عایق ورق ژئوممبران چیست، انواع و کاربردهای ژئوممبران چیست؟

عایق سازی یکی از مهم ترین اقداماتی است که برای سازه های در تماس با آب انجام شود. روش های مختلفی برای عایق سازی وجود دارند که یکی از جدیدترین آن ها، استفاده از ورق های عایق است.
عایق ورق ژئوممبران چیست، انواع و کاربردهای ژئوممبران چیست؟
کد خبر : ۲۰۲۱۸

این ورق ها که با نام عایق ژئوممبران شناخته می شوند، می توانند در هر مکانی مورد استفاده قرار گیرند و عایق خوبی در برابر رطوبت و آب باشند. این ورق ها از نظر کیفیت بسیار عالی هستند. همین موضوع باعث شده تا این روش عایق سازی یک محیط، اثربخشی بیشتری از دیگر روش های رایج داشته باشد.

ژئوممبران چیست؟

ورق ژئوممبران، نوعی عایق استخری میباشد که برای آب بندی و عایق کاری استخر کشاورزی (استخر ژئوممبران) مورد استفاده قرار میگیرد. با خرید ورق ژئوممبران، میتوانید از آن برای عایق کاری و ایزولاسیون انواع استخرهای خاکی و بتنی کشاورزی و پرورش ماهی، کانال های انتقال آب، محل نگهداری فاضلاب، دریاچه مصنوعی و غیره استفاده کنید. در گذشته برای عایق نمودن استخرها بیشتر از سیمان و بتن استفاده میشد که در طول زمان ترک خورده و آسیب میدید و زمان و هزینه اجرا آن هم بسیار بالا میباشد. ولی عایق پلاستیکی (ورق Geomembrane) بسیار مقاوم بوده و با سرعت بالایی نصب میشود و هزینه تمام شده و قیمت ژئوممبران در هر متر مربع نیز به نسبت عایق های بتنی بسیار کمتر میباشد.

ورق ژئوممبران که از پلیمرهای مختلفی مانند پی وی سی ساخته می شود، می تواند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. ضخامت پایین این ورق ها، اجازه خم شدن آن ها را در هر مکانی می دهد. به همین خاطر این ورق ها می توانند به عنوان پوشش مورد استفاده قرار گیرند.

مشخصات فنی و ویژگی های ورق های عایق ژئوممبران

ورق عایق ژئوممبران از ترکیبات مختلفی ساخته شده است. این ورق ها را می توان بر اساس نیاز یک مکان به صورت سفارشی سازی نیز طراحی کرد تا مقاومت شیمیایی و حرارتی این ورق ها افزایش پیدا کند. ورق های ساخته شده می توانند دارای ضخامت های متفاوتی ( از 0.75 میلی متر تا 3 میلی متر) باشند که هر چقدر ضخامت آن ها افزایش پیدا کند، مقاومت بیشتری نیز خواهند داشت.

سطح ورق های ژئوممبران صیقلی و صاف است. به طوری که می توانند به راحتی نور را از خود بازتاب دهند. هر چقدر سطح این ورق ها صاف‎تر و صیقلی‎تر باشد، می توان شاهد طول‎عمر بیشتر آن ها بود؛ چرا که ورق های ناصاف و دارای شیارهای متنوع می توانند در اثر جذب نور خورشید، تخریب شوند و آسیب ببینند.

این ورق ها در دو رنگ آبی و سیاه طراحی شده اند که معمولا ورق های سیاه پرکاربردتر هستند. چون ورق های آبی به‎دلیل داشتن ترکیبات متفاوت می توانند استحکام کمتری را از خود نشان دهند. انتخاب یک عایق استخری با رنگ آبی، می تواند گزینه بهتری نسبت به ورق عایق مشکی باشد، اما باز هم باید بر اساس شرایط یک منطقه رنگ ورق را انتخاب کرد.

Picture2

انواع ژئوممبران از نظر جنس

ورق ژئوممبران از پلیمرهای مختلفی ساخته می شود که همگی قابلیت نفوذپذیری کمی نسبت به آب دارند. با این حال کاربرد انواع ژئوممبران بر اساس جنس های متفاوت این ورق ها، تعیین می شود. بنابراین، می توان این ورق ها را از نظر جنس به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد.

●      (Polyvinyl Chloride) PVC

ورق ژئوممبران پی وی سی یکی از بهترین ورق هایی است که می تواند برای عایق سازی مورد استفاده قرار گیرد. پی وی سی در برابر سایش، پارگی و سوراخ شدن از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. به همین خاطر، می توان این ورق های عایق را برای ساخت کانال ها، لاینرهای تالاب فاضلاب، محل های دفن زباله، مخازن نگهداری از آب آشامیدنی و پوشش مخازن مختلف مورد استفاده قرار داد.

●      TRP (Reinforced Polyethylene)

ورق ژئوممبران تی آر پی از یک نوع پارچه با جنس پلی اتیلن ساخته شده است. این ورق می تواند مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و اشعه فرابنفش داشته باشد. به همین خاطر می توان آن را به عنوان پوشش برای کانال های دفن زباله و مخازن نگهداری آب در طولانی مدت استفاده کرد.

●      (High-Density Polyethylene) HDPE

ژئوممبران HDPE دارای ضخامت بسیار بالایی است. این ورق عایق می تواند مقاومت بالایی در برابر دما و اشعه فرابنفش خورشید از خود نشان دهد. می توان از ورق را برای پوشش حوضچه ها، کانال های دفع زباله و مخازن ذخیره سازی آب مورد استفاده قرار داد.

●      (Linear Low-Density Polyethylene) LLDPE

ورق ژئوممبران پلی اتیلن با چگالی کم، می تواند مقاومت بالایی در برابر اشعه فرابنفش خورشید داشته باشد. این ورق در دمای پایین کاربرد خوبی دارد. انعطاف پذیری خوب این ورق عایق باعث محبوبیت آن در صنعت شده است.

●      (Ethylene Propylene Diene Monomer) EPDM

ژئوممبران EPDM یکی از بهترین ورق های عایق است که انعطاف پذیری خوبی از خود نشان می دهد. این ورق می تواند برای سدها و مخازن آبیاری مورد استفاده قرار گیرد.

Picture3

کاربرد ورق های عایق ژئوممبران

کاربرد ژئوممبران در هر مکانی که نیاز به یک ورق عایق باشد، قابل مشاهده است. این ورق ها می توانند به عنوان عایق استخر، عایق مخازن آب، عایق مخازن زباله و ... مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، از جمله کاربردهای این ورق ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده به عنوان لایه ضد آب در خطوط انتقال آب و زباله
  • قابل استفاده به عنوان آستر در کشاورزی
  • مناسب عایق سازی مخازن ذخیره سازی زباله های جامد و مایع
  • عایق سازی استخر به صورت ایمن
  • کاهش نشت مایعات در بزرگراه ها
  • جلوگیری از نشت مایعات از طریق ماشین های سنگین

قیمت و خرید ورق عایق استخر

با توجه به کاربردهای متنوع ورق ژئوممبران، در حال حاضر صنایع بسیار متنوعی متقاضی خرید ژئوممبران هستند. این ورق ها دارای مشخصات متفاوتی هستند و هر کدام با ضخامت های متنوعی تولید می شوند. همین موضوع باعث شده تا قیمت ورق های Geomembrane در بازار متفاوت باشد. در صورت نیاز به خرید این ورق های عایق، بهتر است که از مجموعه های معتبر که از کیفیت بالای محصولات آنها اطمینان دارید، این محصولات را خریداری نمایید.

گروه صنعتی ژئوممبران رادین (radinshop.com)، بهترین مرکز فروش ورق ژئوممبران باکیفیت است. در صورت نیاز به خرید این ورق ها با قیمت مناسب و کیفیت بالا، می توانید به سایت فروشگاه اینترنتی رادین مراجعه نمایید و بر اساس نیاز خود، سفارشتان را ثبت کنید. این ورق ها با جنس های مختلف در مجموعه رادین به فروش می روند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر