همه زیر و بم‌های تعویض شناسنامه

شناسنامه یا اوراق شناسایی افراد مهم‌ترین مدرک در زندگی هر فردی است.
همه زیر و بم‌های تعویض شناسنامه
کد خبر : ۱۴۰۲۵

بدیهی است پرسش‌های مربوط به شناسنامه اعم از تعویض یا هزینه‌های مربوط به آن و مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه جزو پرسش‌های متداولی هستند که کسب اطلاعات مربوط به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کدام شناسنامه‌ها باید تعویض شوند؟

پیش از هر چیز نیاز است بدانیم در چه مواردی می‌توانیم نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنیم؛ درحال حاضر شهروندان می‌توانند برای تعویض شناسنامه‌هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده‌اند، شناسنامه‌هایی که به علت مرور زمان عکس آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه‌های دوبرگی که صاحبان آن به سن ۱۵ سال تمام رسیده باشند، شناسنامه‌هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی‌صلاح را دارد. همچنین همه شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه‌ها تبدیل نشدند، اقدام کنند.

برای تعویض شناسنامه چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه عبارتست از اصل شناسنامه در اختیار متقاضی به همراه ۲ قطعه عکس جدید با زمینه سفید. در صورتی که تغییری در مشخصات هویتی رخ داده باشد (نظیر تغییر نام یا نام خانوادگی)، ارائه مدارک مرتبط با آن تغییرات نیز الزامی است. به همراه داشتن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان برای تکمیل فرم‌های مربوطه نیز الزامی است. در صورتی که ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی ثبت نشده ارائه اصل سند ازدواج و طلاق نیز لازم خواهد بود. همچنین اخذ درخواست تعویض شناسنامه صرفاً در دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال انجام می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ شناسنامه جدید

برای تعویض شناسنامه‌های مستعمل نیاز به اصل شناسنامه، دو قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید (برای اشخاص ۱۵ سال به بالا) است. همچنین اگر شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود، فاقد عکس باشد، ارائه اصل مدارک معتبر عکس‌دار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکس‌دار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل هستند؛ الزامی است.

شرایط تعویض شناسنامه پس از طلاق

مطابق قانون فردی که طلاق گرفته و ازوداج جدید را به ثبت رسانده می تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کند و این عمل تنها و تنها پس از ثبت قانوننی ازدواج جدید ممکن است دلیل آن نیز اینست که همسر فعلی از ازدواج قبلی آگاه شود و فریب در ازدواج رخ ندهد.

نکته : این قانون فقط شامل ازدواج دوم نمی شود و ازدواج های بعدی را نیز به همین ترتیب شامل می شود اما استثنای این قانون زمانی است که طلاق در دوران عقد صورت بگیرد و زوجه باکره بود. در این حالت با اثبات این امر از طریق نامه پزشکی قانونی به راحتی می توان اقدام به تعویض شناسنامه و حذف نام همسر سابق کرد.

همچنین مورد استثنای دیگر فوت همسر است که در این حالت نیز همچون مورد قبل می‌توان با ارایه مدارکی دال بر ادعای شما همچون مدرک قانونی ثبت ازدواج و گواهی فوت همسر به حذف نام همسر از شناسنامه خود اقدام کرد.

اگر فردی با همسرش متارکه کرده باشد پس از ازدواج دوم و ثبت رسمی آن می‌تواند به اداره ثبت احوال رجوع کرده و درخواستش برای حذف نام همسر اول را ارایه کند. اما چنانچه همین مرد بخواهد برای بار سوم ازدواج کند و نام همسر اول نیز پاک شده باشد همسر سوم برای آگاهی از گذشته این فرد می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و اطلاعات ازدواج های قبلی این فرد را دریافت کند.

تعرفه خدمات صدور و تعویض شناسنامه

هزینه صدور شناسنامه جدید ۵۰ هزار تومان است. یعنی اگر بعد خبردار شدن از ضرب‌الاجل اخیر ثبت احوال برای دریافت شناسنامه جدید اقدام می‌کنید، باید چنین رقمی را بپردازید. ثبت احوال بابت گم کردن شناسنامه و صدور شناسنامه جدید ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و اگر برای بار دوم این کار را انجام بدهید، باید ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنید.

صدور شناسنامه برای بار سوم به بعد در سال ۱۴۰۱، هر بار ۳۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. این ارقام مربوط به صدور شناسنامه جدید است. وگرنه ثبت احوال طبق تعرفه‌ای که ابتدای امسال اعلام کرد، بابت صدور شناسنامه نوزاد در مهلت قانونی – ۱۵ روز- ۳۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

دریافت شناسنامه برای نوزادان بعد ۱۵ روز از تولد تا سه ماه ۳۵ هزار تومان هزینه دارد و اگر بعد سه ماه از تولد نوزاد برای دریافت شناسنامه اقدام کنید، باید ۵۵ هزار تومان به حساب ثبت احوال واریز کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر