یک تا 10 سال محرومیت در انتظار داوطلبان متقلب کنکور/ خواستار قطع اینترنت موبایل در مراکز آزمون هستیم

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه خیال داوطلبان کنکور بابت تخلف در آزمون راحت باشد، گفت: از وزارت ارتباطات می‌خواهیم با قطع اینترنت همراه، امنیت آزمون را به داوطلبان هدیه دهد.
یک تا 10 سال محرومیت در انتظار داوطلبان متقلب کنکور  خواستار قطع اینترنت موبایل در مراکز آزمون هستیم
کد خبر : ۲۰۳۶۲

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری صبح امروز پاسخگوی سوالات مربوط به برگزاری نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ بود.

به گفته پورعباس، نوبت اول کنکور سراسری در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه برای پنج گروه آزمایشی برگزار می‌شود.

* داوطلبان بدانند از زحماتشان پاسداری می کنیم

وی افزود: ما درک می‌کنیم که یک خانواده سه سال آخر دبیرستان را با فرزندشان همکلاس هستند و محیط خاصی در خانواده حاکم می‌شود، مهمان‌ها و مسافرت‌هایشان تحت الشعاع قرار می‌گیرد و تمام امکانات را تا حد نیاز در اختیار فرزندانشان می‌گذارند، ما درک می‌کنیم و از این مسائل پاسداری می‌کنیم، داوطلبان اصلا نگران نباشند.

پورعباس گفت: به افرادی که قصد تقلب دارند هم می‌گوییم که سرنوشت خود را تحت تاثیر قرار ندهند، ممکن است تا ده سال از حضور در کنکور جا بمانند، ما بر روی شبکه‌های تخلف اشراف داریم و تمام کسانی که با این شبکه ها ارتباط دارند به راحتی لو می روند، خواهش ما از داوطلبان این است که از این شبکه ها فاصله بگیرند، از والدین می‌خواهم از این موضوعات جلوگیری کنند، گاهی والدین فرزندان را در دام تخلف می‌اندازند.

به گفته وی، سال گذشته ۸۵۰ نفر را با تجهیزات تقلب گرفتیم، این افراد بین یک تا ده سال محروم شدند و برخی از آنها در یک آزمون مجدد باید صلاحیتشان را احراز می‌کردند که عده کمی توانستند این کار را انجام دهند. در ارتباط با امنیت آخرین حلقه حفاظت ما بحث اینترنت است، که در دستورالعمل شورای امنیت کشور آمده که خواست ما مبنی بر قطع سراسری یا نقطه ای اینترنت باید به شورا اعلام و سپس تایید آنها به وزارت ارتباطات ابلاغ شود، این مساله مطالبه مردم است بین ۸ تا ۱۶ میلیون نفر درگیر این آزمون هستند، کار بسیار پیچیده است و ما می‌خواهیم نقطه امنیت برای این افراد به نقطه کمال برسد، نقطه کمال محدود کردن اینترنت است.

* وزارت ارتباطات امنیت را به جوانان هدیه کند

پورعباس گفت: این مسأله به تصمیم وزارت ارتباطات بستگی دارد، ما می‌خواهیم هیچگونه عکسی ارسال و دریافت نشود، نه اینکه اینترنت به طور کلی قطع شود، زمان کنکور حدود سه ساعت است و ما خواهش می‌کنیم که این امنیت را به جوانان کشور هدیه دهند. داوطلبانی که به قصد تقلب اجیر و مزدور می‌شوند در حد یک دقیقه عکس را ارسال می‌کنند، البته ما سال گذشته راه برگشت را بستیم اما امسال امیدواریم وزارت ارتباطات با ما و ملت عزیز همکاری کنند، ما می دانیم کسب و کار مردم، سلامت و جنبه های مختلف زندگی مردم با شبکه اینترنت ارتباط دارد اما از طرفی جمعیتی چند ده میلیونی هم متقاضی امنیت آزمون هستند. ما ضمن اینکه تمامی جوانب امر را دیدیم انتظار داریم با همکاری شورای امنیت کشور اینترنت همراه را ساعاتی قطع کنند.

پورعباس گفت: داوطلبان کنکور دی ماه می دانند که می توانند فرصت جبران را در تیرماه داشته باشند. آزمون سراسری از حساسیت های بالایی برای داوطلبان برخوردار است و آینده داوطلبان با این آزمون ارتباط مستقیم دارد.

پور عباس اضافه کرد: برای ۱۴۰۲ فعالیت های زیادی انجام شده است. از جمله اینکه روسای دانشگاه‌های مادر نماینده تام الاختیار برای برگزاری آزمون هستند و مصوبه شورای امنیت کشور که در جلسه ۷۶۵ برای تمامی دستگاه‌های کشور تعیین وظیفه شد و سازمان سنجش موفق شد که برگزاری آزمون سراسری را یک آزمون ملی و واقعه ملی تلقی کند.برای ارتقای بخشی آزمون ۲۴۰۰ مرکز فرعی به شدت بازنگری شد و قدم دوم تنوع بخشی در دفترچه سوالات و پاسخنامه ها داشتیم.

پور عباس افزود: سال گذشته با همکاری شرکت های دانش بنیان توانستیم مسیر تقلب را ۹۵ درصد ببندیم و در رشته های پزشکی صد در صد شد، فرآیندهایی طراحی شده که جلو مسیرهای غیر علمی برای ورود به دانشگاه‌ها را گرفته و هیچ موردی بدون طی کردن مسیر اصلی نمی‌تواند وارد دانشگاه شود.

وی گفت: در آزمون مهرماه ۵۰ نفر و در آزمون آذرماه ۱۵ نفر تبرئه شدند و توانستند ۳۰ درصد احراز صلاحیت را کسب کنند. اینکه گفته می شود برخی از این افراد نخبه بوده اند غلط است، از نظر من فردی که نتواند ۳۰ درصد نمره این آزمون را کسب کند نخبه نیست. برای اینکه پاسخ سوالات به محل آزمون ورود نکند یک هزار دستگاه سیگنال یاب یا آشکار ساز از سوی سازمان سنجش به وزارت آموزش و پرورش داده شد. تعداد زیادی از تقلب ها و دستگاه های تقلب با این آشکارسازها شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: چه آزمون های آموزش و پرورش و چه آزمون های سازمان سنجش تا زمانی که کاغذی برگزار می شوند ممکن است دچار خدشه شوند. هر چه طراحی پیچیده تر می شود در مقابل هم تلاش می شود که ضد آن عمل شود. باید به سمت آزمون های هوشمند و الکترونیک حرکت کنیم. هر قانونی را عوض کنیم تا زمانی که زیرساخت ها را عوض نکنیم مشکل حل نمی شود.

پورعباس اضافه کرد: به زودی آزمون های الکترونیک را اجرایی می کنیم تا اگر تست ها را موفقیت آمیز طی کرد آن را اجرایی کنیم. برای استانداردسازی حوزه های آزمونی فقط مراکز استان ها مدنظر نیست بلکه باید در هر شهرستان زیرساخت ها را تامین کنیم که این کار با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه ها در حال انجام است.

وی درباره سوابق تحصیلی رشته های هنر گفت: مجوز گرفته ایم که برای رشته های هنر اگر سوابق تحصیلی ایجاد نشده بود از نمره کنکور استفاده شود.

پورعباس درباره اینکه چرا سازمان سنجش به جای قطعی اینترنت از گزینه دستگاه های مسدود کننده موبایل در حوزه های امتحانی استفاده نمی کند، گفت: دستگاه های مسدود کننده موبایل سال ها است در حال استفاده هستند و تکنولوژی قدیمی دارند. ولی مشکل این است که نقطه محدودی را می تواند پوشش دهد و ما برای همه حوزه ها به بیش از ۱۰ هزار مسدودکننده نیاز داریم که این تعداد در کشور نداریم. ضمن اینکه داوطلبان گزارش هایی از سردرد در زمان کنکور اعلام کرده اند که یکی از عوارض این دستگاه ها است.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
فارس
مجله زندگی
ارسال نظر