علایم بیماری قند خون

بیماری دیابت حالا دیگر این روزها به نحوی همه گیر شده و بسیاری از مردم اعم و پیر و جوان و حتی کودکان درگیرش هستند.
علایم بیماری قند خون
کد خبر : ۴۱۴۹

بیماری دیابت که غالبا” پزشکان به آن دیابت ملیتوس می‌گویند، گروهی از بیماری‌های متابولیک است که به‌دلیل تولید انسولین ناکافی و یا به‌دلیل عدم واکنش سلول‌های بدن به انسولین (و یا به هر دو دلیل) فرد دچار قند‌خون بالا می‌گردد. در واقع وقتی فردی به بیماری دیابت مبتلا می‌شود بدنش انسولین تولید نمی‌کند یا سلول‌ها در جذب انسولین ناتوان می‌شوند. در نتیجه مواد قندی تجزیه نمی‌شوند و قند خون بالا می‌رود. قند خون بالا می تواند به بخش های مختلف بدن مانند قلب و عروق، کلیه، چشم و ... آسیب وارد کند.

متاسفانه در مورد دیابت نوع 2 هیچ راه حلی برای بهبودی قطعی وجود ندارد و فرد مبتلا نمی تواند به شرایط عادی قبل از بیماری برگردد؛ اما دیابت نوع 2 قابل پیشگیری و بعد از ابتلا قابل کنترل است.

انتخاب رژیم غذایی مناسب، داشتن برنامه ورزشی منظم و همین طور جلوگیری از افزایش وزن می تواند به کنترل بیماری کمک کند. در صورتیکه این مراقبت‌ها کافی نباشند بیماران به ناچار باید دارو مصرف کنند یا برای تنظیم قند خون تزریق انسولین تزریق کنند.

علایم رایج دیابت کدامند؟

علائم زیر از نشانه‌های رایج دیابت هستند. با این حال، علائم برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع‌ دو آنقدر خفیف است که افراد متوجه آنها نمی‌شوند.

علائم شایع دیابت عبارتند‌از:

  • تکرر ادرار
  •  احساس تشنگی شدید
  • احساس گرسنگی شدید (حتی در حین غذا خوردن)
  •  خستگی شدید
  • تاری دید
  • زخم/ کبودی که به کندی التیام می‌یابد
  •  کاهش وزن – حتی اگر بیشتر از قبل غذا می‌خورید (دیابت نوع یک)
  • احساس گزگز، درد یا بی‌حسی در دست و یا پاها (دیابت نوع دو)

با این حال باید دانست که تشخیص زود هنگام و درمان دیابت می‌تواند خطر ابتلا به عوارض ناشی از دیابت را کاهش دهد.

dyabettt ax 2

عوارض دیابت

 افراد مبتلا به دیابت، در معرض افزایش خطر تعدادی از مشکلات سلامتی جدی هستند بالا بودن مداوم سطح قند خون می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی قلب و عروق خونی، آسیب به چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب و دندان‌ها شود. همچنین افراد مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض خطر عفونت قرار دارند. تقریبا” در تمام کشورهای ثروتمند، دیابت یکی از علت‌های اصلی بیماری‌های قلبی ‌عروقی، کوری، نارسایی کلیه و قطع پا و اندام‌های تحتانی است.

 

بیشتر بخوانید:

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری‌های گوارشی

 

پیشگیری از دیابت

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت انتخاب سبک زندگی سالم است. اگر سابقه وجود دیابت در خانواده شما دیده می شود بهتر است با کمک چند توصیه ساده از این بیماری در امان بمانید. غذاهایی را انتخاب کنید که کم چرب و کم کالری باشند. بیشتر روی میوه‌ها، سبزیجات و نان‌های سبوسدار تمرکز داشته باشید. به ازای هر هزار کالری که به بدنتان می‌رسانید در حدود ۱۴ گرم فیبر مصرف کنید؛ چون فیبرها به کنترل قند خون کمک می کنند. حداقل روزی نیم ساعت ورزش را در برنامه روزانه تان جای دهید. پیاده‌روی، دوچرخه سواری و شنا از جمله ورزش های مفید و کم عارضه هستند. اگر اضافه وزن دارید از همین امروز به فکر دنبال کردن برنامه‌های کاهش وزن باشید چون با این کار خطر بروز دیابت نوع 2 را کاهش می دهید.

خودتان را با این جملات تشوق کنید:" اگر وزنم را کاهش دهم قلب سالمتری دارم، انرژی‌ام بیشتر می شود، اعتماد به نفسم افزایش می یابد و از دیابت دور می مانم."

 

 

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضاخلوتی
ارسالی در
باسلام‌اینجانب‌بازنشسته‌اداره‌کارهستم‌اماهنوز‌وام‌بازنسشتگی‌شامل‌اینجانب‌نشده*باتشکر