نخود سیاه و 7 خاصیت آن

نخود سیاه حاوی ویتامین آ ، ویتامی ب 6 ، ویتامین ث ، ویتامین دی ، ویتامین ای ، ویتامین کا ، فولات ، کوبالامین ، ریبوفلاوین ، تیامین ، سدیم ، کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم ، نیاسین ، پتاسیم ، فسفر ، روی و منگرنز است. به علاوه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به حفظ سلامت بدن و پیشگیری از آسیب رادیکالهای آزاد کمک میکند.
نخود سیاه و  7 خاصیت آن
کد خبر : ۳۴۶۶

تقویت سیستم ایمنی با نخود سیاه

مقدار بالای فولات ، آهن ، روی ، پروتئین ، منگنز و کلسیم در نخود سیاه باعث تقویت سیتسم ایمنی بدن می شود در نتیجه مانع از ابتلا به بیماری های عفونی می گردد.

black-chickpeas-03

 

پیشگیری از بیمارهای قلبی

ترکیب فولات و منیزیم در نخود سیاه باعث می شود از تنگ شدن عروق پیشگیری کرده و مانع از لخته شدن خون شود ، آنتی اکسیدان ها ، آنتوسیانین ها ، سیانیدین و فیتون موجود در نخود سیاه هم برای سلامت قلب بسیار مفیدند و از بروز بیماریهای قلبی پیشگیری می کنند. 

فولات و منیزیم موجود در نخود سیاه سطح هموسیستئین را کاهش داده و مانع از حمله قلبی می شود. 

کاهش کلسترول 

فیبر محلول نخود سیاه ، اسیدهای صفراوی را به هم میچسباند و مانع از جذب کلسترول در بدن می شود. بر اساس مطالعات انجام شده مصرف روزانه سه چهارم فنجان نخود سیاه میتواند باعث کاهش کلسترول بد خون شود. 

پیشگیری از سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان نخود سیاه باعث کاهش آسیب رادیکالهای آزاد به بدن شده و از بروز سرطان جلوگیری میکند. 

black-chickpeas-01

فیبر محلول نخود سیاه توسط باکتری ها به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه چسبیده و مانع از جذب و تجزیه آن ها در روده بزگ می شوددر نتیجه سلولهای روده بزرگ در سلامت بیشتری به سر برده و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان روده بزرگ کاهش پید میکند.

درمان سردرد

برای درمان سردرد میتوانید از ضماد نخود سیاه استفاده کنید. کافیست نخود سیاه را بکوبید و با کمی آب یا تخم مرغ خمیر کرده روی سر خود ضماد کنید تا سردردتان کاهش پیدا کند ضمن این که باعث تقویت ریشه موها می شود . 

 

پیشگیری از پوکی استخوان 

نخود سیاه سرشار از کلسیم و منگنز است که می تواند از بروز پوکی استخون پیشگیری کند و دردهای عضلانی را کاهش دهد.

تقویت پوست و مو 

نخود سیاه منبع غنی از ویتامین آ ویتامین ث و روی است که باعث تقویت فولیکول مو می شود ومیتواند از ریزش موها و شوره سر پیشگیری کند.

 

منبع :
محیا
مجله زندگی
ارسال نظر