شستن ظرف‌ها با دست بهتر است یا با ماشین ظرفشویی ؟ غوغای اختراع یک زن در آشپزخانه‌ها !

از اختراع نخستین ماشین ظرفشویی در جهان دو قرن می‌گذرد. زمانی که یک زن ثروتمند به نام جوزفین کوچرن در سال ۱۸۸۶ برای اولین بار ماشینی را اختراع کرد که تا چند سال بعد کمک دست همه زنان دنیا در آشپزخانه‌ها شد !
شستن ظرف‌ها با دست بهتر است یا با ماشین ظرفشویی ؟ غوغای اختراع یک زن در آشپزخانه‌ها !
کد خبر : ۹۳۴۵

زنی که در خانه‌اش اغلب مواقع مهمانان زیادی رفت‌وآمد زیادی می‌کردند و برخی از باارزش‌ترین ظروفش بر اثر بی‌دقتی خدمه٬ لب پر شده بود٬. به همین دلیل٬ تصمیم گرفت خودش ظروف چینی‌اش را بشوید اما خوب مسلما این کار ساده نبود ! با همین عصبانیت به فکر اختراع ماشینی افتاد که ظرف‌ها را بشوید. کوچرن ابتدا فکر می‌کرد این ماشین با استقبال زنان خانه‌دار مواجه شود٬ اما این هتل‌ها و رستوران‌ها بودند که بهترین مشتریانش شدند. در ماشین اولیهٔ کوچرن از قفسه‌های سیمی استفاده می‌شد که ظرف‌ها را درون چرخی نگه می‌داشت که درون دیگ جوشان مسی می‌چرخیدند. این وسیله را می‌شد با دست یا به کمک موتوری به کار انداخت. اختراع بزرگ کوچرن در نمایشگاه کلمبیای شیکاگو در سال ۱۸۹۳ به نمایش درآمد و میلیون‌ها تماشاچی را به سوی خود جلب کرد و تا به امروز اختراع او کار بسیاری را در آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها راحت‌تر کرده است.

شستن ظرف‌ها با دست بهتر است یا با ماشین ؟

حالا پس از این مدت حرف و حدیث‌های زیادی درباره شست‌و‌شوی ظروف با آب یا ماشین مطرح است ! عده‌ای می‌گویند شستن ظرف‌ها با ماشین ظرفشویی برق و آب زیادی صرف می‌کند و عده‌ای هم معتقدند شستن ظرف‌ها با دست به خوبی ظرف‌ها را تمیز نمی‌کند. اما واقعیت چیست ؟

مقایسه میزان مصرف آب در شست‌وشوی دستی و ماشین

یک ماشین ظرفشویی کامل برای شستن ۱۴۴ تکه ظرف ۱۳ لیتر آب مصرف می‌کند درحالی که برای شستن همین تعداد ظرف با دست به طور میانگین به میزان ۱۰۰ لیتر آب نیاز است. لازم به یادآوری است که این عدد مصرف میانگین بوده و از ۳۳ تا ۴۴۰ لیتر متغیر است.

زبر و آلوده بودن اسکاچ ظرفشویی

علاوه بر زبر بودن، ابر ظرفشویی حاوی تعداد زیادی باکتری است و ممکن است استفاده از آن باعث انتقال ویروس می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه آریزونا، در هر 2 سانتی متر مکعب یک ابر ظرفشویی، حدود 10 میلیون باکتری وجود دارد که به نوعی بسیار منزجر کننده تر از سنگ توالت خانه شماست.

ماشین ظرفشویی با برچسب انرژی

یک ماشین ظرفشویی جدید با برچسب انرژی مناسب می‌تواند مبلغ قبض برق را کاهش دهد  و این مقدار به صورت سالانه رقم قابل توجهی خواهد شد. پس در مقایسه با شستن ظروف با دست، به این طریق ماهیانه مقداری پول برای مصارف دیگر ته جیب تان باقی خواهد ماند. این در حالی است که وقتی ظروف را با دست شست وشو می دهید، مقدار زیادی آب به هدر می رود.

mashin 4

صرفه‌جویی در زمان

به جز صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، با استفاده از ماشین ظرفشویی در زمان خود نیز صرفه‌جویی می‌کنید. فقط کافی است فکر کنید هر روز چند دقیقه زمان صرف شستن ظروف با دست می‌کنید. یک ساعت یا بیشتر؟ تازه شاید ظروف کاملا تمیز و ضد عفونی هم نشوند! پس به جای ایستادن پای سینک ظرفشویی و شست‌وشوی ظروف با دست که کار سخت و خسته کننده‌ای نیز هست، می‌توانید این زمان را صرف خود و کارهایی که به آن علاقه دارید، بکنید.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر