آنچه باید درباره شب ادراری کودکان بدانید

وق تخصص کلیه کودکان گفت: به طور کلی در اغلب موارد نگرانی برای خیس کردن های شبانه قبل از 5 سالگی وجود ندارد و باید به کودک فرصت داد زیرا در این سن، کورتکس مغز هنوز تکامل کافی برای کنترل مثانه را به طور کلی بدست نیاورده است.
آنچه باید درباره شب ادراری کودکان بدانید
کد خبر : ۱۰۴۹۷

دکتر محمدرضا توحیدی فوق تخصص کلیه کودکان در گفتگو با سرویس علمی،پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: به طور کلی در اغلب موارد نگرانی برای خیس کردن های شبانه قبل از 5 سالگی وجود ندارد و باید به کودک فرصت داد زیرا در این سن، کورتکس مغز هنوز تکامل کافی برای کنترل مثانه را به طور کلی بدست نیاورده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: در شب ادراری هایی که بعد از 5 سالگی ادامه یابد و یا شب ادراری هایی که به صورت ثانویه و بعد از یک دوره خشک بودن کودک ایجاد میشود و نیز شب ادراری هایی که با روز ادراری همراه میشود، نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی کامل وجود دارد.
به گفته وی شب ادراری در پسرها دوبرابر دخترهاست وهیچکس به طور قطعی نمی داند چه چیزی موجب شب ادراری می شود،اما عوامل مختلفی نظیر عدم تعادل هورمونی ، مثانه های کوچک و یا بیش فعال ،عفونت های ادراری،قطع تنفس های کوتاه زمان خواب ،یبوست و حتی مشکلات مهمی مانند دیابت به خصوص در شب ادراری های ثانویه ممکن است در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند.
دکتر توحیدی گفت:اگر شب ادراری کودک شما بنا به تشخیص پزشک از نوع اولیه بوده و ناشی از بیماری زمینه ای دیگری نباشد جای نگرانی وجود ندارد و به مرور زمان حتی بدون مصرف دارو خود به خود برطرف میشود ولی در اکثر مواقع به علت تاثیراتی که از نظر روانی بر کودک و والدین میگذارد ، ترجیح داده میشود که مداخلات درمانی انجام شود .
وی راههای تشویقی با کارتهای جایزه یا دادن برچسبهای ستاره دار به ازای هر بار را از روشهای درمانی دانست.
دکتر توحیدی ، عدم مصرف آب زیاد و نوشیدنیهای ادرارآور درساعات منتهی به خواب ، عدم مصرف لبنیات و نمک و شیرینی قبل از خواب ،استفاده از اسپری بینی یا قرص های حاوی هورمون ضد ادرار قبل از خواب را از جمله راههای موثر جلوگیری از شب ادراری کودکان موثر است.
به گفته وی در موارد مقاوم نیز  از داروهایی که باعث افزایش حجم مثانه می شود و یا داروهای ضد افسردگی نیز استفاده میشود و گاهی نیاز به فیزیوتراپ و انجام فیزیوتراپی عضلات کف لگن نیز نیاز است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر