علائم حساسیت پاییزی | روش های درمان خانگی

پاییز که می‌شود همه روی زیبایی‌هایش تمرکز می‌کنند و فضای رمانتیکی که دارد؛ اما غافل از اینکه بسیاری با آمدن پاییز تازه وارد دردسر جدیدی می‌شوند؛ حساسیت پاییزی.
علائم حساسیت پاییزی | روش های درمان خانگی
کد خبر : ۳۰۱۹

 شاید شنیدن نام حساسیت بهاری به گوش آشناتر باشد اما واقعیت این است که حساسیت پاییزی هم دردسرهای زیادی برای افراد مبتلا ایجاد می‌کند. عده‌ای برای کم کردن علایم این حساسیت راه‌های پزشکی و تزریق آمپول‌های ضدحساسیت مثل بتامتازون را تجویز می‌کنند و عده‌ای هم به دنبال درمان‌های خانگی برای این مشکل هستند. در این مطلب که در خبرگردون می‌خوانید می‌توانید هم درباره علت بروز حساسیت فصلی اطلاعات کسب کنید و هم درباره راه‌های درمان این مشکل فصلی بیشتر بدانید.

چرا پاییز آدم را حساس می‌کند؟

گرده افشان‌ها از رایج‌ترین علت‌های آلرژی های فصلی در فصل پاییز هستند. گرده‌افشانی تقریباً در اواخر تابستان آغاز می شود و می‌تواند تا ماه آبان نیز ادامه پیدا کند و تمام این ها بستگی دارد که گرمای هوا چقدر باشد. شاید فکر کنید باید در معرض گرده گل‌ها باشید تا به شما حمله کنند اما این تصور درست نیست چون گرده ها می توانند تا هزاران کیلومتر از راه هوا به فرد برسند و اصلا فرقی ندارد که شما در چه محلی زندگی می‌کنید.

دلیل دیگر حساسیت فصلی از بین رفتن رطوبت در هواست که باعث می‌شود قارچ‌ها روی برگ‌های مرطوب باقی بمانند. معمولاً اگر بیش از حد با برگ‌های پاییزی در تماس باشید، احتمال ورود این آلرژی‌ها بالا تر می‌رود.

علائم حساسیت پاییزی

علایم حساسیت پاییزی با حساسیت‌های دیگر فصل‌ها به خصوص با حساسیت بهاری متفاوت است. از رایج‌ترین نشانه‌ها می‌توان به خارش بینی و چشم،  آبریزش چشم، آبریزش بینی و سرفه کردن اشاره کرد.

راهکارهای کنترل حساسیت پاییزی

برای کنترل حساسیت پاییزی باید این کارها را انجام دهید:

۱- مصرف منظم دارو

۲- هر زمان که از بیرون به منزل مراجعه می‌کنید دست‌های خود را کاملاً شست‌وشو دهید

۳- کمتر در معرض موارد حساسیت‌زا قرار بگیرید

۴- لباس‌های بیرون از منزل را داخل منزل نپوشید

اگر برخی نکات را هم رعایت کنید آزار حساسیت را برای خودتان کمتر می‌کنید از جمله اینکه: 

۱- از دستگاه بخور خانگی به خصوص بخور سرد استفاده کنید.

۲- مصرف میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی‌ روزانه‌تان قرار دهید.

۳- آب و مایعات زیاد بنوشید.

۴- شست وشوی گلو و بینی با سرم نمکی یا حتی آبنمک رقیق می‌تواند به کاهش علائم آلرژی منجر شود.

۵- استفاده از ماسک در موقع حضور در پارک‌ها یا جاهای بیشتر آلوده مثل خیابان.

۶- اگر در منزل قصد نظافت و جارو کردن دارید از ماسک استفاده کنید یا با یک پارچه بینی و گلوی خود را بپوشانید.

درمان گیاهی آلرژی فصلی پاییز

دمنوش بابونه و دارچین یکی از بهترین‌ راه‌ها برای درمان حساسیت فصلی پاییز است؛ تاثیر درمانی این دمنوش به اندازه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی بر خواص این دمنوش از جمله اکسیژن رسانی بیشتر به اندام‌های تنفسی، بهبود آسم و تنگی نفس تأکید دارد؛ این دمنوش نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکانی که به مدرسه می‌روند و مدام در معرض سرماخوردگی و آلرژی هستند هم مفید است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند

تهیه پودر مخصوص برای درمان حساسیت پاییزی در طب سنتی

این پودر حاوی شقاقل، جوانه ها و جوی دوسر است. می‌توان جوانه‌ها (گندم، یونجه و ...) را با جوی دوسر و شقاقل آسیاب کرد و همراه ماست یا غذا مصرف کرد.

اگر هفته‌ای ۳بار از این پودر استفاده کنید کمتر دچار بیماری و حساسیت فصلی و رخوت و سستی ناشی از این بیماری خواهید شد، این پودر خون‌ساز هم است.

داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه

آنتی‌هیستامین‌ها داروهایی هستند که می‌توانند علائم حساسیت فصلی را کاهش دهند و خبر خوب اینکه نیاز هم به تجویز از سوی پزشک ندارند. برای مثال لوراتادین، سیتیریزین و فکسوفنادین نمونه‌هایی از داروهایی هستند که بدون نسخه می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و با آن آبریزش بینی و چشم  و عطسه و خارش را از بین ببرید.

همچنین داروهایی که ضد گرفتگی بینی هستند مانند سودافدرین علائم گرفتگی بینی را کم می‌کنند. اکسیمترازولین و فنیل آفرین هم اسپری‌هایی هستند که می‌توانند گرفتگی را رفع کنند.

آیا آمپول بتامتازون برای حساسیت فصلی موثر است؟

عملکرد آمپول بتامتازون به شکلی است که واکنش‌های سیستم ایمنی بدن را در مقابل التهاب کم می‌کند. آمپول بتامتازون برای حساسیت فصلی به‌صورت تزریقی و برای بیماری‌های مختلفی تجویز می‌شود که حساسیت فصلی یکی از این موارد است.

اما توجه داشته باشید که این دارو ممکن است عوارضی مانند سرگیجه، سردرد و ناراحتی عمومی بدن را به همراه داشته باشد. پس برای استفاده از این آمپول بهتر است با یک پزشک داخلی مشورت کنید.

 

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر