رابطه عجیب خوردن غذاهای کنسروی با بی‌قراری کودکان

مواد نگهدارنده، افزودنی و رنگ‌های خوراکی موجود در این مواد غذایی برای بدن مضر است، همچنین روغنی که در تن ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای بدن مناسب نیست.
رابطه عجیب خوردن غذاهای کنسروی با بی‌قراری کودکان
کد خبر : ۱۷۸۵۹

قیمت مناسب، آماده‌سازی سریع، صرفه‌جویی در زمان و استفاده آسان شاید دلایل محکمی باشد تا خانواده‌ها به سمت استفاده از کنسروجات، غذاهای آماده و نیمه آماده بروند، اما تاکنون به عواقب استفاده مداوم از این نوع خوراکی‌ها فکر کرده‌ایم؟ مواد نگهدارنده و رنگ‌های مجاز خوراکی موجود، به بدن انسان چه آسیبی وارد می‌کند؟

 اختراع غذاهای نیمه‌ آماده و کنسرو شده شاید در ابتدا یک روش برای صرفه‌جویی در زمان طبخ غذا، بالا بردن مدت زمان نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن زودهنگام مواد غذایی محسوب می‌شد، اما همه بر این امر واقف هستیم که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین ارزش غذایی مواد تازه و غذای تازه طبخ شده باشد، زندگی ماشینی افراد را به ناچار به استفاده از کنسروجات سوق داده است.

شاغل بودن پدر و مادر موجب شده است تا خانواده نتواند برای پخت غذای مفید و خانگی به‌صورت صحیح برنامه‌ریزی کند، بنابراین والدین برای صرفه‌جویی در زمان از کنسروجات و غذاهای آماده استفاده می‌کند و این مسئله می‌تواند به سلامتی خود و به‌ویژه کودکان آسیب برساند، البته بسیاری از کودکان نیز به‌علت رنگ و لعاب موجود در این مواد غذایی خوردن آن را به غذای خانگی ترجیح می‌دهند.

بی‌قراری کودکان می‌تواند مربوط به استفاده از کنسروجات و غذاهای بسته‌بندی شده باشد

تینا جعفری با اشاره به مضرات استفاده بیش از اندازه از کنسروجات، غذاهای آماده و نیمه آماده، اظهار کرد: مواد نگهدارنده، افزودنی و رنگ‌های خوراکی موجود در این مواد غذایی برای بدن مضر است، همچنین روغنی که در تن ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای بدن مناسب نیست.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: توصیه می‌شود از کنسروجات و غذاهای آماده و نیمه آماده برای کودکان استفاده نشود، به‌خاطر اینکه کبد کودکان تحمل مواد نگهدارنده را ندارد، امکان دارد مواد خوراکی مجاز بیش از اندازه استفاده شده باشد و بدن کودک نتواند این مواد را هضم کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بی‌قراری کودکان می‌تواند مربوط به استفاده از کنسروجات و غذاهای بسته‌بندی شده باشد، توضیح داد: اما والدین نسبت به این موضوع بی اطلاع هستند، قطعا غذای کنسرو شده نمی‌تواند به اندازه غذای تازه برای بدن مفید باشد.

جعفری در خصوص مصرف نودل و سوپ‌های نیمه‌آماده پودری، خاطرنشان کرد: باید ببینیم که شرایط نگهداری این مواد غذایی رعایت شده است یا نه؟ اگر شرایط نگهداری رعایت شده باشد، برای چند بار محدود، اشکالی ندارد، اما استفاده مداوم توصیه نمی‌شود، رنگ‌های مجاز خوراکی که در برخی نودل‌ها استفاده می‌شود، برای کودکان مناسب نیست.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان تاکید کرد: استفاده از کنسروجات، غذاهای آماده و نیمه آماده تنها باید در موارد اضطراری که فرد امکان دسترسی به غذای خانگی را ندارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر