بهترین گز ایران 49 ساله شد + عکس

6 اردیبهشت سال 1353 سالگرد تاسیس بهترین گز ایران است . این برند توسط حاج احمد طهماسبی تاسیس شده است.
بهترین گز ایران 49 ساله شد + عکس
کد خبر : ۱۹۱۳۳

حاج احمد طهماسبی متولد سال 1332 و  برجسته ترین تولید کنندگان معاصر گز ، در ایران است . حاج احمد از سن 14 سالگی به همراه برادرش در کارگاه گز سکه مشغول به کار بوده و در سن 21 سالگی به زادگاه خود برگشته و کارگاه خود را تاسیس کرده است .

حاج احمد داستان خود را اینگونه روایت میکند : قدیم  وقتی پشت سبیلت سبز میشد باید درس میخواندی یا کار میکردی ، ما که طرفدار درس نبودیم ، با حاج علیداد از شهرمون بیرون زدیم و برای کار به اصفهان رفتیم . خیلی سخت بود ،  از 6 صبح تا غروب کار میکردیم و شب  داخل همون کارگاه شیرینی پزی میخوابیدیم . یادمه هر روز صبح که در مغازه باز میشد ، آرزو میکردیم ، شیرینی ها و گزها فروش برن تا بتونیم اون روز هم کار کنیم . من توی گز سازی کمک خلیفه(استاد گز سازی) میکردم .  یک روز دست خلیفه شکست و تولید متوقف شد . صاحب مغازه به کارگر ها گفت چه کسی میتونه یک هفته دست خلیفه باشه و هر کار گفت بکنه . من قبول کردم و از همونجا چم و خم گز سازی رو یاد گرفتم . چند سالی در کارگاه گز سکه کار میکردم که نهایتا در سن 21 سالگی به شهرم برگشتم تا کارگاه خودمو داشته باشم . البته شهر مندر اون دوره یه روستای کوچیک بود که حتی برق هم نداشت . به قدری عاشق کارم بودم که خستگی نمیشناختم ، هر چیزی رو تست میکردم ، از طراحی پاتیل های گز تا انواع بسته بندی ها و دستگاه استریل پسته و... امروز که به گذشته نگاه میکنم میراث بزرگی میبینم که با عشق ساخته شده ، کارخونه ای که هر سال بهتر شده و امروز یکی از بهترین هاست . 

در سال 1375 با آزمون و خطای فراوان توانستم فرمول تولید گز بدون شکر را به دست اورم . در آن زمان تمام تولید کننده های گز از شکر برای تولید گز استفاده میکردند . گز بدون شکر که امروزه به گز 43 درصد ممتاز هم معروف است یادگار آن دوران است . همچنین در سال 1380 برای اولین بار ایده استفاده از پسته استریل به سرم زد و دستگاهی برای این کار ساختم . این دستگاه لوله ای به طول 8 متر بود که داخل آن با کمک پنکه و بخاری گازی ، باد گرم دمیده میشد . پسته ها از این سمت که اضافه میشدند حدودا 11 ثانیه بعد از آن طرف دستگاه خارج میشدند . استفاده از پسته استریل در گز ماندگاری را تا 2 برابر بالاتر برد و از یکی از مسمومیت های پسته به اسم افلاتوکسین جلوگیری کرد.

از افتخارات گز شاهکار میتوان به بهترین گز اصفهان در سال 1401 با توجه به  معیار PRPS ، برترین تولید کننده شیرینی های سنتی در 35 امین و 36 امین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران ، تولید کننده برتر سازمان غذا دارو از سال 1395 تا سال 1400 را نام برد . شاید کمتر برندی را در ایران یافت که به اندازه شاهکار ، به صورت تخصصی در تولید گز فعالیت کند . این مجموعه بیش از 34 نوع گز با مغز های مختلف ، رایحه های مختلف ، وزنهای مختلف و بسته بندی های مختلف تولید میکند . 

محصولات تولیدی گز شاهکار :

محصولات این برند در دو نوع کلی گز آردی و گز لقمه ای دسته بندی میشود . گز آردی یا همان گز سنتی ، همان مدل قدیمی گز هست که معمولا به شکل دایره های بزرگ در مقدار زیادی آرد به فروش میرسد . برند های جدید معمولا گز آردی را تولید نمیکنند و فقط گز بسته بندی تولید میکنند . اما در این مجموعه انواع گز آردی شامل : گز زعفرانی ، گز پسته ای ، گز بادامی ، گز بیدمشکی ، گز گردویی و... را میتوانید تهیه کنید .

گز لقمه ای هم جدید ترین نوع گز بسته بندی شده است که به شکل مکعب های کوچک برش خورده و شبیه به شکلات بسته بندی میشود . گز لقمه ای به صورت فله و بسته بندی قابل تهیه است . این مدل گز ماندگاری بالایی تا 4 ماه دارد . در شهر های مختلف ایران قابل دسترسی است .

images_1681747799_643d6f5756149

در خرید گز به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

با توجه به گران بودن گز در تمام دوره ها مخصوصا امروز که هر کیلو مغز پسته 1 میلیون و 200 هزار تومان است ، انتخاب یک گز خوب و با کیفیت کار مشکلی است . نکته اول که حتما از برند های شناخته شده خرید کنید . پیدا کردن بهترین گز های اصفهان از گوگل کار ساده ایست . دوم اینکه حتما به تاریخ تولید محصول توجه کنید و اگر اینترنتی قصد خرید گز دارید حتما از وبسایت کارخانه ها خرید کنید تا از تازگی مطمئن باشید . قیمت گز اصفهان به نسبت شیرینی های سنتی دیگر بالاست ولی ارزشش را دارد . سعی کنید برای یک بار هم که شده گز انگبینی تهیه کنید تا مزه واقعی گز اصیل را بچشید ، خوراکی با قدمت 500 ساله که به بیش از 51 کشور جهان صادر میشود . و محبوب دل جهانیان است .

images_1681747842_643d6f82e7862

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر