اظهارات تازه یک نماینده مجلس درباره عوامل عدم پرداخت حقوق معلمان

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از برخورد قاطع مجلس با عوامل عدم پرداخت حقوق اسفندماه معلمان خبر داد
اظهارات تازه یک نماینده مجلس درباره عوامل عدم پرداخت حقوق معلمان
کد خبر : ۱۶۷۶۱

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از برخورد قاطع مجلس با عوامل عدم پرداخت حقوق اسفندماه معلمان خبر داد و گفت: تا آخرین ساعات اسفندماه پیگیر پرداخت حقوق معلمان بودیم ولی متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی ها پرداخت انجام نشد و ما به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.
روح الله متفکرآزاد جمعه شب، ۱۱ فروردین ماه در جمع خبرنگاران، در خصوص عملکرد این مجلس انقلابی، گفت: برای این‌که دلیل انقلابی بودن مجلس یازدهم مشخص شود، می‌توان عملکرد این دوره از مجلس را در سه حوزه قانون گذاری، نظارت و سبک زندگی نمایندگان ارزیابی کرد.
وی افزود: در آغاز کار مجلس یازدهم، مقام معظم رهبری اولویت‌هایی برای مجلس شورای اسلامی منطبق با نیازهای جامعه بیان کردند و پس از بحث‌های کارشناسی بین نمایندگان و به خصوص نمایندگان جوان(حدود ۶۰ نفر از نمایندگان زیر ۴۵ سال هستند)، اولویت‌های دهگانه‌ای برای مجلس تعیین شد که مطابق اولویت‌های رهبری بود.
طرح «شفافیت» نخستین طرح مجلس یازدهم بود 
وی ادامه داد: طرح شفافیت، نخستین طرح مجلس یازدهم بود که من نیز یکی از طراحان آن بودم ولی چون این طرح جزو اولویت‌های دهگانه نبود، لذا در فهرست طرح‌های فوریت دار قرار نگرفت و به عنوان طرح عادی و بدون اولویت به ثبت رسید.
متفکرآزاد تاکید کرد: نگاه ما به مسائل در آن دوران نیز یک نگاه اولویت شناسانه بود لذا این امر باعث شد تا در حیطه قانون گذاری، موارد مربوط به معیشت و اقتصاد مردم اغلب در دستورکار قرار گیرد. مجلس یک مظلومیت ذاتی دارد و آن این است قوانینی را تصویب می‌کند اما برای این‌که این قوانین از سوی مردم دیده شود باید توسط دولت به اجرا درآید.
۸۰۰ هزار برگه مالیات برای خانه‌های خالی در کشور
وی با بیان این‌که مسکن یکی از حوزه‌های اولویت دار مجلس در ابتدای کار بود، گفت: وزیر مسکن دولت قبلی معتقد به ساخت مسکن نبود اما در این خصوص مسائل و مشکلاتی وجود داشت لذا اخذ مالیات برای خانه‌های خالی در دولت دوازدهم به تصویب رسید اما در دولت سیزدهم به اجرا درآمد. اخیرا شنیده شده است که ۸۰۰ هزار برگه مالیات برای خانه‌های خالی در کشور صادر شده است. در این راستا هدف مجلس از اخذ مالیات، سوداگران کلان مسکن بوده است.
وی ادامه داد: مصوبه دیگر مجلس در بحث مسکن مربوط به اخذ حق الوکاله در معاملات رسمی مسکن بود که در این راستا مقرر شد تا این پرداختی تابعی از قیمت ملک نباشد. 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب دو قانون مهم در حیطه کشاورزی توسط مجلس یازدهم، اظهار کرد: یکی از این قوانین که اجرا شد و مردم نیز آن را مشاهده کردند، بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی بود. پیش از آن، قیمت محصولات از سوی دولت تعیین می‌شد اما بر اساس این قانون، اتحادیه‌های صنفی در تعیین قیمت محصولات در شورای قیمتگذاری نقش دارند.
تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و صدور مجوز در عرض ۳ روز 
وی افزود: در ادامه دیدیم که مشکلاتی در حوزه کسب و کار داریم زیرا رتبه ایران به لحاظ زمان صدور مجوز کسب و کار در دنیا بسیار افتضاح بود بنابراین قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را به تصویب رساندیم. در این راستا صدور مجوز بنا به ماهیت آن به دو صورت انجام می‌گیرد که یک نوع آن ظرف سه روز صادر شده و نوع دوم آن که نیاز به تایید دارد حداکثر تا سه ماه صادر می‌شود.
بروزرسانی قانون دانش بنیان
وی در ادامه با اشاره به مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور، اظهار کرد: در این راستا قانون جهش تولید دانش بنیان را راه اندازی کردیم. این قانون برای اولین بار در سال ۸۹ تصویب شده بود و علی رغم تمامی مشکلات، بیش از ۶۰۰۰ شرکت دانش بنیان بر اساس آن تاسیس یافته بودند اما اکنون چون این قانون کفاف ارتقای سیستم دانش پایه را نمی‌داد و سیاست دولت به سمت گسترش ارتباطات خارجی می‌رفت و یک بازار اشباع نشده ۷۰۰ میلیون نفری در حوزه محصولات دانش بنیان در منطقه برای ایران ایجاد می‌شد، لذا سعی شد تا قانون دانش بنیان بروزرسانی شود.
متفکرآزاد تاکید کرد: در تصویب این قانون سعی شد تا مشکلات موجود بر سر راه شرکت‌های دانش بنیان کشور حل شود و یکی از بخش‌های مهم آن نیز حل شدن مشکلات مربوط به ارتباط دانشگاه و صنعت بوده است.
وی در ادامه با اشاره به تصویب قانونی برای کنترل تورم و خلق پول از سوی بانک‌ها، گفت: این قانون برای جلوگیری از خلق پول بدون پشتوانه بانک‌ها به تصویب رسید. خلق پول بدون پشتوانه بانک‌ها منجر به تورم زایی در کشور می‌شود. 
با اجرای قانون «مالیات بر سوداگری» هزینه دلالی بیشتر از هزینه تولید می‌شود
وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره قانون مالیات بر سوداگری، تاکید کرد: با این راه حل، هزینه دلالی یا سوداگری نسبت به هزینه تولید بیشتر می‌شود و سرمایه گذاری مولد سودده تر خواهد بود. مجلس با تصویب چنین قانونی سعی دارد تا دارایی مردم به سمت تولید مولد و افزایش حاشیه سود تولید و نه اخذ مالیات برود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش نظارت مجلس شورای اسلامی، گفت: حضور میدانی مجلس در سال نخست بالاتر بود، زیرا فکر می‌کردیم که دولت دوازدهم در سال‌های آخرش، حضور کمتری در بین مردم و در میدان دارد اما از سال دوم با روی کار آمدن دولت تازه نفس، الزام به حضور میدانی نمایندگان کمتر شد و انرژی به سمت نظارت‌های ستادی رفت.
وی با تاکید بر این‌که مجلس در حوزه نظارت، کوتاه نمی‌آید، افزود: در سال دوم فعالیت مجلس، ابزارهایی چون سوال، تحقیق و تفحص در حوزه نظارت مورد استفاده قرار گرفت و از سال سوم ابزار استیضاح به آن اضافه شد. چند مورد طرح سوال در این دوره از مجلس داشتیم که یکی از آن مربوط به شائبه‌های آزمون تیزهوشان بود که وزیر برای این مورد دفاعی نداشت اما به جای ارجاع به صحن علنی و دادن کارت زرد، راه‌حلی جدید برای تعیین الگوریتم اصلاح سوالات ارائه دادم که در نهایت تعداد ۱۸۰۰ خانواده به حقوق خود رسیدند.
مانع شدن مجلس از پیش فروش ۲۰۰ میلیون بشکه نفت توسط دولت دوازدهم
وی هم‌چنین مانع شدن مجلس یازدهم از پیش فروش ۲۰۰ میلیون بشکه نفت توسط دولت دوازدهم و ایجاد بدهی سنگین برای دولت سیزدهم را یکی از موارد مهم نظارتی مجلس در سال‌های گذشته دانست.
وی درباره موضوع سبک زندگی نمایندگان هم اظهار کرد: شاخصه سوم شناختن یک مجلس انقلابی به سبک زندگی نمایندگان برمی‌گردد. نمی‌توان انکار کرد که هر گونه انسانی با هر سبک زندگی را می‌توان یافت اما در این راستا می‌توان گفت که بسیاری از نمایندگانی که در مجلس سیزدهم حضور دارند، در زندگی شخصی از مردم فاصله نگرفته‌اند. 
متفکرآزاد تاکید کرد: مجلس سیزدهم نیز مثل هر مجموعه دیگری قطعا اشکالات و ایراداتی داشته است. 
بودجه آذربایجان شرقی از اصفهان بیشتر است
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ نمایندگان آذربایجان شرقی برای ارتقای جایگاه استان، گفت: طی دو سال اخیر بودجه استان نسبت به استان‌های رقیب و به خصوص اصفهان بیشتر شده است.
افزایش حقوق کارگران منجر به تعدیل نیرو نمی‌شود
وی در ادامه به موضوع دستمزد کارگران، اظهار کرد: یک اشتباه مفهومی در مورد افزایش دستمزد کارگران وجود دارد و آن این است که افزایش حقوق کارگران منجر به تعدیل نیرو و صدمه به رشد تولید می‌شود در حالی که اینگونه نیست.
متفکرآزاد افزود: سهم کارگر در قیمت تمام شده کالا در ایران بین ۶ تا ۱۰ درصد است ولی این رقم در دنیا به ۳۰ درصد می‌رسد. در سال گذشته با افزایش حقوق کارگران، به جای تعدیل نیروی کار شاهد افزایش نیروی کار بودیم. مصوبات مجلس در خصوص مسائل کارگری طی سه سال گذشته نیز همواره به نفع کارگران تصویب شده است.
وی ادامه داد: هر ساله رقم‌های بالایی نیز برای رد دیون بازنشستگان تامین اجتماعی تخصیص می‌یابد و طی سه سال گذشته مبلغ ۲۴۹ هزار میلیارد تومان برای این امر در مجلس شورای اسلامی تخصیص یافته است.
وی در ادامه اظهار کرد: اخیرا حساسیت رسانه‌ها بر روی موضوعات فیلترینگ، حجاب و فرزندآوری بیشتر شده است و معمولا گفته می‌شود که تمامی هم و غم مجلس این موارد است در حالی که اشتباه است.
در بحث فیلترینگ باید ضابطه‌مند عمل شود
وی در خصوص بحث فیلترینگ، تاکید کرد: در بحث فیلترینگ باید ضابطه‌مند عمل شود. حساب‌های کاربری جعلی (اکانت‌های فیک) بسیاری در فضای مجازی وجود دارد اما کسی پاسخگوی آن نیست. به خصوص وقتی به ناموس کسی در فضای مجازی تعدی می‌شود و یا از کسی کلاهبرداری می‌شود. این موضوع لزوم قانونمند شدن فضای مجازی و ضابطه مند شدن فیلترینگ را مثل تمامی کشورهای دیگر دنیا تایید می‌کند.
وی در خصوص سیاست خارجی کشور نیز اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی در قبال همسایگان،کاهش تنش است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد سفارت جمهوری آذربایجان در تلاویو، اظهار کرد: ما برقراری ارتباط با صهیونیسم توسط کشورهای اسلامی را خیانت به جهان اسلام، مستضعفان و خیانت و کمک به غاصبین می‌دانیم. اگر قره باغ غصب شده بود، فلسطین نیز غصب شده است، واگر اهالی قره‌باغ مظلوم بودند، اهالی فلسطین نیز مظلوم هستند.
وی تاکید کرد: مسئله قره‌باغ به اندازه مسئله فلسطین برای ایران اهمیت دارد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر