ویژگی‌های بهترین سینی های نشا برای کشت در گلخانه چیست؟

امروزه کشت بذرها در سینی نشا به انتخاب اصلی کشاورزان برای کشاورزی در سراسر دنیا تبدیل شده است. رشد بذرها در این سینی‌های نهال مزیت‌های زیادی به همراه دارد که می‌توان به مهم‌ترین آنها یعنی رشد در محیطی کنترل شده، حفاظت در برابر حشرات و آفات کشاورزی و همچنین کنترل بهتر خاک، رطوبت و دما اشاره کرد.
ویژگی‌های بهترین سینی های نشا برای کشت در گلخانه چیست؟
کد خبر : ۱۶۲۴۸

گزارش آگهی | اما در این میان مسئله‌ای که برای گلخانه‌داران بسیار چالش‌برانگیز است، دانستن ویژگی‌های بهترین سینی نشا برای کشت در انواع گلخانه‌های معمولی و هیدروپونیک است. ما قصد داریم تا به‌تمامی شبهات شما در مورد این محصول پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

سینی نشا چیست؟

سینی نشا یا سینی بذر از مواد پلاستیکی ساخته می‌شود که حفره‌هایی در سرتاسر این سینی‌ها با اندازه و فاصله مناسب قرار دارد. این سوراخ‌ها با موادی مانند خاک، کوکوپیت یا پرلیت پر می‌شوند و بسته به نوع گیاه در هر سلول ۲ تا ۳ بذر می‌کارند.

بهترین سینی نشا چه ویژگی‌هایی دارد؟

وقتی پای صحبت از بهترین سینی نشا به میان می‌آید، فاکتورهایی چون اندازه، جنس و کارایی باید بررسی شود. در ادامه ما به مواردی مانند اندازه، متریال و شکل حفره‌ها می‌پردازیم.

اندازه سینی نشا

بهترین سینی نشا باید اندازه‌ای استاندارد داشته باشد تا در طبقات گلخانه‌ها به‌خوبی قرار بگیرد. اندازه سینی نشا استاندارد عمدتاً 54 در 28 سانتی‌متر با حفره‌های مختلف است. تعداد سلول‌های این سینی بدر از 28 حفره شروع می‌شود و به ترتیب با سلول‌های 32، 50، 72، 105، 128، 200 و غیره ساخته می‌شوند.

توجه داشته باشید که هر چه تعداد حفره‌ها بیشتر شود در اندازه ابعادی سینی نشا فرقی نمی‌کند؛ اما در  عوض عمق سلول‌ها تغییر می‌کند. به‌عبارت‌دیگر هر چه تعداد سلول بیشتر، عمق آن کمتر و بالعکس.

متریال سینی نشا

در حال حاضر سینی‌های بذر عمدتاً از جنس پلاستیک و یا پلی‌استایرن هستند. ازآنجایی‌که پلی‌استایرن  در برابر دمای بالا مقاوم است، در تابستان به‌راحتی تغییر شکل نمی‌دهد، همچنین این جنس بر اثر تغییرات آب‌وهوایی و شوک سرمایی در زمستان به‌راحتی نمی‌شکند.

سینی نشا با جنس PVC پایداری ضعیفی دارد و در مواجهه طولانی‌مدت با دمای بالا (نور خورشید) شکننده می‌شود و به‌راحتی آسیب می‌بیند. از طرفی دیگر سینی نشا پلی‌پروپیلن (PP) بافت سخت و شکننده‌ای دارد و در زمستان به‌راحتی شکسته می‌شود. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که سینی نشا با جنس پلی‌استایرن یا PS بهترین جنس سینی نشا است.

شکل حفره‌های سینی نشا

در سینی بذر عمدتاً دو شکل حفره وجود دارد: گرد و مربع. حفره‌های گرد که بیشتر ریشه گیاهان را در دیواره داخلی نگه می‌دارد. در عوض حفره‌های  مربعی در سینی نشا برای هدایت ریشه‌ها به سمت پایین بهتر عمل می‌کنند و ظرفیت این بستر حدود 30٪ بیشتر از سینی‌هایی با سوراخ‌های گرد است.

سینی نشا بستری است که در آن بذرها به بلوغ می‌رسند، با کمک این وسیله حفاظت گیاهچه‌ها تا رسیدن به بالاترین میزان رشد مهیا می‌شوند. نقش سینی نشا را می‌توان مانند زمین دید که وقتی دانه‌ای در آن می کاریم به گیاهی سبز مبدل می کند اما این بار نه خاکی هست و نه مدت زمان زیادی.

images_1678835196_6410fdfc320eb

کدام سینی‌های نشا برای سبزی و میوه  مناسب است؟

به‌طورکلی سینی‌های 50 حفره‌ای برای نشا گیاهانی مانند خیار، خربزه، هندوانه، کدوتنبل و کدو استفاده می‌شود. یک سینی نشا 72 حفره‌ای بیشتر برای تکثیر صیفی‌جاتی مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی به کار برده می‌شود.

سینی نشا حفره‌دار 105 و 128 بیشتر برای تکثیر سبزی‌های برگی مانند کاهو، کلم، کلم‌پیچ، اسفناج وکلم بروکلی مناسب است.

images_1678835235_6410fe235aca8

از کجا بهترین سینی نشا با قیمت مناسب بخریم؟

امروزه در بازار تجهیزات گلخانه‌ای، فروشگاه‌های زیادی هستند که سینی‌های نشا می‌فروشند. اما در این میان مراکزی که بهترین سینی نشا را با قیمت مناسب ارائه می‌کنند، بسیار مهم است.

مجموعه پارس صنعت با قدمت طولانی در فروش سینی نشا یکی از بزرگ‌ترین و البته بهترین مراکز فروش این کالا است. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت پارس صنعت و در بخش خرید سینی نشا  سفارش‌های خود را از تعداد 1000 به بالا در پک‌های ۱۰۰تایی در تمامی نقاط کشور سفارش دهید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر