فوت ۲ عامل نزاع و درگیری دسته جمعی در شهرستان عباس آباد

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران گفت: برخی افراد نقابدار که از اهالی‌روستای دانیال نبودند با هدف ایجاد التهاب و اغتشاش بر آتش این درگیری ‌تاریخی دمیدند.
فوت ۲ عامل نزاع و درگیری دسته جمعی در شهرستان عباس آباد
کد خبر : ۱۷۸۲۰

روح‌الله سلگی با بیان اینکه این درگیری یک ریشه قدیمی دارد، گفت: امروز در برخی خبرها گفته شد که طرف دعوا یک نهاد دولتی بود، اما اینگونه نبود بلکه طرف دعوا یک شخص بود که وقف خاص دارد.

او افزود: این فرد در راستای تثبیت مالکیت خود کانکسی در این زمین قرار می‌دهد که ما این اقدام را تایید یا رد نمی‌کنیم و باید بررسی شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: افرادی در اعتراض به این اقدام در روستای دانیال حضور پیدا می‌کنند و یکی دو نفر مردم را برای ایجاد یک آنارشی و به هم ریختگی تحریک می‌کنند.

سلگی با اشاره به اینکه برخی افراد نقابدار که از اهالی روستا نبودند برای اینکه برای رسانه‌های معاند خوراک تامین کنند وارد این نزاع می‌شوند و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این افراد مست هم بودند، تصریح کرد: بررسی‌های دقیق‌تر از این ماجرا توسط دستگاه‌های امنیتی در حال انجام است، در حالیکه این افراد کسانی بودند که هیچ نفعی در روستا نداشتند بلکه نفع آنان ایجاد ناامنی در منطقه بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، افزود: این افراد و برخی از اهالی روستا به خودروی نیروی انتظامی حمله می‌کنند و نزاعی را شکل می‌دهند که دو نفر در جریان آن کشته می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه نزاع بر سر زمین‌های این روستا به قبل از انقلاب بر می‌گردد، گفت: پرونده واگذاری این زمین‌ها مربوط به دوران قبل از انقلاب بود و اینگونه که برخی‌ها اعلام کردند این زمین‌ها توسط نهادهای حکومتی واگذار شده است، کذب محض است.

او افزود: رسانه‌ها امروز بیش از یک‌هزار محتوای جعلی در خصوص روستای دانیال با هدف ایجاد التهابات و دمیدن اغتشاشات تولید کردند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه کمیته ویژه حقیقت یاب با دستور استاندار تشکیل شده است، ادامه داد: بررسی موشکافانه این موضوع در دستور کار نهادهای امنیتی استان قرار گرفته است.

سلگی اظهار کرد: اگر در بررسی به افرادی برخورد کنیم که در این ماجرا مردم را تحریک کردند یا دستگاه‌هایی قصوری داشتند حتما با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

فوت ۲ عامل نزاع و درگیری دسته جمعی در شهرستان عباس آباد

فرمانده انتظامی شهرستان عباس آباد از فوت ۲ عامل نزاع و درگیری دسته جمعی و مصدومیت ۳ نفر دیگر بر سر اختلافات ملکی در موقوفه عام دانیال در سلمانشهر خبر داد.

سرهنگ مصطفی بابایی گفت: در پی ایجاد سه حریق عمدی در کانکس نگهبانی و منزل هیئت امنای دفتر موقوفه عام "دانیال" در منطقه "سلمانشهر" و مراجعه نماینده حقوقی دفتر موقوفه به پلیس، مراتب در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با عنایت به وجود اختلافات ملکی در این منطقه از سوی اهالی روستا بر سر موقوفه فوق، ماموران با هماهنگی و دستور قضائی سریعاً به منطقه مورد نظر اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان عباس آباد، اظهار کرد: پس از حضور ماموران در منطقه بیش از ۶۰ نفر از افراد اغلب از اهالی روستا که در یکی از املاک مورد اختلاف تجمع کرده بودند با مشاهده ماموران ضمن سنگ پرانی و تیراندازی با سلاح غیرمجاز به سمت ماموران حمله ور و اقدام به تخریب ۴ دستگاه خودروی پلیس و خودروی نماینده اوقاف کردند.

سرهنگ بابایی، افزود: ماموران برای کنترل اوضاع ضمن دعوت تجمع کنندگان به آرامش بدلیل عدم توجه برخی از متصرفان و اقدامات هنجار شکنانه آنان به ناچار با استفاده از قانون به کارگیری سلاح اقدام به تیراندازی کردند که منجر به مصدومیت ۵ نفر از این افراد شد.

وی افزود: در پی بروز این حادثه با حضور عوامل اورژانس مصدومان سریعاً به مرکز درمانی منتقل شدند و مابقی افراد محل تجمع را ترک کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان عباس آباد از جان باختن دو مصدوم این حادثه در مرکز درمانی خبر داد و افزود: موضوع در دست بررسی بیشتر مرجع قضائی قرار دارد.

سرهنگ بابایی از دستور ویژه فرمانده انتظامی استان مازندران برای پیگیری و رسیدگی به موضوع تا برقراری نظم و امنیت کامل خبر داد.

درگیری سلمانشهر به اوقاف ارتباطی ندارد

اداره کل اوقاف مازندران نیز در خصوص تعیین ملکیت روستای دانیال اعلام کرده که ین درگیری مربوط به اوقاف نیست و با توجه به اینکه موقوفه دانیالی مربوط به آقای دانیالی است ارتباطی با اوقاف ندارد و دفتر جداگانه‌ای در سلمانشهر وجود دارد که به صورت مستقل موقوفه را اداره می‌کنند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد متولی موقوفه دانیالی روز گذشته در ملک خود با اعضای شورای روستا درگیر می‌شود که منجر به آتش سوزی منزل برادر متولی شده و امروز نیز در دفتر متولی درگیری رخ می دهد که در نهایت این درگیری و حمله برخی افراد به مأموران پلیس منجر به بروز حادثه و کشته شدن دو نفر در جریان این زد و خورد شده است.

سردار مرتضی میرزایی فرمانده انتظامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وقوع این حادثه در پی اختلاف ملکی در شهرستان عباس‌آباد رخ داد و در درگیری پیش آمده پلیس براساس وظیفه ذاتی اقدام به حضور در این محل برای متفرق کردن طرفین درگیری بوده که اقدام برخی افراد منجر به آتش زدن کانکس نگهبانی موقوفه و آسیب به ماشین پلیس شد.

وی گفت: با توجه به نقض قوانین و مقررات و بروز جرم از سوی عده‌ای از افراد که منجر به این حادثه شد، تیم ویژه ای از کارشناسان پلیس با اعزام به محل حادثه مأمور بررسی این اتفاق شدند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تسنیم
مجله زندگی
ارسال نظر