نکات ایمنی استفاده از مواد شوینده در خانه‌تکانی شب عید

این روزها که کم‌کم به آخر سال نزدیک می‌شویم و به نوعی شمارش معکوس برای آغاز سال جدید کلید خورده بسیاری از مردم در حال خانه‌تکانی هستند و درصددند محیط زندگی خود را به بهانه فرا رسیدن سال نو نظافت کنند.
نکات ایمنی استفاده از مواد شوینده در خانه‌تکانی شب عید
کد خبر : ۱۵۵۸۸

در این میان بازار استفاده از انواع مواد شوینده صنعتی داغ است و هر کسی به فراخور نیازهایش از این مواد استفاده می‌کند.

اما باید بدانیم که استفاده از مواد شوینده در خانه تکانی هم قواعد خاص خودش را دارد و عدم رعایت دستورالعمل‌ها و توجه نکردن به ضررهای این مواد می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت افراد خانواده وارد کند.

چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

همه روزه شاهد مسمومیت‌های مختلف ناشی از استفاده نادرست از مواد شوینده خانگی هستیم. که برای افراد مختلف اتفاق می افتد. از آنجا که خانم‌های خانه بیشترین میزان استفاده را از این مواد دارند، بهتر است نسبت به رعایت نکات ایمنی در استفاده از مواد شوینده خانگی اطلاعات بیشتری داشته باشند.

ماسک بزنید: نخستین کار این است که پیش از آغاز کار با هر نوع ماده شوینده ابتدا ماسک بزنیم. زدن ماسک باعث می‌شود گاز و بخار ناشی از استفاده از این مواد وارد ریه نشود.

از تهویه مناسب استفاده کنید: نکته بعدی اطمینان از وجود تهویه مناسب در جایی است که قرار است از مواد شویند استفاده کنید. یعنی هرگز در مکان در بسته و بدون تهویه و پنجره از مواد شوینده استفاده نکنید.

مواد را با هم مخلوط نکنید: بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده و شوینده آن است که آنها را با هم مخلوط کنید یا حتی آن‌ها را با آب گرم مخلوط کرده و از آنها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده کنند. این کار بی‌بروبرگرد باعث خفگی و مرگ می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه انباری منزل را مرتب کنیم؟

برای ازبین بردن بوی نامطبوع سرویس بهداشتی چه کنیم ؟

 

به برچسب روی مواد توجه کنید: در محصولات شیمیایی و پاک کننده‌ها را محکم ببندید، در صورت جابجا کردن مواد، بقیه‌ ماده را در ظرف اصلی بازگردانید. فرآورده‌های حاوی مواد شیمیایی پرخطر را در ظروف ویژه نگهداری کنید.، هرگز برچسب روی ظروف موادشیمیایی را برندارید، اگر برچسب روی ظروف دچارپوسیدگی شده مجدداً روی آن بر چسب بزنید تا با مواد دیگری اشتباه گرفته نشوند و پیش از مصرف حتما برچسب را به طور کامل و بادقت مطالعه کنید.

مواد شوینده را از دسترس کودکان دور نگه دارید: مواد شوینده، ضدعفونی کننده و سفیدکننده را در کمدی نگهداری کنید که در آن قفل شده و قابل دسترس کودکان نباشند.  قراردادن موادی از این دست در کابینت‌های زمینی آشپزخانه، ممکن است خطرات بسیاری را برای کودکان ایجاد کند.

مراقب پاشیدن مواد داخل چشم باشید: اگر از مواد سفیدکننده و انواع اسیدها در سرویس بهداشتی یا سایر نقاط منزل استفاده می‌کنید، مراقب باشید که به پوست، چشم و حتی لباس شما نپاشد. در صورتی که حتی قطره‌ای از آن با چشم شما تماس پیدا کرد، به سرعت چشم‌تان را با آب فراوان بشویید.

از مواد استاندارد استفاده کنید: شیوه استفاده از مواد شوینده در خانه تکانی ها بسیار اهمیت دارد، برای آنکه شست‌وشوی خوب و کاملی داشته باشید، لازم است ابتدا ماده شوینده مناسب و استاندارد انتخاب کنید.

مبتلایان به آسم و آلرژی دور مواد شوینده را خط بکشند: مبتلایان به بیماری آسم و آلرژی و کسانی که ریه‌های حساسی دارند نباید از موادی مانند وایتکس و جوهر نمک برای شستشو استفاده کنند. برای این افراد جایگزین‌های چون سرکه سفید و جوش‌شیرین هم وجود دارد که بی‌خطرتر و طبیعی هستند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر