راهنمای خرید بخاری برقی مناسب

این روزها که سرما خودش را حسابی نشان داده و بیشتر حرف از کمبود گاز زده می‌شود شاید وجود یک بخاری برقی در منزل یا محل کار بتواند بخشی از مشکلات ناشی از سرما را مرتفع کند.
راهنمای خرید بخاری برقی مناسب
کد خبر : ۱۱۸۱۳

به خصوص برای آن‌ها که کودک و نوزاد در منزل دارند بخاری برقی انتخاب مناسبی است.

با این اوصاف اگر شما هم طرفدار خرید بخاری برقی هستید با در اختیار داشتن اطلاع کافی از نکات مهم در خرید این وسیله می‌توانید با اطمینان و آگاهی کافی آن را به محیط خانه یا محل کارتان اضافه کنید.

انواع بخار برقی

اگر حواستان نباشد که بخاری برقی را برای چه مصرفی می‌خواهید بخرید احتمالا خریدتان بیشتر مایه پشیمانی می‌شود ! باید بدانید بخاری‌های برقی بر حسب ساختار و مواد به کار رفته در آن‌ها تقسیم بندی می‌شوند. بیشتر هیترهای موجود در ایران به دو دسته کلی فن دار و بدون فن تقسیم می‌شوند.

فن هیتر یا همان بخاری برقی فن دار، با استفاده از فن نصب شده در پشت المنت‌ها، گرما را به فواصل دورتری می‌رساند؛ اما قیمت گران‌تری دارد و به دلیل صدایی که ایجاد می‌کند، ممکن است آزار دهنده باشد. بخاری برقی‌های بدون فن، ارزان‌تر هستند و معمولاً بیشتر عمر می‌کنند.

روش دیگر دسته بندی بخاری‌ها، بر حسب نوع المنت است. المنت‌های سرامیکی، شیشه‌ای یا کوارتزی در بیشتر بخاری‌های بازار به کار می‌روند. هر کدام از این المنت‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در کل این محصولات با روش تابشی یا همرفت محیط را گرم می‌کنند. در بخاری‌های جدیدتر به جای استفاده از المنت‌های سرامیکی که شکننده هستند، از المنت‌های شیشه‌ای و کوارتزی استفاده می‌شود که بازدهی بالاتر و عمر طولانی‌تری دارند.

بخاری برقی را در چه سایزی بخریم ؟

هنگام خرید بخاری برقی هیچ چیز به اندازه تناسب توان با ابعاد بخاری مهم نیست. خرید یک بخاری بزرگ برای اتاقی با متراژ کم باعث می‌شود هزینه بسیاری برای برق ‍‍پرداخت کنید و خرید یک بخاری کوچک برای اتاقی بزرگ، نتیجه‌ای جز سرد ماندن اتاق در پی ندارد ! به طور کلی برای خانه‌ای با سقف کوتاه‌تر از 2.5 متر، به ازای هر متر مربع، نیاز به ۱۰۰ تا ۱۱۰ وات توان داریم. بنابراین برای یک اتاق ۱۵ متری باید حداقل یک بخاری ۱۵۰۰ وات نصب شود. اگر ارتفاع سقف بلندتر است، به ازای هر مترمربع به حداقل ۱۲۵ وات توان نیاز داریم. البته در مناطق خیلی سرد به ازای هر مترمربع به توان بیشتری نیاز است.

ویژگی‌های یک بخاری استاندارد

کلید اطمینان: کلید اطمینان یا قطع کن خودکار از مهم‌ترین بخش‌هایی است که یک بخاری استاندارد باید داشته باشد. کار کلید اطمینان، قطع بخاری در زمان‌های واژگونی یا جابه‌جایی است. کلید اطمینان در زیر بخاری است و هنگام جابه‌جایی، این کلید بخاری را به صورت خودکار خاموش می‌کند و تا مجدد آن را بر روی سطحی صاف قرار ندهید، محصول را وصل نمی‌کند.

قابیلت تنظیم دما: این ویژگی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مهم است. مطمئناً در ساعت‌های مختلف روز و در روزهای متفاوت سال، دمای هوا ثابت نیست. اگر بخاری امکان تنظیم دما نداشته باشد، عملاً بیشتر اوقات بدون استفاده می‌شود. تنظیم دما در اکثر بخاری‌های ایرانی به وسیله کلیدهای دو حالته که بر روی بدنه و در قسمت پایین بخاری برقی قرار دارد، انجام می‌شود.

علامت استاندارد: شاید فکر کنید که استاندارد بودن یا نبودن، تاثیری در عملکرد ندارد و مهم نیست. اما یک بخاری غیراستاندارد، در اکثر موارد کلید اطمینان ندارد و بسیار پرمصرف است. اگرچه بخاری بدون علامت استاندارد ارزان است، اما مصرف برق غیرمتعارف، باعث می‌شود هزینه چند برابری پرداخت کنید و امنیت‌تان را نیز به خطر بندازید.

قطر سیم: سیم به کار رفته در این محصولات بیشتر از نوع ۲ در ۱ است و متناسب با جریان مصرفی بخاری است. هر چقدر قطر سیم بیشتر باشد، بهتر است. بخاری با سیم روکش‌دار انتخاب بهتری در مقایسه با مدلی است که سیم آن روکش ندارد. هنگام استفاده از هیتر، سیم را از بدنه بخاری فاصله دهید چون بدنه معمولاً گرم است و سیم را آب می‌کند.

 

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر