شیراز ؛ شهر غذاهای رنگی

شاید شیراز همان شهری باشد که هر ایرانی حداقل یک بار باید به آن سفر کند. شهری با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی که گردشگرها را برای بازدید از آن ترغیب می‌کند. یکی از فصل‌هایی که همیشه شیرازی‌ها برای سفر به شهر عشاق پیشنهاد می‌کنند، اردیبهشت است. شکوفه‌های بهار نارنج در این فصل، شیراز را به یک بهشت زمینی تبدیل می‌کند. از گشت و گذار مناطق دیدنی مثل سعیدیه، حافظیه یا آرامگاه شاهچراغ که بگذریم، باید به سراغ غذاهای رنگارنگ این شهر برویم.
شیراز ؛ شهر غذاهای رنگی
کد خبر : ۱۶۷۵۱

برخی از غذاهای محلی شیراز به دلیل طعم و عطر دلنشینی که دارد حالا جزو غذاهای ثابت دیگر استان‌های کشور، هم شده است. در این مقاله چند غذای شیرازی که سفر به این شهر را دلچسب‌ و به یاد ماندنی‌تر می‌کند، معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: 

یک مازندران گردی متفاوت؛ از اردک شکم‌ پر تا کئی ‌پلا

سفر به گیلان را با چه غذاهایی خوشمزه‌تر کنیم ؟

آش سبزی

اصالت آش‌های زیادی به شهر شیراز برمی‌گردد که هر کدام طعم مخصوص به خود را دارد. یکی از آنها آش سبزی است. این آش معروف شهر شیراز بر خلاف آش‌های دیگر به عنوان صبحانه سرو می‌شود. البته یکی از آش‌های پرطرفدار مراسم‌های مذهبی هم محسوب می‌شود. آش سبزی از گوشت گوسفندی و حبوباتی مثل نخود، عدس، لوبیا قرمز، برنج و تره، ترخان و شوید تشکیل می‌شود. شیرازی‌ها یکی از نکته‌های مهم در طعم این آش را جا افتادگی کامل گوشت آن می‌دانند و روزهای سرد سال این غذا جزو ثابت سفره‌ی شیرازی‌ها قرار دارد.

کلم پلو

یکی از پلوهای لذیذ و رنگارنگ شیراز که طرفداران زیادی هم دارد، کلم پلو این شهر است. محبوبیت این غذا باعث شده تا در شهرهای مختلف با اندکی تغییر در نوع پخت، جای خود را در سفره مردم پیدا کند. کلم پلو شیرازی محتویاتی شامل کلم قمری،برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، آرد نخودچی و سبزی‌هایی مثل ریحان، ترخون و شوید دارد. کلم پلو جزو یکی از غذاهای اصیل شیراز است که معمولا در مجالس مهم همراه با غذاهای دیگر سرود می‌شود.

شیرازی پلو

بیشتر غذاهای شیرازی، خوش رنگ و لعاب است، برای همین شیراز مهد انواع مختلفی از غذاهای مجلسی محسوب می‌شود. یکی از این غذاها، شیرازی پلو است که مواد تشکیل دهنده‌ی آن برنج، مرغ، بادمجان، ماست، زرشک، زعفران و ادویه را شامل می‌شود. شیرازی‌ها این غذا را با سالاد شیرازی سرو می‌کنند. شیرازی پلو معمولا با خلال پسته و خلال پوست پرتقال تزیین می‌شود و ظاهر این غذا باعث شده تا همیشه پای ثابت سفره‌های مجالس مهم قرار گیرد. هر گردشگری که به این شهر سفر میکند باید حداقل یک بار این غذا را امتحان کند.

کوفته سبزی

 کوفته سبزی یکی از غذاهای محلی شیراز محسوب می‌شود که علاوه بر شیراز، در برخی شهرهای دیگر هم این غذا محبوبیت خاص خود را پیدا کرده. کوفته سبزی با ترکیبات گوشت چرخ کرده، نخود، پیاز و سبزی‌های ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره تهیه می‌شود.

با وجود آنکه کوفته سبزی با اندکی تغییر در طبخ، جزو غذاهای محلی بیشتر استان‌ها محسوب می‌شود، اما اگر به شیراز سفر کردید حتما در همان شهر این غذای محلی را امتحان کنید تا طعم واقعی آن به خاطرتان بماند.

هویج پلو

از دیگر غذاهای محلی شیراز باید به هویج پلو اشاره کرد. این غذا هم مانند بیشتر غذاهای شیراز خوش آب و رنگ است و طعم شیرین آن، شهرت خاصی به این غذا داده است. هویج، برنج، شکر، گوشت چرخ کرده، زعفران، دارچین، نمک و فلفل ترکیبات مهم هویج پلو محسوب می‌شود. در آخر هم با خلال بادام و پسته این غذا تزئین می‌شود.  هویج پلو در مراسم‌های عروسی و مهمانی‌های مهم طرفدارهای بسیاری دارد، برای همین اگر به شیراز سفر کردید، خوردن این غذای خوش طعم و معطر را فراموش نکنید.

tasvirezendegi-ir-491

کوفته هلو

یکی از غذاهای اصیل شیراز، انواع کوفته‌های آن محسوب می‌شود که تقریبا هر کدام طعم منحصر به فرد خود را دارد، مثل کوفته هلوی شیراز که طعم خاص آن، باعث محبوبیت زیاد این غذا شده. اما بر خلاف نامش که برخی تصور می‌کنند یکی از ترکیبات اصلی این غذا هلو است، تنها به علت شمایل ظاهری این غذا به آن کوفته‌ی هلو می‌گویند. ترکیبات این غذا شامل گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، هویج، پیاز، تخم مرغ و ادویه است. بهتر است در سفر به شهر شیراز این کوفته محلی را هم امتحان کنید و طعم دلنشین آن را از دست ندهید.

کلام آخر

یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به شیراز، به دلیل وجود شکوفه‌های بهار نارنج بهار است. بیشتر مردمان این شهر، شیراز در فصل بهار را بهشت زمینی می‌دانند که فرصت مناسبی برای قدم زدن در کوچه و پس کوچه‌های آن خواهد بود. برای همین اگر قصد سفر به این شهر را دارید، ماه اردیبهشت را فراموش نکنید تا خاطره‌ی دلنشین‌تری برایتان به ارمغان آورد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر