نخستین ماشین لباسشویی چگونه به وجود آمد ؟

یکی از وسایل منزل که وجودش برای همه ما عادی شده، ماشین لبسشویی است. همان وسیله‌ای که خیال ما را سال‌هاست از شستن و نظافت لباس‌ها راحت کرده است. اما این وسیله کاربردی چگونه به وجود آمد ؟
نخستین ماشین لباسشویی چگونه به وجود آمد ؟
کد خبر : ۱۰۰۹۱

تاریخچه

تاریخچه نخستین ماشین لباسشویی به سال ۱۷۶۷ برمی‌گردد. زمانی که کریستین شافر آلمانی توانست یک محفظه چوبی شستشو را طراحی کند و همان تخته شستشو را طوری در آن طراحی کرد که وقتی کاربر دسته آن ماشین را می‌چرخاند این تخته شستشو روی لباس حرکت می‌کرد و باعث تمیزی لباس می‌شد. اما این وسیله هیچ وقت به تولید انبوه نرسید.

در سال 1874 ویلیام بلک استون ، بازرگان و تولید کننده ذرت اهل ایندیانا ، برای همسرش یک هدیه تولد ساخت که ماشینی بود که کثیفی را از روی لباس‌ها می‌شست و پاک می‌کرد این دستگاه شامل یک تغار چوبی بود که در آن یک تکه چوب تخت با شش میخ چوبی کوچک بود و یک دسته داشت که آن ها را جلو و عقب می‌برد.

در سال 1900 میخ های فلزی جایگزین میخ های چوبی شدند در سال 1906 موتور الکتریکی برای نخستین بار در این وسیله به کار گرفته شد که دسته چرخنده و زیر آن چرخ لنگر داشت. در سال 1922 شرکت می تگ سیستمی عرضه کرد که به جای کشیدن لباس‌ها در آب، آن‌ها را با فشار آب و هم زدن تمیز می‌کرد. این شرکت بعدها در رقابت با دیگر شرکت‌های تولیدکننده ماشین لباسشویی در جهان نتوانست رقابت کند و از همین حیث تنها در خلال یک دهه اعلام ورشکستگی کرد.

ماشین های لباسشویی برقی

کار توماس ادیسون در زمینه برق ، به پیشرفت صنعتی آمریکا سرعت بخشید تا اواخر دهه ۱۸۰۰ ، ماشین‌های شستشوی خانگی دستی بودند. در حالی که ماشین‌های تجاری با بخار و تسمه هدایت می‌شدند. این همه در سال ۱۹۰۸ با معرفی ثور اولین لباسشویی برقی تجاری تغییر یافت. در طول قرن بیستم ، ثور به نوآوری در فن آوری ماشین لباسشویی ادامه داد . در سال ۲۰۰۸ ، این علامت تجاری توسط شرکت لوازم خانگی بین المللی واقع در لس آنجلس خریداری شد و به سرعت خط جدیدی با نام ثور معرفی شد.

mashin le ba 2

ماشین لباسشویی چگونه به ایران آمد ؟

پیمان قربانی در نوشتار «بررسی وضع صنعت ماشین لباسشویی در ایران در نیمه‌سال ١٣٧٨» از نخستین ماشین لباسشویی ساخت ایران سخن رانده است که بر پایه قراردادی میان شرکت ایرانی ارج و شرکت ایتالیایی زانوسی با دو نام باران و چشمه با ظرفیت پنج کیلو در ایران مونتاژ و به سال ١٣٤٩ خورشیدی به بازار ایران وارد شد. او سپس یادآور شده است شرکت آزمایش نیز در سال ١٣٥٤ خورشیدی به گستره رقابت تولید ماشین لباسشویی در ایران پیوست و پس از وارد کردن بخشی بزرگ از تجهیزات ساخت به کشور کوشید مردم را به خرید ماشین‌های لباسشویی مونتاژ ایران برانگیزد. این دگرگونی‌ها علاقه‌مندی ایرانیان را به این وسیله محبوب در زندگی روزمره‌شان می‌تواند بازتاباند، چنان که حتی در دوران سخت جنگ تحمیلی نیز با وجود کاهش زمینه مبادله‌های ارزی، اما تلاش و رقابت برای تولید ماشین لباسشویی در میان کارخانه‌های ایرانی پیوستگی یافت. ماشین‌های ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر لباسشویی، در همین سال‌ها بود که به بازار آمد تا خانواده‌های بیشتری ماشین لباسشویی داشته باشند؛ ماشین‌هایی که نیمه‌خودکار، سطلی و اصطلاحا کهنه‌شور بودند و، چون وابستگی کمتر ارزی داشتند، بهای‌شان پایین‌تر بود. خانواده‌های ایرانی که در سال‌های جنگ وضع درآمدشان اندکی دگرگون شده بود، به آسانی می‌توانستند این ماشین‌ها را خریده و به خانه ببرند. این دگرگونی تا آن‌جا پیوستگی یافت که دیگر زنان، نه بر لب جوی که در خانه رخت می‌شستند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر