو صندوق برای مستمری بگیران خود کنار گذاشته‌اند، پیش بینی می‌شود که در ماه‌های باقیمانده از سال جاری به ترتیب حدود ۳۰۰ هزار کارمند بازنشسته و نیز حدود ۴۰۰ هزار کارگر بازنشسته این تسهیلات را دریافت کنند.

در سازمان تامین اجتماعی، مستمری بگیران بالای ۷۰ سال سن یا کسانی که حساب واریزی حقوق بازنشستگی آن‌ها در بانکی غیر از بانک رفاه است، نمی‌توانند مانند سایر کارگران بازنشسته برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند؛ اما راهکار‌هایی وجود دارد این دو گروه از بازنشستگان نیز می‌توانند وام ضروری را دریافت کنند.

متقاضی بالای ۷۰ سال سن باید ضامن قابل وثوقی را به بانک معرفی کند تا بتواند وام ضروری خود را دریافت کند. درحالتی که سن بازنشسته متقاضی کمتر از ۷۰ سال باشد نیازی به معرفی ضامن نیست و بانک رفاه به اعتبار مستمری که قرار است ماهانه واریز شود، وام را پرداخت می‌کند.

همچنین در مورد آن گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی که حقوق ماهانه آن‌ها به حساب بانکی غیر از بانک رفاه واریز می‌شود نیز مقررات موجود راه حلی پیش بینی کرده است. این افراد کافی است تا با مراجعه به یکی از شعب یا کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی به صورت رسمی درخواست واریز حقوق بازنشستگی را به حسابی فعالی در یکی از شعب بانک رفاه ارائه کنند. یک ماه بعد از جابجایی حساب، این افراد واجد شرایط نام نویسی برای دریافت وام بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی خواهند بود.

 

 

 

منبع :
ایبنا
مجله زندگی
ارسال نظر