ساخت مزرعه جلبک در مالزی!/ جلبک جایگزین سوخت می‌شود؟

شرکت Eneos و هوندا موتور توافقنامه شراکتی را تنظیم کرده‌اند تا از جلبک در بخش خوراک و سوخت زیستی از آن استفاده کنند. از ریزجلبک‌ها در بخش‌های مختلفی همچون خوراک، اجزای لوازم آرایشی و سوخت برای حمل و نقل استفاده می‌شود.
ساخت مزرعه جلبک در مالزی!  جلبک جایگزین سوخت می‌شود؟
کد خبر : ۱۶۳

 یک پالایشگاه نفت و شرکت هوندا موتور توافقنامه‌ای تنظیم کرده‌اند تا از قابلیت‌های جلبک در صنایع مختلف استفاده کنند.

 پالایشگاه نفت Eneos Holdings Inc. و Honda Motor Co. در بین گروهی با بیش از ۳۵ شرکت و موسسه ژاپنی هستند که با هم متحد شده‌اند تا از پتانسیل ریزجلبک‌ها برای کمک به جایگزینی سوخت‌های فسیلی و همچنین ارائه مجموعه‌ای از محصولات غذایی و کالاهای مصرفی استفاده کنند.

این گروه امیدوار است که با متحد شدن تحت عنوان ماتسوری (ریزجلبک به سوی صنعت پایدار و انعطاف‌پذیر)، تقاضای کافی برای فیتوپلانکتون ایجاد کند تا یک مزرعه جلبک در مقیاس بزرگ با قابلیت کشت در مالزی راه‌اندازی کند. این مرکز رو به رشد توسط Chitose Bio Evolution Pte.Ltd که مقر آن در سنگاپور است، ساخته خواهد شد که در حال ساخت مزرعه آزمایشی ۵ هکتاری در بخش مالزیایی جزیره بورنئو با حمایت مالی سازمان توسعه انرژی و فناوری صنعتی ژاپن است.

 
سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف جلبک

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان به دلیل پتانسیل آن برای جایگزینی سوخت‌های زیست توده مانند ذرت و سویا که بخشی از عرضه جهانی غذا هستند، روی ریزجلبک‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به گفته تاکانوری هوشینو، یکی از مدیران اجرایی آزمایشگاه چیتوز، یکی از انواع رایج جلبک یعنی کلامیدوموناس، می‌تواند حدود ۸/۷ برابر بیشتر از سویا دی‌اکسید کربن جذب کند.

فوجیتا گفت: «ایجاد یک تجارت در حیطه تصور ما است. اما ما در حال ایجاد صنعتی هستیم که چیزی خارق‌العاده است.»

جلبک‌های طبیعی قرن‌ها در آسیا به عنوان منبع غذایی استفاده می‌شدند و در دهه ۱۹۷۰ با توسعه بازاری برای سیانوباکتری اسپیرولینا به عنوان یک سوپر غذا، در غرب محبوبیت پیدا کردند. تا به امروز، بیشتر تولیدات از برداشت منابع طبیعی در دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها برای استفاده به عنوان افزودنی‌های غذایی برای انسان، ماهی و دام و یا به عنوان کود حاصل شده است.

 

مطابق مرکز راه‌حل‌های انرژی و اقلیمی، محصولات جلبک در بخش‌های خوراک، سوخت و مواد شیمیایی میتوانند یک ارزش ترکیبی حدود ۳۲۰ میلیارد دلاری را در بازار تا سال ۲۰۳۰ به ارمغان بیاورند. همچنین بازار محصولات کشت شده در دهه گذشته شاهد یک توسعه عظیم بوده که به لطف اضافه کردن شکر به بشکه‌های آب برای خوراک دادن به جلبک‌ها حاصل شده است. درحالی که اکثر پروژه‌ها تمرکز خود را روی اجزای محصولات آرایشی و غذا گذاشته‌اند، سود اصلی در پیدا کردن راهی مقرون به‌صرفه و اقتصادی برای تولید سوخت جت و اتومبیل است.

شرکت Eneos در حوزه تولید انرژی

شرکت Eneos حدود ۱۵ سال است روی پروژه سوخت زیستی جت کار می‌کند. این شرکت قصد دارد تولید تجاری سوخت‌های زیستی برپایه جلبک را با مشارکت شرکت Chitose در سال ۲۰۲۵ آغاز کند.

هوندا گفت که هنوز در مرحله تحقیقات برای استفاده احتمالی از جلبک است و همچنین در حال انجام تحقیقات خود در زمینه کشت است. این شرکت در ایمیلی گفت: « ما عمدتاً انتظار داریم از جلبک‌ها به عنوان سوخت برای حمل و نقل هوایی استفاده کنیم که برقی کردن آن و همچنین تامین قطعات رزینی خودرو دشوار است».

کنسرسیوم ماتسوری که شامل ۶ شرکت شیمیایی، از جمله Mitsui Chemicals است که در حال بررسی استفاده از جلبک به عنوان جایگزینی برای نفتا، که ماده اولیه‌ای برای تولید سوخت، حلال و پلاستیک استفاده می‌شود، است.

تاثیر جایگزین کردن نفتا با جلبک‌ها!

با جایگزین کردن نفتا پایه شیمیایی با یک نفتا پایه زیستی، می‌توانیم انتشار دی‌اکسید کربن را کاهش دهیم و همچنین بسیاری از محصولات خانگی را به محصولات مشتق شده از زیست توده تبدیل کنیم. سایر اعضای گروه در حال بررسی استفاده از جلبک در کاربردهای مختلف مانند چاپ، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و صنایع پزشکی هستند. با این حال، مانع اصلی هزینه است. Fujita پیش‌بینی می‌کند که chitose می‌تواند جلبک‌هایی را با قیمت حدود ۳۰۰ ین در هر کیلوگرم، پس از راه‌اندازی سایت توسعه یافته‌اش تولید کند.

موتوناری شیباکامی، محقق ارشد موسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی گفت: «اگر قیمت در هرکیلوگرم به ۱۰۰ ین کاهش پیدا کند، بسیاری از شرکت‌ها محصولات پایه نفتی خود را با ریزجلبک‌های زیستی جایگزین می‌کنند». ریزجلبک‌ها منبع پروتئینی جایگزین برای محصولاتی مانند سویا هستند. به عنوان مثال، به گفته توشیا ساساکی، مدیر عامل استارتاپ غذایی Chitose Taberumo برای مثال، حدود ۷۰ درصد اسپیرولینا پروتئین است و می‌تواند ۱۴ برابر بیشتر از دانه سویا در واحد سطح تولید کند و آب کمتری مصرف کند.

در مصاحبه‌ای در توکیو، ساساکی یک غذای سبز رنگ پر از جلبک، با پاستا، سس مایونز، دسر یخ زده و آب گواوا و آناناس را سرو می‌کند. او می‌گوید تعداد بسته‌های اسپیرولینا خام پوسته‌دار، محصول اصلی این شرکت از آوریل ۲۰۲۰ حدود ۱۴ برابر شده است. ساساکی گفت: ما می خواهیم فرهنگ خوردن جلبک را ایجاد کنیم.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر