گفت‌وگو با بانوی کوهنورد ایرانی درباره صعود به مرگبارترین قله جهان

تنها بانوی کوهنورد ایرانی بعد از ۵ صعود موفق به قله‌های ۸ هزار متری قصد دارد به ۱۴ قله مرتفع ۸ هزار متری صعود کند تا عضو باشگاه ۸ هزار متری‌ها شود.
گفت‌وگو با بانوی کوهنورد ایرانی درباره صعود به مرگبارترین قله جهان
کد خبر : ۱۸۶۶۸

افسانه حسامی‌فرد در سال 1401 قله K2 که پس از اورست، دومین قله مرتفع جهان با ارتفاع 8,611 متر به حساب می‌آید و در پاکستان قرار دارد را فتح کرد. قله K2 در بین کوهنوردان به پادشاه کوه‌ها یا کوه وحشی شهرت دارد. حسامی‌فرد اما در سال 1402 یک گام بزرگ دیگر برداشت و به آناپورنا، مرگبارترین قله جهان به ارتفاع 8091 متر در رشته‌کوه هیمالیا در نپال صعود کرد.

ابتدا از صعودتان به قله آناپورنا شروع کنیم.
آخرین روزهای سال 1401 بود و وقتی از تمرین برگشتم پیامی از اسپانسرم دریافت کردم که برای صعود بعدی شما هم موافقت شده و می‌توانی برنامه‌ات را اجرا کنی. بعد از آخرین صعودم خیلی به فکر صعود به قله آناپورنا بودم و برای انجام این کار فکر و برنامه‌ریزی می‌کردم. برای این کار کاملاً آماده بودم، اما در مدت سه چهار روز برنامه من قطعی و عازم نپال شدم.

* تسنیم: صعود به آناپورنا که به مرگبارترین قله معروف است، کار سخت و خطرناکی محسوب می‌شود. صعود به این قله با بقیه صعود‌های‌تان چه تفاوتی داشت و چه مشکلاتی داشتید؟
آناپورنا دهمین قله مرتفع دنیا از نظر ارتفاع به میزان 8091 متر است اما شرایط منطقه و صعود به این قله با بقیه قله‌ها خیلی تفاوت دارد. مرگ و میر در این قله حدود 34 درصد است که آمار بالایی به شمار می‌رود. تجربه امسال من هم همین‌گونه بود. نسبت به قله «کِی 2» که قله سخت و فنی است و اورست که بلندترین قله دنیاست، قله آناپورنا خیلی سخت‌تر و متفاوت‌تر بود. این قله فنی و سنگینی بود و بهمن خیلی زیاد دارد. مسیر پیمایش آن هم خیلی سخت و پر استرس و پر فراز و نشیب است. خدا را شاکر هستم با تمریناتی که داشتم و برنامه‌ریزی که انجام دادم مشکل خاص و حادی در مسیر صعود نداشتم.

* تسنیم: صعودتان به این قله چقدر طول کشید؟
صعود از کمپ چهار به قله مسیر طولانی از نظر زمانی و تغییر ارتفاع است. صعود تقریباً 12 ساعت و برگشتن از قله هم حدود 7 ساعت طول کشید و توانستم 27 فروردین ماه بر فراز قله آناپورنا بایستم. از روزی که وارد بیس کمپ شدم تا روز صعودم حدود 26 روز به طول انجامید.

کوهنوردی , افسانه حسامی‌فرد ,

* تسنیم: تنها بانوی ایرانی هستید که به 5 قله بیش از 8 هزار متر صعود کرده‌اید. برنامه بعدی‌تان چیست؟
هدف من این است که به 14 قله 8 هزار متری صعود کنم. سعی می‌کنم این کار را انجام دهم، اما اینکه تا کدام قله صعود کنم خواست خداست و البته شرایط مختلفی را می‌طلبد. امیدوارم این پروژه را به سرانجام برسانم.

* تسنیم: به هدفتان که صعود به قله‌های 8 هزار متری است اشاره کردید، تاکنون 5 قله را صعود کردید و باید تعداد صعودهایتان را به 14 قله برسانید.
صعودهایم را ادامه می‌دهم و نمی‌دانم می‌توانم تا کجا پیش بروم. فعلاً تنها برنامه‌ای که دارم صعودهای 8 هزار متری است که از این صعودها 5 قله انجام شده. سه قله در کشور پاکستان است که برای تابستان می‌توانم برنامه‌ریزی کنم. دو قله در کشور چین قرار دارد که دسترسی به آن خیلی برایم سخت است و امیدوارم چین بعد از چهار پنج سال که اجازه صعود به این قله را به هیچ‌کس نداده، تا پاییز سال جاری مسیر را باز کند و شرایط صعود برای من هم فراهم شود. بقیه در نپال هستند که برنامه‌ریزی می‌کنم تا یکی دو سال آینده این پروژه را به پایان برسم.

* تسنیم: تاکنون فقط عظیم قیچی‌ساز موفق به صعود 14 قله 8 هزار متری شده، شما هم قصد دارید مثل او عضو باشگاه 8 هزار متری‌ها شوید و به 14 قله 8 هزار متری صعود کنید؟
قطعاً من مثل آقای قیچی‌ساز نخواهم بود. اگرچه می‌خواهم عضو باشگاه 8 هزاری‌ها شوم، اما ایشان با شرایط متفاوتی از جمله بدون اکسیژن این پروژه را تمام کردند. من با اکسیژن کمکی صعود می‌کنم و برنامه‌ام صعود به 14 قله 8 هزار متری و عضویت در باشگاه 8 هزاری‌ها است.

 * تسنیم: داستان صعودتان به قله‌های 8 هزار متری چیست؟
داستان صعود من به قله‌های 8 هزار متری داستان یکی دو روز نیست. وقتی کسی وارد یک رشته ورزشی می‌شود به بهترین، موفق‌ترین و ایده‌آل‌ترین حالت فکر می‌کند. در رشته ما زمان بیشتری برای رسیدن به بهترین شرایط طی می‌شود، چون پختگی و تجربه خاصی می‌خواهد. این اتفاق برای من افتاد و احساس کردم می‌توانم در صعودهای بلند کار کنم، اما اینکه چرا ادامه پیدا کرد، صددرصد وابسته به حامی مالی‌ام است که می‌توانم برنامه‌هایم را ادامه دهم.

کوهنوردی , افسانه حسامی‌فرد ,

* تسنیم: وقتی بالای قله رسیدید، چه حسی داشتید؟
بعد از صعودهایم همیشه درباره حسم می‌پرسند در حالی که این حس اینقدر درونی و شخصی و فردی است که گفتن آن در قالب یک کلمه  غیرممکن است، اما اگر بخواهم با حس مشابهی که بقیه آن را تجربه کردند، بگویم حس خوشحالی بیش از اندازه است و اینکه به خودت می‌گویی به آنچه می‌خواستم رسیدم و توانستم از توانمندی‌ها و چیزهایی که داشتم، پایم را بالاتر بگذارم. حس خوبی برایم بود، چون می‌دانستم قله آناپورنا جزو سخت‌ترین و غیر قابل دسترس‌ترین قله‌ها برای خانم‌های ایرانی بوده و این حس برای من خیلی خوشایند است.

* تسنیم: شنیدیم در این صعود یک نفر هم جان خود را از دست داده است؟
یک آقای کوهنورد فوت شد که اهل دانمارک و هم تیمی ما بود. تا امروز فکر می‌کردیم دو فوتی داریم اما یک کوهنورد هندی در شکاف یخی افتاده بود و در مرحله اول نتوانستند او را پیدا کنند، اما سپس او را پیدا و به بیمارستان منتقل کردند. اگرچه حال او خوب نیست، اما فعلاً یک فوتی قطعی و یک بیمار بدحال که در بیمارستان است.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تسنیم
مجله زندگی
ارسال نظر