انفجار موشک بزرگ ایلان ماسک در پرتاب آزمایشی عمدی بود؟

موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، متعلق به ایلان ماسک، سرانجام روز پنجشنبه از پایگاهی در تگزاس با موفقیت پرتاب شد، اما مدت کوتاهی پس از پرتاب در آسمان منفجر شد. شرکت اسپیس ایکس این انفجار را «جداسازی سریع و برنامه‌ریزی‌نشده قطعات» توصیف کرده است. ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت، از این تجربه به عنوان یک «پرتاب آزمایشی هیجان‌انگیز» استقبال کرده و گفته در ماه‌های آینده پرتاب دیگری انجام خواهد گرفت. مهندسان اسپیس ایکس هم می‌گویند که این پرتاب را موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌کنند، چرا که مایل هستند تا «زود به زود و متناوب» آزمایش کنند و ترسی از شکست ندارند.
انفجار موشک بزرگ ایلان ماسک در پرتاب آزمایشی عمدی بود؟
کد خبر : ۱۸۲۸۵

موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس، متعلق به ایلان ماسک، سرانجام روز پنجشنبه از پایگاهی در تگزاس با موفقیت پرتاب شد، اما مدت کوتاهی پس از پرتاب در آسمان منفجر شد.

 

پیش از پرتاب، یک بار هنگامی که تنها دو ثانیه به زمان پرتاب باقی مانده بود، مدیر پرواز دستور توقف آن را داد.

دو دقیقه بعد اجازه پرتاب داده شد و موشک با موفقیت از زمین به پرواز در آمد.

غرش ۳۳ موتور قوی رانه کمکی (بوستر) موشک، به نام سوپر هوی، صدای بسیار بلندی به پا کرد.

اما مدت کوتاهی پس از پرتاب موشک، رانه کمکی آن برخلاف برنامه‌ریزی جدا نشد و پس از مدت کوتاهی استارشیپ در آسمان منفجر شد.

شرکت اسپیس ایکس این انفجار را «جداسازی سریع و برنامه‌ریزی‌نشده قطعات» توصیف کرده است.

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت، از این تجربه به عنوان یک «پرتاب آزمایشی هیجان‌انگیز» استقبال کرده و گفته در ماه‌های آینده پرتاب دیگری انجام خواهد گرفت.

پرتاب امروز استارشیپ دومین تلاش برای پرتاب این موشک در هفته جاری بود. روز دوشنبه یک پرتاب برنامه‌ریزی‌شده به دلیل مشکلی فنی به تعویق افتاد.

مهندسان اسپیس ایکس هم می‌گویند که این پرتاب را موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌کنند، چرا که مایل هستند تا «زود به زود و متناوب» آزمایش کنند و ترسی از شکست ندارند.

ایلان ماسک پیش از پرتاب استارشیپ سعی کرده بود انتظارات را مهار کند و گفت نفس اینکه این موشک بدون نابود کردن سکوی پرتاب از زمین برخیزد موفقیت محسوب خواهد شد.

در عمل هم همین اتفاق افتاد و موشک استارشیپ بدون مشکل از زمین برخاست، اما ظرف حدود یک دقیقه روشن شد که پروازش مطابق برنامه پیش نمی‌رود.

اهمیت استارشیپ

هدف ماموریت این بود که استارشیپ یک دور تقریبا کامل دور زمین بزند و بعد دویست کیلومتر بالاتر از هاوایی در اقیانوس آرام سقوط کند.

تکه بالایی استارشیپ، همچنین موسوم به شیپ، قبلا پروازهای کوتاه انجام داده بود، اما این اولین بار بود که با بخش تحتانی پرتاب می‌شد. تکه تحتانی حاوی سی و یک موتور «رپتور» همچنین به «سوپر هِوی» معروف است.

انتظار نمی‌رفت که این سفینه قابل بازیابی باشد. با این حال این هدف در درازمدت دنبال می‌شود که هر دو تکه استارشیپ در آینده مجددا قابل استفاده باشند که اگرعملی شود یک انقلاب خواهد بود.

 

به گفته جاناتان آموس، خبرنگار علمی بی بی سی، استارشیپ به طور بالقوه باید امکان انتقال بیش از صد تن بار در هر پرواز را داشته باشد. این در ترکیب با هزینه کم عملیات – به طور اصولی فقط هزینه سوخت – باید درها را به روی آینده‌ای هیجان انگیز بگشاید.

این سفینه ابتدا برای استقرار هزاران ماهواره دیگر شبکه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» به کار گرفته خواهد شد.

اما بعد از اطمینان از ایمنی کامل، امکان انتقال انسان به فضا با آن فراهم خواهد شد.

یکی از این پرتاب‌ها قرار است به مدار ماه باشد. براساس این پروژه به نام «دیر مون» یوساکو مائه‌زاوا، میلیاردر صنعت طراحی لباس از ژاپن، با هشت هنرمند راهی مدار این قمر خواهند شد.

اسپیس‌ایکس استارشیپ را عمدا منفجر کرد 

شرکت اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که موشک 3 میلیارد دلاری استارشیپ را عمدا منفجر کرده است، چرا که در جریان پرتاب ناموفق آن در تگزاس از کنترل خارج شده است.

 و به نقل از دیلی میل، شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که ماشه انفجار موشک بلندترین موشک جهان را که روز پنجشنبه در دومین تلاش خود برای به مدار زمین رسیدن ناکام ماند، کشیده است.

این موشک بزرگ 395 فوتی(120 متری) متشکل از تقویت کننده موسوم به سوپر هوی(Super Heavy) و فضاپیمای استارشیپ(Starship) در ساعت 9:34 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۷:۰۴) به وقت ایران از تاسیسات استاربیس در نزدیکی بوکا چیکا در جنوب تگزاس برای اولین پرتاب مداری خود به فضا پرتاب شد، اما چهار دقیقه پس از برخاستن، آتش گرفت.

در حالی که شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک سیستم خاتمه پرواز را فعال می‌کرد، تقویت کننده عظیم سوپر هوی نتوانست از استارشیپ جدا شود که منجر به یک چرخش مرگبار و انفجار شد.

هزاران نفر در اطراف تأسیسات پرتاب ایستاده بودند و تماشا می‌کردند که موتور قدرتمند «استارشیپ 33» مشتعل می‌شود.

جان اینسپراکر، مهندس ارشد اسپیس‌ایکس در جریان پخش زنده این شرکت گفت: این یک آزمایش توسعه بود. این اولین پرواز آزمایشی استارشیپ است و هدف این است که داده‌ها را جمع آوری کنیم و همانطور که گفتیم، آن را از سکو بلند کنیم و برای پرتاب مجدد آن آماده شویم.

وقتی استارشیپ به سمت فضا حرکت کرد، صدای تشویق تیم عملیات در اتاق کنترل بلند شد. دو دقیقه پس از پرتاب، اینسپراکر گفت که موشک در حال آماده شدن برای جداسازی مرحله فوقانی خود در دقیقه سوم است.

 

موتور اصلی طبق برنامه‌ریزی در زمان 2 دقیقه و 51 ثانیه پس از پرتاب خاموش شد، اما موشک در این لحظه برعکس شد و نوک آن به سمت زمین بازگشت و استارشیپ 3 دقیقه و 31 ثانیه پس از پرتاب به چرخش درآمد و از کنترل خارج شد.

با این حال، تیم عملیات اسپیس‌ایکس هنوز از انجام این ماموریت منصرف نشده بودند و خاطرنشان کردند که با وجود اینکه موشک در حال چرخش است، منتظر جدایی مرحله فوقانی هستند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر