شناسایی یک متهم دور از انتظار برای زلزله مرگبار در ترکیه!

در بیشتر موارد تکان خوردن گسل‌ها که منجر به زلزله می‌شود، نیاز به انرژی زیادی دارد اما نه همیشه. گاهی یک فشار کوچک هم گسل را تکان می‌دهد.
شناسایی یک متهم دور از انتظار برای زلزله مرگبار در ترکیه!
کد خبر : ۱۸۸۱۷

داده‌های یک پژوهش تازه در ساحل جنوبی ترکیه نشان می‌دهد که اندکی بالا و پایین شدن سطح آب برای ایجاد زمین‌لرزه‌هایی به بزرگی ۴.۵ درجه در مقیاس ریشتر کافی است.

در این پژوهش دانشمندان به مدت شش ماه فعالیت‌های لرزه‌ای و تغییرات سطح آب دریا را زیر نظر گرفتند و پی بردند که هنگام بالا آمدن سطح آب در دریا امکان وقوع زلزله به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.

نویسنده اصلی این مقاله که در نشریه «ژئوفیزیکال ریسرچ لترز» منتشر شده است، می‌گوید: «در دریایی مرمره تغییرات سطح آب اندک است و در اغلب موارد به کمتر از یک متر می‌رسد. این واقعیت که تغییراتی چنین کوچک می‌توانند منجر به زلزله شوند، نشان می‌دهد که گسل‌ها گاهی برای از هم گسیختن به یک فشار کوچک نیاز دارند.»

گسل آرموتلو شاخه کوچکی از گسل اصلی آناتولی شمالی است و به راحتی قابل مطالعه است چون در خشکی قرار دارد. اما شاخه اصلی گسل آناتولی شمالی در فاصله ۲۰ کیلومتری استانبول زیر آب قرار دارد. آیا این گسل زیر آبی نیز همانند گسل آرموتلو تحت تاثیر بالا و پایین رفتن سطح آب دریا قرار می‌گیرد.

پاسخ به این پرسش می‌تواند کمک بزرگی به پیش‌بینی زلزله‌های آینده در این منطقه زلزله‌خیز باشد. آخرین زلزله بزرگ این گسل در سال ۱۷۶۶ با قدرت ۷ درجه در مقیاس ریشتر رخ داد.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر